Deel dit artikel
-

Bij Sony moet de knop om

Sony trekt de komende drie jaar 1 miljard euro uit voor een nieuwe productstrategie onder de noemer ´Like.no.other´. Het Japanse bedrijf maakte zijn plannen deze week bekend tijdens zijn jaarlijkse productpresentatie in Bordeaux.

Het Sony personeel kreeg vooraf nadrukkelijke instructies: laat pakken en stropdassen thuis. En dus was ook Chris Deering, de zachtmoedig ogende directeur van Sony Europa, zo informeel mogelijk gekleed. Dat alles vanwege de nieuwe koers die het Japanse bedrijf moet gaan varen.

Deering (57) moest tijdens zijn presentatie in het Palais des Congrès toegeven dat Sony wel eens betere tijden heeft gekend, zeker in Europa, dat nog altijd dertig procent van de omzet voor zijn rekening neemt. Hoewel Sony twintig jaar geleden de Walkman revolutie leidde, moet het tegenwoordig op het gebied van Mp3 spelers in Apple zijn meerdere erkennen. “Het beleid werd te veel door technici gestuurd,” verklaarde Sony-woordvoerder Nicolas Babin de achterstand. “Het wordt nu tijd voor een agressieve aanpak.”

Dat bij Sony de knop om moet werd vorig jaar al duidelijk toen het bedrijf voor het eerst in de geschiedenis een niet Japanner aan de top benoemde: de Engelsman Howard Stinger. Hij heeft de ingewikkelde taak om Sony weer op de rails te zetten. Dat valt niet mee in een markt waar prijzen voor LCD TV en plasmaschermen het laatste jaar zowat zijn gehalveerd door verhevigde concurrentie uit onder meer China en Korea. Sony Ericsson Mobile, waarin Sony en Ericsson elk vijftig procent hebben, zag in het eerste kwartaal van 2005 zijn winst met 61 procent dalen. De nieuwe reclamecampagne Like.no.other klonk deze week dan ook eerder als een noodkreet.

Sony lijkt in elk geval niet mee te willen doen aan de zoveelste prijzenslag, en zoekt het eerder in de exclusiviteit. Twee jaar na Japan mag bijvoorbeeld ook Sony Europa het kwaliteitsmerk Qualia gaan voeren. Onder die noemer presenteerde het bedrijf in Bordeaux onder meer geavanceerde LCD TV’s, een digitale projector voor in de huiskamer en luxe hoofdtelefoons. De producten zullen a la Bang & Olufsen worden verkocht via speciale Qualia winkels, waarvoor Sony franchisenemers zoekt.

Ook in de vechtmarkt voor notebooks en pc’s wil Sony zich onderscheiden: toekomstige modellen zullen worden uitgerust met Blu-ray  – de opvolger van de DVD – en ondersteuning bieden voor DSD, de basistechnologie voor Super Audio CD. Sony mikt daarmee op de professionele huisstudio gebruiker, die producties met professionele surround sound wil maken.

Ook wil Sony proberen om meer te gaan doen met de onlangs verworven MGM filmbibliotheek en het muziekrepertoire van Sony BMG. Dat zal straks bijvoorbeeld nog meer dan nu het geval is online beschikbaar moeten komen.

Opvallend was dat in Bordeaux nauwelijks aandacht werd besteed aan de Portable PlayStation, het apparaat waarmee Sony nog het meest zou kunnen scoren omdat het multifunctioneel kan worden ingezet: als video- en muziekspeler en als gamesapparaat. De Europese lancering is uitgesteld om tekorten in de VS en Japan op te vangen. Binnen enkele weken komt er meer nieuws over de Europese introductie, zo beloofde Sony in Bordeaux. Al te lang kan er niet mee worden gewacht. In Europa heeft het bedrijf inmiddels driekwart van de markt voor spelmachines in handen, waarmee Sony een ruime voorsprong heeft op Microsoft en Nintendo.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond