Deel dit artikel
-

Vodafone: TV op mobiel overtreft verwachtingen

Veel meer mensen kijken naar tv op hun mobiel dan Vodafone in eerste instantie gedacht had. Hoeveel dat er zijn wil het bedrijf niet zeggen. Sinds het bedrijf niet meer beursgenoteerd is in Nederland, maakt het geen cijfers meer bekend op landenniveau. Vodafone ziet tv op het mobieltje en het downloaden van muziek als belangrijke aanjagers voor het succes van umts. “We hebben hoge verwachtingen van infotainment op het mobieltje,” zegt het bedrijf. Over sms is Vodafone minder optimistisch.

Er loopt nu een actie bij Vodafone waarbij mensen 0,25 euro per 10 minuten betalen voor het kijken naar beelden op het mobieltje. Wellicht verklaart dat een deel van het succes. De actie loopt in ieder geval tot eind september. Vodafone is niet van plan om daarna extra hindernissen op te werpen en het kijken naar televisie op het mobieltje extra duur te maken. Wel kan Harry Odenhoven, hoofd consumentenmarketing van Vodafone, zich voorstellen dat er een model komt waarbij mensen tegen een vast tarief per maand onbeperkt naar een aantal tv-kanalen kan kijken. Dat er een abonnement komt dus. De kans dat dat gebeurt, is groot. “Het laatste wat we willen is dat mensen het idee krijgen dat umts-diensten duur zijn,” zegt hij.

Volgens Odenhoven wordt het NOS Journaal het best bekeken op het mobieltje, gevolgd door het RTL Nieuws en Eurosport. Daarna zijn 2gotv, het tv-station waarin een paar bekende Nederlanders een eigen kanaal hebben en dat eerder deze week een AMMA-award (een prijs voor media-innovatie) won, en Playboy TV het best bekeken. In totaal zijn er zo'n twintig tv-kanalen. Mensen kijken gemiddeld zo'n 2 a 3 minuten naar de beelden. Daarna gaan ze weer wat anders doen. Odenhoven verwacht niet dat die duur snel zal toenemen.

Onderzoeksbureau Informa Telecoms en Media voorspelt in een vandaag gepubliceerd onderzoek dat er tegen 2010 bijna 125 miljoen mensen wereldwijd een toestel in hun bezit zullen hebben waarop televisiebeelden te bekijken zijn. 60 procent van hen zal gebruik maken van de techniek die DVB-H heet, Digital Video broadcasting-Handheld, een technologie waarmee KPN later dit jaar samen met Nokia gaat experimenteren. 

Behalve met tv op het mobieltje is Vodafone vorige week begonnen met muziekdownloads op het mobieltje. Voor de prijs van een download hanteert Vodafone een pittig tarief. Een download gaat gemiddeld 1,50 tot 2,00 euro kosten (dat is net zoveel als een ringtone nu bij Vodafone kost), terwijl deze gemiddeld 0,99 euro op de pc kost. Maar het is niet uitgesloten dat de prijzen op een later tijdstip alsnog verlaagd zullen worden. Vodafone claimt nu samen met Sony BMG in een leercurve te zitten. 

Gebruikers hebben bij de start van de muziekdownloaddienst de keuze uit 500.000 tracks. Contentproviders zijn behalve Sony BMG, Emi en Warner Music. Om de dienst een duwtje in de rug te geven is Vodafone een actie begonnen rondom de muziekdownloads: de eerste vijf downloads zijn gratis. Volgende tracks kosten in de actieperiode 1 euro. De actie loopt tot 1 juli. In een standaard Vodafone-toestel zit een geheugenkaartje van 20 mb. Daarop kunnen ongeveer 15 songs. Dat geheugen kan door er een ander kaartje in te doen (bijvoorbeeld van 128 mb) echter makkelijk opgewaardeerd worden. 

Tracks die al langer in de catalogus zitten, gaan 1 euro kosten, maar voor de nieuwe Robbie Williams-single zou bijvoorbeeld 2 euro gaan kosten. Om de muziekdownloadservice te promoten heeft Vodafone via Sony BMG bovendien een overeenkomst met de populaire band Kane gesloten. De nieuwe single van Kane (Something to say) is eerst exclusief te beluisteren op het mobieltje van Vodafone. Daarmee wil de band ook illustreren dat het met zijn tijd meegaat. Behalve muziek is Sony BMG ook van plan om streaming video's en webcasts te gaan verzorgen op het mobieltje.

De tracks op het Vodafone-toestel zijn beveiligd. Het is ook niet mogelijk ze naar een ander toestel of naar een pc over te hevelen. Wie aan een nieuw toestel toe is, is gelijk zijn hele muziekverzameling kwijt. “Geen bezwaar,” aldus Odenhoven. “De meeste jongeren hebben toch twee toestellen vandaag de dag,” zo hield hij zijn gehoor voor in een broeierig zaaltje in het Amsterdamse Escape. Een toestel gaat ongeveer anderhalf jaar mee, constateert Odenhoven. Dan nemen jongeren weer een nieuwe.

Een belangrijke inkomstenbron voor Vodafone, te weten sms, begint zich te stabiliseren. Mensen gaan niet meer extra sms-en. Odenhoven verwacht dat de sms-inkomsten volgend jaar zelfs voor het eerst een daling zullen laten zien. Hij hoopt dat verlies aan inkomsten goed te maken met diensten zoals muziek en het bekijken van beelden op het mobieltje. Hij verwacht sowieso dat de umts-contentdiensten de arpu (omzet per gebruiker) zullen verhogen.

Vodafone live, de dienst van Vodafone waarom alle content gecentreerd is en eigenlijk het antwoord van Vodafone op i-mode (van KPN), heeft inmiddels 28 miljoen gebruikers wereldwijd en is actief in 20 landen. Hoeveel dat er in Nederland zijn, wil het bedrijf niet zeggen omdat het zoals het geen aantallen gebruikers per land noemt.  UMTS is inmiddels in 13 landen beschikbaar bij Vodafone.

Deel dit bericht

3 Reacties

Hannes

Als Vodafone zo enthousiast is, waarom blokkeert ze dan bewust streams van buiten haar netwerk?

Stef

"60 procent van hen zal gebruik maken van de techniek die DVB-H heet". Dit betwijfel ik. DVB-H is alleen geschikt voor live televisie. Dit terwijl de mobiele telefoon en PDA schreeuwt om kortstondige On-Demand fragmenten. De gemiddelde kijktijd bedraagt immers enkele minuten, en de kijkfactoren zijn ad hoc: ik heb NU pauze, of wacht NU op een trein, dus wil NU consumeren. De mobiele consument gaat echt niet wachten op het eerstvolgende journaal. Ik verwacht dus dat de kracht in IP streams ligt: DVB-IP oftewel MPEG-4 via RTSP zoals nu al wordt toegepast. Daar komt bij dat Operators niet vanzelfsprekend eigenaar zijn van het DVB-H netwerk. DVB-H ligt dus niet direct in hun belang omdat ze geen controle hebben op en inkomsten verkrijgen uit deze content diensten. Tegelijkertijd wordt (naar mijn schatting) 90% van de toestellen gesponsord door de operators, waardoor ik verwacht dat het aanbod van laagdrempelige DVB-H toestellen laag zal zijn. Kortom, maak van 60-40 maar 80-20 in voorkeur van IP streams, waarbij de vraag is of de operator zelf content exploiteert en hier een vergoeding voor vraagt (triple play), of zich als reguliere access aanbieder profileert, derden zoveel mogelijk content beschikbaar laat stellen en geld verdient door een flinke toename van het aantal subscribers (open play). Mijn inschatting is een combinatie van beide 'play' strategieën, dus ik onderschrijf de oproep hierboven dat Vodafone haar netwerk open dient te zetten voor andere content leveranciers. De andere operators doen dit inmiddels al wel.

Rick Pijpers

Meer informatie over mobiele televisie op http://www.mobiel.tv

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond