Deel dit artikel
-

Eerste penalties tegen verzekeraars opgeheven

Sommige van de penalties die Google oplegde tegen de verzekeraars vanwege javascript-cloaking zijn alweer opgeheven. De domeinen Levob.nl, FBTO.nl en Polisdirect.nl zijn weer opgenomen in de index en staan weer bovenaan in Google. Amev, Ohra, Centraal Beheer en OZ zijn nog niet terug te vinden.

De zaak rondom de verzekeraars die niet langer door Google geindexeerd werden, deed de afgelopen de nodige stof opwaaien. Ze zouden zich schuldig hebben gemaakt aan javascript-cloaking, een vorm van zoekmachinespam die tot voor kort door Google gedoogd werd, maar waarvan de zoekmachine de afgelopen week duidelijk maakte dat daar korte metten mee wordt gemaakt.

Gevolg was dat verzekeraars als Ohra, Amev en FBTO (tijdelijk) uit de index van Google verwijderd werden. Iets dat ze waarschijnlijk veel geld heeft gekost. Met name een partij als FBTO is grotendeels afhankelijk van het verkoopkanaal internet voor zijn polissen.

Marketingmanager Paul Koopman van FBTO verklaarde vorige week tegenover Incentive Online dat hij onaangenaam verrast werd door de sanctie van Google. “Wij waren er ons niet van bewust dat er iets fout ging. Begin dit jaar zijn wij door Checkit (het bureau dat verantwoordelijk was voor de zoekmachine-optimalisatie van de verzekeraars, red.) op de hoogte gesteld dat Google de spelregels voor zoekmachinespam zou verscherpen. FBTO wil op geen enkele manier geassociëerd worden met spam, dus ook niet met zoekmachinespam,” zo zei Koopman.

Hij zei toen ook te verwachten dat FBTO half juni weer in de index zou worden opgenomen. Wie nu echter FBTO intikt in Google ziet dat FBTO alweer bovenaan staat. Hetzelfde geldt voor Levob en Polis Direct (van de bovag). Hoeveel schade FBTO uiteindelijk heeft geleden is moeilijk te zeggen. Koopman was niet bereikbaar voor commentaar. Wanneer de sancties tegen de andere verzekeraars worden opgeheven is niet duidelijk. Ook bij Google kon niemand direct reageren.

Paul Aelen, directeur van Checkit schrijft erover op zijn weblog Dutch Cowboys: “Door snel optreden van zowel Google als Checkit-klanten, zijn vandaag de tijdelijke penalties van OZ, FBTO, Levob, Polis Direct en OHRA opgeheven. Graag willen we nogmaals benadrukken dat de huidige werkwijze (sinds 2004) van de SEO bedrijven in Nederland (onder anderen Checkit, Onetomarket, Traffic4u) aanluit bij de richtlijnen van onder meer Google. We betreuren de recente ophef omtrent dit onderwerp, maar zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet voor alle bedrijven die gebruik maken van een professionele zoekoptimalisatie-partner. Op een goede vindbaarheid!” Van het opheffen van de penalties tegen OZ en Ohra is echter nog niets terug te vinden in Google.

In een telefonische reactie laat Aelen verder weten er alles aan te doen om de zaak zo snel mogelijk te migreren naar zoekoptimalisatie-praktijken die wel aanvaardbaar zijn, zoals organic search. Daarbij is het  doel om de bestaande pagina’s van een website zo goed mogelijk leesbaar te maken zodat de zoekmachines de daar aanwezige content (lees: inhoud) probleemloos kunnen indexeren, ofwel op kunnen nemen in hun database. Er worden met deze methodes geen pagina’s aan de website toegevoegd.

Verder zegt Aelen dat er tot voor gisteren zes extra mensen op het kantoor van Checkit in Nijmegen zaten om de boel te herstellen. “Je kan het misschien het beste vergelijken met een auto-inruilactie. De remmen deden het bij wijze van spreken niet goed, die zijn we nu aan het vervangen.”

Op de vraag of Checkit klanten heeft verloren naar aanleiding van de zaak, antwoordt Aelen nee. “We moeten de discussie nog aangaan met onze klanten, maar voorlopig gaan we uit van een goede afloop.” Schadeclaims of aanwijzingen dat die eraan zitten te komen, heeft Aelen naar eigen zeggen nog niet gehad. Voor zover Aelen het kan beoordelen zijn de verzekeraars “enkele weken niet meer geindexeerd door Google.”

UPDATE 02-06-2005, 11.28 uur: Reactie Paul Aelen van Checkit toegevoegd.  

Deel dit bericht

7 Reacties

Pieter

"Wie nu echter FBTO intikt in Google ziet dat FBTO alweer bovenaan staat" Ja natuurlijk, logisch! Als je Emerce intikt staat die ook bovenaan, dat heeft er niets mee te maken.Als je echter gaat zoeken op verzekeringen e.d. wordt het een ander verhaal. Het gaat hier om een 'Pagerank 0 penalty'. Wie de Google toolbar gebruikt, zal zien dat de pagerank bij bijv. FBTO nog steeds op 0 staat. Vaak krijg je na een dergelijke penalty ook nog te maken met het 'sandbox effect', en wordt de site als het ware behandeld als een nieuw te indexeren website. Vaak kan het dus wel 3 maanden duren voordat een site weer in de breedte vindbaar is. Zal in mijn ogen hier echter niet van toepassing zijn, gezien het contact met Google. Alle andere partijen zoals OHRA hebben hun pagerank weer terug, dus die zitten helemaal niet meer op het strafbankje. In elk geval goed nieuws voor Checkit!

vandeflier

Paul, als jullie je als bedrijf nu gaan richten op: "Daarbij is het doel om de bestaande pagina’s van een website zo goed mogelijk leesbaar te maken zodat de zoekmachines de daar aanwezige content (lees: inhoud) probleemloos kunnen indexeren", oftewel dat sites beter gebouwd worden, is dat niet de taak van internetbureau's c.q. zal dit niet een taak worden van deze bureau's en hoe zien jullie je rol daarin?

Koos Koets

Hun Penalty is zeker nog niet weg, backlinks worden niet getoond in Google en ook in zoekresultaten komt men niet naar voren.

Robin

Als ik bij Google Checkit intyp dan zie ik bij Adwords op nummer 1 betaald: "Checkit, de makkelijkste manier om optimaal vindbaar te zijn op internet!" Ja de makkelijkste manier inderdaad! Ze cloaken de boel wel vol !

Nando

Je ziet hier toch wel weer dat de grote partijen machtiger zijn dan de kleine: Als een kleine partij een penalty wordt gegeven moet die van heel goede huize komen om door die standaardprocedure (behandeling als een nieuw te indexeren website) heen te breken.  De grote partijen daarentegen hebben blijkbaar meer invloed bij Google. En waarom eigenlijk? Hoe onafhankelijk is Google nu werkelijk?

Koos Koets

Laat me niet lachen, ze hebben waarschijnlijk GEEN contacten met Google, als je al een klacht over Google hebt, worden je meestal een aantal standaard- adviezen gegeven, wat meestal gewoon neerkomt dat je van voor af aan moet beginnen. Kortom het lijkt me onzin dat men daadwerkelijk contact heeft gehad met de mensen bij Google.

bas

In reactie op Nando: Wat betreft de kleine partijen: die worden niet snel genoeg opnieuw geindexeerd, dat gevoel heb ik inderdaad ook. Ik kan me echter ook niet aan de indruk ontrekken dat kleine partijen die ongeoorloofde methodes erop nahouden snel uit de index worden verwijderd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond