Deel dit artikel
-

Washington Post start met adverteren in rss feeds

De Washington Post is in alle stilte begonnen met het integreren van advertenties in rss feeds. Washingtonpost.com is de eerste grote nieuwssite die adevretenties toestaat in rss feeds. De eerste adverteerder is MSNBC dat adverteert met een tv-show.

Washingtonpost.com, onderdeel van de Washingtonpost en Newsweek Interactive, de online dochter van de The Washington Post Company, biedt meer dan 150 verschillende rss feeds aan, waarvan de politieke en opinie rss-feeds verreweg het populairst zijn.

Binnen RSS feeds worden vooral tekstgebaseerde advertenties gebruikt, maar html rss-advertenties zijn ook in opkomst, zo concludeert Adage (registratie verplicht). Volgens marketeers is het belangrijkste van adverteren in rss dat  je de advertenties kan plaatsen bij relevante content. Dat is een van de redenenen geweest dat Publicis namens MSNBC is gaan adverteren in de rss feeds van de Washington Post.

Op zich zijn advertenties in rss feeds niet nieuwe. Yahoo en Google bieden beiden ook beiden de mogelijkheid al om in rss feeds te adverteren. Bedrijven als Pheedo en RSS Ads zijn er zelfs in gespecialiseerd. Adverteerders als American Express, Continental Airlines en Verizon hebben het nieuwe advertentiemedium ook al ontdekt. Dat de Washingtonpost nu zover is, wijst erop dat ze het belang van rss erkennen en dat zij ook een deel van de inkomsten willen die nu nog vooral naar zoekmachines en weblogs vloeien.

In Nederland zijn we nog niet zo ver. Dat komt vooral omdat de mediabureaus in ons land het fenomeen rss eigenlijk niet kennen en er geen weet van hebben hoe en door wie rss gebruikt wordt. Evenmin weten ze wat de potentie van rss is. Hier en daar wordt wel alvast geexperimenteerd met advertenties in rss-feeds. Maar dat gebeurt vooral bij vakpublicaties als Emerce en Adformatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond