Deel dit artikel
-

BBC-site wil adverteerders toelaten

De BBC overweegt adverterentieruimte te gaan verkopen op zijn website. Voorlopig wil de BBC er alleen buitenlandse bezoekers (goed voor bijna de helft van het bezoek) mee lastig vallen en verder belooft het dat de nieuwspagina's voorlopig geschoond zullen blijven van commerciële uitingen. Op andere delen van de site worden advertenties niet langer uitgesloten.

Dat zegt Ashley Highfield, hoofd nieuwe media van de BBC , tegen The Guardian die tegelijk aankondigde dat de BBC ook downloads van series als Doctor Who en Blue Planet tegen betaling gaat aanbieden. Eerder wees de BBC adverteren op de site nog resoluut van de hand.

Ook zou de BBC adverteren in een eerder stadium van de hand hebben gewezen omdat de techniek nog niet verfijnd genoeg was. Nu denkt de BBC bezoekers van de site gewoon te kunnen herkennen met zogeheten 'geotargeting.' Daarmee kan gezien worden waar iemand vandaan komt. Herkenning geschiedt dan bijvoorbeeld op basis van het ip-nummer.  Zo kan voorkomen worden dat Britse bezoekers van de site 'lastig worden gevallen' met de advertenties.

Dat de BBC nu ook advertenties gaat toestaan, lijkt er vooral mee te maken te hebben dat de druk op Highfield hoger wordt om van de online activiteiten ook een commercieel succes te maken. Een andere reden zou zijn dat de BBC nu veel advertentie-inkomsten links laat liggen. En dat juist in een periode dat de online reclame-budgetten toenemen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jonathan Marks

This is not new on many of the BBC enterprise sites like this.   http://www.bbcamericashop.com/Default.asp?cpa=sale&From=LeftNavClick&ctl=87&cc=0  BBC Shop until you drop…… BBC, like public broadcasters in Holland, are going through a serious identity crisis…how big should they be and to what extent will government let them distort the commercial market like this?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond