Deel dit artikel
-

Kodak investeert 3 miljard dollar voor groei in digitale markten

Kodak wil een 'digitale groei-onderneming' worden met een omzet van 20 miljard dollar in 2010. Daartoe besteedt het bedrijf de komende jaren 3 miljard dollar aan nieuwe technologie en overnames. Aandeelhouders betalen daaraan mee door een verlaging van het dividend per aandeel van 1,8 dollar naar 50 cent. Dat nieuws duwde de koers van Kodak gisteren 18% omlaag.

Kodak presenteerde gisteren haar nieuwe strategie , die 'digitale markten' centraal stelt. Kodak zei 3 miljard dollar te willen investeren in nieuwe technologieën en acquisities om in 2006 uit te komen op een omzet van 16 miljard dollar, en in 2010 op 20 miljard. Het bedrijf zegt niet meer te zullen investeren in de traditionele film-technologie, maar uitsluitend in digitale technologie.

De vraag in de traditionele markten neemt af, en die in digitale markten neemt toe, aldus CEO Daniel Carp. Het aandeel 'digitaal' in de omzet moet gaan stijgen van 30% nu naar 60% in 2006, en dat zou dan goed moeten zijn voor 50% van het operationeel resultaat, aldus de Wall Street Journal (betaalde toegang).

Drie markten staan centraal in de nieuwe strategie: zakelijk, consumenten en gezondheidszorg. In de zakelijke en de consumentenmarkt wil Kodak zich ondermeer richten op printers en print-services. Daarmee concurreert het bedrijf dan met Hewlett Packard, Xerox, Epson en Canon. In de consumentenmarkt wil Kodak ook meer gaan doen met digitale camera's en in de gezondheidszorg gaat het ondermeer om producten en diensten rondom de vastlegging van medische 'images'. Op de langere termijn wil Kodak ook omzet genereren met diensten rondom commercial workflow management, mobile imaging en flat-panel en flexible film displays.

De investeringen moeten gefinancierd gaan worden door kostenbesparingen en door het verlagen van het dividend per aandeel van 1,8 dollar per jaar naar 50 cent.

Volgens de Wall Street Journal gaat Kodak tegelijkertijd ook traditionele film als white label produceren, dat dus onder andere merknamen verkocht gaat worden tegen lage prijzen om meer marktaandeel te verwerven.

De Wall Street Journal noemt de transformatie van Kodak riskant, gezien de competitie op de printermarkt, en het risico dat de winsten uit de traditionele filmbusiness te snel teruglopen zodat er een financieringsprobleem ontstaat. Dat risico is aanwezig omdat Kodak zelf onlangs heeft gezegd dat de terugval in de vraag naar traditionele film twee keer zo snel gaat als men eerder had verwacht. De vraag is dus meer of Kodak wel een andere optie dan een radicale transformatie heeft.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond