Deel dit artikel
-

Mediabureau zet klanten aan het webloggen

Mediabureau Carat gaat klanten als Tivo en Pfizer leren hoe ook zij weblogs kunnen inzetten als marketingtool. Doel: leren communiceren met klanten. Daarvoor krijgen ze eerst les over hoe de 'blogosphere' in elkaar zit.

In eerste instantie zal de bedrijven volgens Mediapost worden bijgebracht hoe ze weblogs kunnen monitoren: “wat wordt er over ons geschreven in de blogospehere en hoe moeten we daarmee omgaan?” Ten tweede zal hen worden geleerd hoe ze kunnen adverteren op weblogs die er toe doen en wat het adverteren daarop voor hun merk betekent. Ten derde zal hen de kneepjes van het weblog-vak worden bijgebracht: “hoe zet ik een goed en degelijk ogend weblog in elkaar?”

Volgens vice-president John Cate van Carat is het starten van een weblog niet geschikt voor alle klanten: “We zullen zelf het landschap moeten definieren en dus ook moeten bepalen welke klanten wel en welke klanten niet tegen het aangaan van een dialoog kunnen en dus ook tegen negatieve feedback.”  

Cate meent dat het webloggen ook niet moet gebeuren om voor controverse te zorgen. “We willen met weblogs op een constructieve manier de dialoog aangaan met consumenten.”

Deel dit bericht

4 Reacties

flash pro

Het lijkt me niet dat blogs gebruikt moeten gaan worden voor commerciele doeleinden. Blogs zijn voor het laten horen van een persoonlijk relaas. Wat maakt een blogger zo mee op een dag. Het draait meer om het persoon dan om een reclameboodschap. Maar dat vind ik natuurlijk…  http://redcouch.typepad.com/weblog/2005/04/why_let_your_ad.html  

dennis

Een goede marketeer begint natuurlijk met te luisteren naar de klant. Het 'hoe wordt mijn product/dienst door de klant gezien" en het "hoe kan ik mijn product/dienst verbeteren" kan je dan goed via een weblog te weten komen. Ik vraag mij echter af of een blog van het bedrijf zelf veel verkeer zal genereren. De grote weblogs zijn degene die onafhankelijk hun mening kunnen spuien, zonder zich aan een corporate communicate plan te moeten houden.

a treur jr

"We zullen zelf het landschap moeten definieren en dus ook moeten bepalen welke klanten wel en welke klanten niet tegen het aangaan van een dialoog kunnen en dus ook tegen negatieve feedback." Staaltje van zelfoverschatting door Carat? Sinds wanneer zijn mediabureaus autoriteit op het gebied van internet inzet? Gaat men weer "doelgroepgericht" een weblog positioneren of begrijpt men nu eindelijk hoe het web werkt… Doelgroepen staan in de theorieboekjes van NIMA en in de grote mensen wereld op het net gaat het om kerngroepen. Groepen (tijdelijk) gelijkgestemden.

antoinette

De eerste stap naar 'Pimp up your online presence'?Het 'monitoren' van nieuws en opinies is een activiteit die onder de noemer 'reputatiemanagement' of 'issuemanagement' voor veel bedrijven heel gewoon is. Ik hoop dat dit bericht aangeeft dat bedrijven nu ook doorkrijgen dat er online werelden te winnen en te verliezen zijn.  Maar… is een mediabureau een autoriteit op het gebied van reputatiemanagement en het omgaan met publieken die wellicht in het geheel geen doelgroep zijn?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond