Deel dit artikel
-

Groei online reclame 34 procent

De Nederlandse markt voor online reclame is in het eerste kwartaal met 34 procent gegroeid. Er werd netto voor 21,5 miljoen euro omgezet. Dit zegt het IAB Nederland, dat al spreekt over een jaaromzet van 'richting de honderd miljoen euro'.

IAB inventariseert de omzetcijfers inmiddels bij achttien partijen op het gebied van online reclame, nieuwe toevoegingen zijn TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler. Al bestaande partijen die meedoen aan het onderzoek zijn MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia.

Gezamenlijk kwamen zij tot een kwartaalomzet van 21,5 miljoen euro netto. Deze omzet en de groei van 34 procent worden wel beïnvloed door de nieuwe partijen die meedoen aan het onderzoek, maar in hoeverre dat het geval is wil IAB-directeur Igor Beuker niet zeggen.

Beuker is verguld met de toevoeging van vijf nieuwe partijen, maar zegt het nog ‘te betreuren’ dat Google en Overture niet deelnemen aan de rapportage. Om die reden ligt het aandeel zoekmachinemarketing op maar 2 procent. “Ook kunnen snelle rekenaars concluderen waar de netto online bestedingen naartoe zullen groeien dit jaar, richting de 100 miljoen euro”, zegt Beuker.

Het meeste reclamegeld was afkomstig van bedrijven uit Media (22 procent), gevolgd door Financiële Dienstverlening (20 procent), Telecom/ICT (18 procent) en Horeca-Tourisme-Recreatie (10 procent).

Het meest gebruikte formaat zijn banners en skyscrapers (45 procent), contentintegratie en sponsoring (37 procent), pop-ups, interstitials en full screen ads (7 procent). Het aandeel e-mailreclame stijgt naar 6 procent en zoekmachinemarketing blijft steken op 2 procent (overig is 3 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond