Deel dit artikel
-

Newsweek in zee met Technorati

Newsweek is een samenwerking gestart met blog- en rss-zoekmachine Technorati. Vanaf volgende week komt er op de site naast ieder artikel een link naar weblogs via Technorati. Dit maakte Gregory Osberg, executive vice president en wordwide publisher van Newsweek, vanochtend bekend op het Nationaal Uitgeverscongres in Amsterdam.

Technorati is een zoekmachine voor weblogs en rss-feeds. Wie intypt ‘Yahoo’ ziet welke weblogs en rss-feeds er allemaal verwijzen naar Yahoo of naar een artikel op Yahoo. Op deze manier ontstaat een beeld over hoe webloggers aankijken tegen een onderwerp (of bedrijf). Newsweek zal deze methode nu inzetten bij artikelen op de website, het lijkt daarmee een primeur te hebben.

“Met een klik op een link naast het artikel kun je zien wat bloggers van dit onderwerp vinden”, vertelde Osberg vanochtend op het Nationaal Uitgeverscongres. “Er zit een zeker risico in, want blogs zijn ook de plekken waar kritiek op Newsweek wordt geleverd. Maar we geloven dat deze koppeling zorgt voor een sterkere band met onze lezers.”

Osberg was uitgenodigd om te vertellen over de online strategie van Newsweek. “Wanneer je internet ziet als een bedreiging, dan roep je die bedreiging juist op”, vertelde hij de congresbezoekers.  “Het is een kans. Van de bezoekers aan onze site is 50 procent geen abonnee op Newsweek.” Volgens Osberg hebben ook andere grote kranten en tijdschriften te maken met een grote groep online lezers, die geen abonnee is of de krant of het tijdschrift niet koopt.

“Maar het bezoek resulteert nog niet in meer verkoop via de kiosk”, zegt Osberg. Aan de andere kant is de site wel winstgevend (“een kleine winst”) en stijgt de reclame-omzet er sterker dan in print. “Vorig jaar groeide onze advertentie-omzet in print met 7 tot 8 procent, terwijl de omzet aan reclame op de site toenam met 120 procent. De online reclame-omzet was vorig jaar 4 tot 5 procent van de totale omzet, maar gezien de groeicijfers in die markt zal dat aandeel snel toenemen.”

Om toch meer greep te krijgen op de online lezers wil Newsweek deze zomer registratie invoeren. “Wie zich registreert krijgt extra content”, aldus Osberg. Ook wordt er meer mankracht vrijgemaakt voor de site. “We zullen geen extra mensen inhuren, maar meer redacteuren die schrijven voor het blad ook inzetten voor de site.”

De strategie om enkele prominente redacteuren meer als ‘de stemmen van Newsweek’ neer te zetten, pakt goed uit, aldus Osberg. Het blijft niet alleen bij een artikel in het blad, de redacteur doet er ook nog iets mee online en leidt aanvullend bijvoorbeeld een chat-sessie op internet. Wanneer er op televisie commentaar wordt gevraagd van Newsweek, schuift het blad deze redacteur naar voren. Osberg: “Het bereik van een artikel uit het blad wordt groter, maar ook voor de redacteur is het interessant om op die manier te werken. Er is meer aandacht voor wat hij doet, en daarmee wordt hij interessanter voor zijn bronnen.” Inmiddels wordt 50 procent van het ‘breaking-news’ eerst online gebracht, aldus Osberg.

Erg populair op de site blijkt de foto-galerij, vertelde Osberg. “Hiermee breken we iedere keer bezoekersrecords. Het is ook een mooi extra kanaal voor vormgevers en fotografen die voor het blad werken. Zij lopen aan tegen de beperkte ruimte in het blad en kunnen de overwegend dure foto’s waarvoor in het blad geen plaats meer is dan toch publiceren.”

In het volgende nummer van Emerce magazine staat een interview met Joi Ito van Technorati. Hij is vice president international business and mobile devices bij de zoekmachine. Dit juli-nummer van Emerce magazine verschijnt over twee weken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond