Deel dit artikel
-

Tele2 en Apax kopen Versatel voor 1,3 miljard

Tele2 en investeringsmaatschappij Apax nemen Versatel over voor euro 2,20 per aandeel in contanten. Tele2 krijgt de Nederlandse en de Belgische activiteiten. Apax gaat met het Duitse deel aan de haal. Versatel en grootaandeelhouder Talpa Capital, het investeringsvehikel van John de Mol, steunen het bod. Bij opening van de beurs zag Versatel de koers gelijk oplopen met een dikke 12 procent.

Versatel sloot vrijdag op 1,93 euro en noteerde rond kwart over tien vanochtend 2,17 euro. Er zijn vanochtend al bijna 16 miljoen aandelen verhandeld die een waarde vertegenwoordigen van 34,6 miljoen. Zoals gezegd neemt Apax na het slagen van de overname de Duitse activiteiten over. Daarvoor betaalt het 565 miljoen euro.

Apax heeft al een aantal telecom- en media-activiteiten in Duitsland die goed aansluiten bij de activiteiten van Versatel. Tele2 wordt eigenaar van de overige activiteiten van Versatel in Nederland en België. Versatel zal in Nederland en België na de overname opgaan in Tele2.

Op basis van het bod wordt Versatel gewaardeerd op ruim 1,3 miljard euro. Tele2 en Apax zeggen genoegen te nemen met 95 procent van de aandelen. Daarna wordt Versatel van de beurs worden gehaald. Versatel zag eerder gesprekken met Belgacom op niets uitlopen. Er werd al jaren gespeculeerd op een overname van Versatel door beleggers. Naar nu vele jaren later blijkt is dat terecht geweest. 

Deel dit bericht

5 Reacties

Bas Brand

Dit staat toch haaks op de Mols ambitie om een TV/internet imperium op te bouwen?

Het Geweten

@Bas, Volgens mij hoeft dat er niet haaks op te staan. Ik denk dat als Talpa straks op stoom is er zat mogelijkheden en gegadigden zijn die willen aansluiten bij de cntent die Talpa te bieden heeft. Hij hoeft dan nu nog niet te investeren in technologie ontwikkeling. Verder is berekend (ik dacht dat ik het vanochtend in de volkskrant las) dat de Mol ongeveer 100 tot 120 miljoen gaat verdienen aan de verkoop van zijn aandelen Versatel. Dat kan hij volgens mij uitstekend gebruiken in de dure aanlop van zijn nieuwe zenders.De grote sportevenementen zijn de laatste tijd (muv uiteraard van het eredivisie voetbal) toch naar de NOS gegaan. Ik neem aan dat de oorlogskas van Talpa toch niet voldoende diep was om deze evenementen binnen te halen. 100-120 miljoen extra is in dat kader bezien natuurlijk geen onaanzienlijk bedragje.(Er gaan soms hele weken voorbij dat ik het niet verdien 🙂 )

Alegsis

Als ik alleen al kijk naar het voornemen van Tele2 om Versatel Duitsland voor 565 miljoen door te schuiven naar APAX dan wordt ik er weer aan herinnerd waarom ik niet zo'n hoge pet op heb van CEO's en CFO's van deze wereld. Raj Raithatha verkondigt kwartaal op kwartaal dat hij voor aandeelhouderswaarde gaat. Maar is dat ook zo? In het eerste kwartaal heeft Versatel er in Duitsland volgens de cijfers (280454 – 240170 = ) 40284 nieuwe residentiële klanten bij. De omzet uit dat segment nam toe met ( 29,285 – 24,288 = ) 4,997 miljoen euro. Dat is gemiddeld per consument: 4.997.000 / 40.284 / 3 (maanden) = Euro 41,35 per maand aan inkomsten per nieuwe aansluiting. Aangezien Versatel Duitsland het niet alleen in de pers heel goed doet maar dit zich ook vertaalt in een versnelde toename van het aantal nieuwe aanmeldingen is het aantal aansluitingen in Q2 aanzienlijk hoger en dit aantal zal ook de aankomende kwartalen, zo is de verwachting, alleen maar meer toenemen. Maar laat ik het nuanceren. Ga uit van 45.000 klanten per kwartaal. Dan komen we dit jaar op een totaal van 180.000 klanten uit. Voor een heel boekjaar betekent dat een omzet toename van ruim 89 miljoen euro. En aangezien de breedbandmarkt in Duitsland nog maar net is opengebroken kan ieder gek met een beetje gezond verstand uitrekenen dat Versatel Duitsland voor een appel en ei door Raj en Mark te grabbel wordt gegooid en daarmee Versatel als geheel.  Zelf ga ik uit van om en nabij de 240.000 nieuwe aansluiting alleen al in Duitsland in 2005. Dit komt overeen met een omzet stijging voor een heel boekjaar van 119 miljoen euro. Vertaald naar een omzet voor 2005 schat ik in dat dit resulteert in een omzetstijging van Versatel Duitsland (voor alleen de consumetenmarkt) van om en nabij de 70 miljoen euro. Maak ik dan ook nog eens een vergelijking tussen de peers qua aanwas van het absoluut aantal klanten dan kom ik tot de vogende aantallen: EWE Tel 255.300 / Hansenet (Q1 2004 180.000) nu ongeveer 240.000 / Isis (Arcor) 100.000 Telefoo, 50.000 Internet / M-Net 77.000 / Netcologne 240.500 Telefoon, 241.500 Internet / Tropolys 75.000 / QSC ??? Maar aanmerkelijk minder dan Versatel.  Versatel rapporteert over Q1 280.000 consumenten die klant zijn. Daarmee is Versatel na Deutsche Telekom in Duitsland, de grootste markt binnen de Europese Unie, zo'n beetje de grootste speler. Graaf ik dan een beetje verder in de materie dan kom in 2003 de overname van Hansenet tegen door Telecom Italia voor, 2,6x de geprognotiseerde omzet. En onlangs werd door een investeringsgroep Multikabel (dochter van Primacom) voor 7x de jaaromzet overgenomen. Web.de door United Internet voor zelfs 7,5x de jaaromzet. En wat betaald APAX voor Versatel ……………. SLECHTS 1,4x de omzet over 2005. Wat mij betreft mogen de heren Raithatha en Lazar het woord aandeelhouderswaarden niet meer in de mond nemen.

spook

Nou nou 73% is tegen gaan jullie hier nog een stukje over schrijven bij Emerce of doen jullie alleen maar een peiling??

Johan Pietersen

@Alegsis: Goed verhaal en ben het ook helemaal met je eens. Enige minpuntje is dat je berekeningen niet helemaal kloppen. Je gaat uit van 45.000 nieuwe klanten * 41.35 euro / mnd * 12 maanden. Echter dragen klanten die in het laatste kwartaal erbij komen natuurlijk niet voor 12 maar voor 3, 2 of 1 maand mee aan de omzet van dat jaar. Maar, dit is een kleinigheid wat niks afdoet aan de rest van je verhaal!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond