Deel dit artikel
-

Merk kapen bij Google verboden

Een uitspraak van een Franse rechter tegen Google kan grote gevolgen hebben voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.

Google werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 75 duizend euro aan online reisbureau Bourse des vols . Concurrenten waren bij Google in staat om de merknaam van het reisbureau vast te leggen als zoekterm, op basis waarvan ze hun reclame vertoonden . De rechter bepaalde ook dat Google binnen dertig dagen ervoor moet zorgen dat dit niet meer mogelijk is, zo meldt Reuters.

Ook bij Google Nederland zijn er bedrijven die adverteren op merknamen die niet van henzelf zijn. Wie bijvoorbeeld Emerce als zoekterm intypt ziet regelmatig een advertentie voor een online reclamebureau verschijnen, zoals Mbuyu en momenteel Reddion. In de Verenigde Staten werd Google begin augustus gesommeerd door eBay om het 'merkkapen' tegen te gaan.

Google Nederland meldde toen tegenover Emerce dat er "hooguit vijf meldingen" per week zijn van bedrijven die constateren dat hun merknaam door anderen gebruikt wordt om op te adverteren. Google controleert niet vooraf of er merken 'gekaapt' worden, het houdt steekproeven om achteraf te controleren of bedrijven zich wel aan de voorwaarden houden. Concurrent Overture zegt vooraf wel alle geregistreerde termen waarop een bedrijf wil adverteren te controleren. 35 procent van de gevraagde termen wordt niet toegekend, meldde Ruud Smeets, directeur Overture Nederland. Het gaat daarbij niet alleen om merknamen, maar ook termen als (online) gokken en medicijnen. Online gokken en online medicijnenverkoop zijn in Nederland niet toegestaan.

Andere zoekmachines in Frankrijk zullen direct het gevolg merken van de uitspraak van de Franse rechter, ook zij zullen controle vooraf moeten inbouwen. De uitspraak kan ook in andere (Europese) landen navolging krijgen, wanneer adverteerders eveneens Google voor de rechter dagen. Onduidelijk is nog of Google in hoger beroep gaat tegen de uitspraak.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert wiggers

Niks nieuws, die uitspraak van de Franse rechter. Al in 1999 deed de Nederlandse rechter uitspraak in een soortgelijke zaak tussen Intermediair en Monsterboard.

Redactie Emerce/ Jasper Houtman

Klopt. Monsterboard adverteerde enkele jaren geleden bij Vindex.nl op de zoekterm 'Intermediair', waarna laatstgenoemde naar de rechter stapte vanwege 'meeliften' op de merkbekendheid van Intermediair. In 1999 en 2001 leidde dit tot uitspraken. In eerste instantie gaf de rechter aan dat er oneigenlijk gebruik werd gemaakt van de naam 'Intermediair' en diende Monsterboard een ander trefwoord voor zijn reclame te zoeken. In hoger beroep oordeelde de rechter echter dat het trefwoord 'intermediair' een generiek woord is, en gaf daarmee aan dat Monsterboard het als trefwoord voor reclame mocht gebruiken. Er zijn echter maar weinig merknamen die als generiek woord aangemerkt kunnen worden. De discussie mag dan wel oud zijn, de uitkomst staat dus nog allerminst vast.  Redactie EmerceJasper Houtman

reintb

Het bedrijf Pretection speelt hier slim op in. http://www.pretection.com

Johan Korenneef

Wat betreft pretection.Ik zie dat de heren Johannesma en Scheffrahn stuivertje hebben gewisseld, wat betreft functie. http://www.nettelligence.com/asp/show_subject.asp?id=139&pageId=21 Het kan verkeren!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond