Deel dit artikel
-

EMMA: keurmerk voor e-mail marketing

Na het keurmerk voor zoekmachinemarketing is er nu ook een keurmerk voor e-mail marketing. Het initiatief van de E-mail Marketing Associatie Nederland (EMMA-nl) is bedoeld om zowel afnemers van e-mail marketing diensten als de uiteindelijke ontvangers van de e-mail er van te verzekeren dat voldaan is aan de richtlijnen ter voorkoming van spam.

Vanaf mei 2005 gaan de leden van deze vereniging bij het versturen van e-mail dit EMMA-keurmerk voeren.  Voorzitter van EMMA-nl Marc Borgers kondigde de lancering aan op de TCD dagen in de Jaarbeurs te Utrecht.

De E-mail Marketing Associatie Nederland (http://www.emma-nl.net/) behartigt de belangen van bedrijven die e-mail verzenden en als marketinginstrument inzetten en de belangen van bedrijven die daarbij faciliteren.

EMMA-nl is voorstander van een opt-in beleid zowel in de consumenten als in de zakelijke markt. Door middel van het formuleren en toepassen van technische specificaties en het verrichten van audits op de naleving van de afgesproken richtlijnen door een onafhankelijke controle instantie, garanderen de leden van EMMA-nl de kwaliteit van de door hen verzonden, e-mailcampagnes en –actie’s.

De technische richtlijnen vormen een aanvulling op de Code Verspreiding Reclame via E-mail, die is aangenomen door de Reclame Code Commissie. Het ontwikkelen van een ‘whitelist’ waarop de bonafide verzenders, zijnde de leden van de EMMA-nl, zijn opgenomen, is ook één van de speerpunten.

De EMMA verenigt vooral de partijen die op technisch gebied betrokken zijn bij de verzending van e-mail. Niet de verhuurders van adressen, zoals bijvoorbeeld Mailmedia en Tapps.  Volgens Johan van Mil van Mailmedia wordt er binnen de DDMA (Van Mil is binnen de online poot van de DDMA actief) wel gekeken naar een keurmerk voor e-mail verzending voor zowel verhuurders en huurders van e-mailadressen.

Op de vraag of dat nodig is, antwoordt Van Mil: “ja, jammer genoeg wel. Ook in onze industrie lopen nog steeds cowboys rond.” Wie die cowboys zijn, houdt Van Mil echter liever voor zich. Wel laat hij weten dat partijen als Mailmedia en Tapps de richtlijn ter voorkoming van spam in ieder geval zo strikt mogelijk proberen na te leven. 

Deel dit bericht

1 Reactie

Anders Floor

Een beetje verwarrend verhaal van EMMA. Als ik het goed begrijp krijgen alle EMMA-leden automatisch het keurmerk toegekend. Anderen die in aanmerking willen komen, moeteN EMMA-lid worden. Kortom, het EMMA-lidmaatschap is het keurmerk. Echter, dat EMMA-lidmaatschap bestaat al geruime tijd. Wat is er dan nieuw aan het keurmerk dat het nu gelanceerd wordt? Niets ten nadele van de gedachte erachter overigens: daar is niks mis mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond