Deel dit artikel
-

Blogger Derksen voor zichzelf begonnen

Weblogger Marco Derksen van Marketingfacts is voor zichzelf begonnen. Hij gaat de ervaringen die hij met Marketingfacts heeft opgedaan te gelde maken. Dat gaat hij doen door onder meer uitgevers en bedrijven te adviseren over hoe ze weblogs kunnen inzetten en over hoe ze de dialoog aan kunnen gaan met hun klanten. Daarmee blijft marketeer Derksen de 'blogosphere' voorlopig trouw.

Na eerder onder meer bij Akzo Nobel, VODW en Share of Mind te hebben gewerkt is het volgens Derksen die in zijn vrije tijd het populaire weblog Marketingfacts bestiert, tijd geworden om op eigen benen te staan. Derksen gaat zich met zijn eigen bedrijf dat Upstream heet vanaf 1 juni vrijwel fulltime bezighouden met wat hij zelf  'consumer-to-business en upstream marketing' noemt.

“Het oorspronkelijke model wordt omgedraaid waarbij bedrijven en niet consumenten het voor het zeggen hebben. Consumenten krijgen namelijk steeds meer macht en bedrijven zullen daar op in moeten spelen en naar moeten handelen. En ook hun producten en diensten daarop afstemmen,” meent Derksen.

“Voor het eerst na The Cluetrain Manifesto, zijn we in een tijdperk gekomen waarin een kritische massa is bereikt van het aantal mensen dat toegang heeft tot internet. Bovendien zijn de tools om te publiceren inmiddels zo laagdrempelig dat iedereen het kan gebruiken, van schoolgaande kinderen tot senioren,” zegt Derksen.

De recente ’commercial van Nike’ noemt hij daar een goed voorbeeld van. “Zonder toestemming van Nike, van Tiger Woods of wie dan ook, heeft een individuele weblogger een goede ’commercial’ gemaakt. De ’commercial’ is inmiddels wereldwijd door honderdduizenden mensen bekeken. De bedreiging voor uitgevers en adverteerders is dat men geen controle meer heeft over de nieuwsvoorziening, of dat nu gaat om actueel nieuws of commerciële advertenties.”

Maar de nieuwe situatie die is ontstaan biedt uitgevers en adverteerders volgens Derksen ook nieuwe kansen. “Voor het eerst is men in staat om te luisteren naar wat er bij de consument leeft en voor het eerst is men ook in staat om de dialoog aan te gaan met die consument zonder dat het bedrijfsleven daarin zelf het voortouw neemt. Voordat we zover zijn zullen uitgevers en adverteerders de ’regels van het spel’ moeten leren en daar ga ik ze bij helpen,” vervolgt Derksen. 

Instrumenten die daarbij een rol spelen zijn volgens Derksen onder anderen weblogs, rss en (rss-)zoekmachines. “Het gaat echter niet alleen (of juist niet) om de instrumenten maar om de manier waarop je deze inzet en hoe de mensen er mee omgaan,” zegt hij.

Derksen meent dat er veel animo is bij bedrijven en uitgevers voor webloggen en voor de dialoog met de consument. “Bedrijven en uitgevers willen graag weten hoe ze met mondige consumenten om moeten gaan en hoe ze daarop moeten reageren. Daarbij ga ik ze een handje helpen,” aldus Derksen.

Blogconsultancy is in opkomst. Ook Guido van Nispen van Interimic houdt zich daar deels mee bezig. Hij organiseerde onlangs de bijeenkomst Blogonomics tijdens The Internet en Networking Event (TINE) en schreef een handleiding voor geinteresseerden die eveneens Blogonomics heet. Dat gaat over zoals de naam al doet vermoeden: de 'economics'  van het bloggen.

Van Nispen denkt dat er zeker een markt is voor blogconsultancy, maar dat we in Nederland nog niet zo ver zijn als in Frankrijk (waar eerder deze week de eendaagse conferentie 'les blogs' werd gehouden) en ook niet zo ver als in de Verenigde Staten. Hij ziet met name mogelijkheden om bedrijven te adviseren op het gebied van monitoring: hoe wordt er over jou geschreven in de blogosphere en in hoe verre kun je daar als bedrijf nog invloed op uitoefenen?

Een volgende stap is volgens Van Nispen dat bedrijven, ceo's en politici (zoals Jan Marijnissen (SP), Wouter Bos (PvdA) en Gerrit Zalm (VVD) dat al doen of laten doen, redactie) zelf aan het webloggen slaan. “Maar ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo snel in Nederland gebeuren. Dat is deels te danken aan shocklogs zoals Volkomen Kut en GeenStijl die veel mensen huiverig hebben gemaakt om te gaan loggen. En dat is eigenlijk ongelofelijk jammer. Het webloggen heeft daardoor in dit land een negatieve bijklank gekregen.” Toch is Van Nispen gematigd optimistich over de kansen voor zogeheten blogadviseurs. “Er is wel behoefte aan een zekere kennis, maar je moet het ook niet groter maken dan het is,” besluit Van Nispen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Deef

Domme opmerking van van Nispen! Logs als VKmag (ga met je tijd mee), Retecool en GeenStijl hebben er voor gezorgd dat loggen hot geworden is. Nu het hot is willen bedrijven inhaken en ook een puntje van de taart.  Kastanjes zijn uit het vuur, dus mogen de logs die ervoor gezorgd hebben dat het hot werd de klappen ontvangen van de “deskundige”…

Michiel Ebberink

Politici loggen al jaren. Voorbeeld: minister Zalm. Maar ook op politiek-digitaal waren weblogs van verschillende politici tijdens de Europese verkiezingen. Een weblog is een zeer eenzijdig middel om iets mee te doen op internet. Je begrijpt het alleen als je er zelf mee bezig bent…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond