Deel dit artikel
-

Vijf onderzoeksbureaus in laatste ronde STIR

De Stichting Internet Reclame (STIR), die is opgezet om online bereiksonderzoek te initiëren, heeft vijf marktonderzoeksbureaus geselecteerd om voorstellen te doen voor een dergelijke onderzoek. Doel is om eind september of uiterlijk begin oktober een keuze te maken uit de voorstellen, zegt Rob Molenaar, voorzitter STIR.

Er hadden zich veertien bureaus gemeld voor het bereiksonderzoek dat STIR wil uitvoeren, zegt Molenaar, die zijn voorzitterschap combineert met werk als salesmanager voor MSN. De namen van de vijf bureaus die op de 'shortlist' zijn beland wil Molenaar niet geven.

Stichting Internet Reclame (STIR) is in mei dit jaar opgezet met als doel "bevorderen van online advertentiebestedingen en promotie van het medium internet". Acht grote partijen op het gebied van online reclame verenigden zich achter STIR, namelijk: IP, Tiscali, ilse Media, WebAds, Wanadoo, MSN, Lycos en AdLink.

"Inmiddels zijn we begonnen met het aanschrijven van andere partijen", zegt Molenaar. "Daarnaast hebben we twee voorlichtingsavonden gehouden. Een fiks aantal benaderde partijen heeft aangegeven eraan mee te willen werken." Dat er nog geen concrete aanmeldingen zijn ligt volgens Molenaar aan het feit dat de onderzoeksopzet nog niet duidelijk is en dat in het verlengde daarvan het ook nog niet helder is hoeveel contributie leden dienen te betalen.

De hoogte van de contributie is met name ook relevant voor kleinere partijen die zich willen aansluiten bij STIR. "Kleinere websites hebben ons gevraagd of ze wel in staat zullen zijn om de contributie te betalen", zegt Molenaar. "Ons doel is het om het mogelijk te maken voor iedere website van enige omvang om toe te treden."

"De keuze voor het bureau zal eind september, begin oktober duidelijk zijn", zegt Molenaar. "Hoe snel er met het onderzoek gestart kan worden hangt af van de slagvaardigheid van het bureau en de onderzoeksopzet, maar ik verwacht dat we de eerste resultaten begin volgend jaar zullen ontvangen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond