Deel dit artikel
-

Verschuiving gaande in VS van tv- naar webreclame

Het ziet er naar uit dat in Amerika adverteerders tv-commercials steeds vaker links laten liggen en in plaats daarvan kiezen voor 'webverstising'. Grote adverteerders lijken daarmee niet langer om het veranderende gedrag van de mediaconsument heen te kunnen.

In een artikel in de Los Angeles Times (geregistreerde toegang) worden enkele sprekende voorbeelden genoemd: Commercials van Landrover, het Amerikaanse leger en kantoorvakhandel Staples die niet langer op tv te zien zijn, maar figureren voor muziek- en gewone videoclips op Yahoo.

General Motors dat kort op tv-reclame, maar toezegt 4 miljoen dollar op tafel te leggen om de muziekdienst van America Online te sponsoren. MSN.com dat onlangs grote adverteerders als American Express, Volvo en Sprite aan zich wist te binden. Het zijn, zo stelt de LA Times, niet langer incidenten.

“Binnen reclamebudgetten is een verschuiving gaande waarbij het web steeds vaker de voorkeur krijgt boven de televisie,” aldus Wenda Harris Millard, hoofd sales van Yahoo, dat vorig jaar 3 miljard dollar aan advertenteiruimte wist te verkopen. “Marketers zien eindelijk in dat ze het veranderende mediagedrag van de consument niet langer kunnen negeren.”

Online adverteren is daarmee een serieuze bedreiging geworden voor de televisie, waarbinnen in de VS jaarlijks 60 miljard dollar aan advertentiegelden omgaat. Online reclame zag de omzet vorig jaar met 33 procent stijgen to 9,6 miljard dollar in de Verenigde Staten. Die groei zal zich dit jaar waarschijnlijk verder doorzetten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond