Deel dit artikel
-

Flickr introduceert Photorank

Flickr heeft een aantal nieuwe features geïntroduceerd waarvan Photorank verreweg de belangrijkste is. Hoe vaker een foto op Flickr wordt aangeklikt, hoe hoger de foto in principe eindigt in Photorank. De foto's worden beoordeeld op basis van “interestingness”.

Hoe vaker mensen een bepaalde foto aanduiden als favoriet, hoe hoger een foto ook eindigt in de Photorank van Flickr. Zoals te doen gebruikelijk is, worden niet alle details bekendgemaakt over hoe de Photorank in Flickr tot stand komt. Google en Yahoo! maakten immers ook niet alle details bekend van hun Pagerank.

Volgens Flickr-oprichter Stewart Butterfield kan met behulp van Photorank eenvoudig worden bepaald wat goede en wat slechte foto’s zijn. “Er worden dagelijks honderdduizenden foto’s ge-upload, maar het is heel moeilijk om in een oogopslag te zien wat goede en wat slechte foto’s zijn. Met Photorank is dat probleem in een keer opgelost,” schrijft Butterfield op het Yahoo-weblog.

De nieuwe features zijn de eerste grote verandering aan Flickr sinds het door Yahoo is ingelijfd. Volgens Stewart werd er echter al langer aan een algoritme gewerkt om Photorank te kunnen realiseren. De overname door Yahoo zou daar los van staan. Ook wordt er bij Photorank naar gekeken hoe vaak er op een foto gereageerd is. Als dat vaak is, dan wordt de Photorank automatisch ook weer hoger. Ook dat wordt namelijk als 'interesting'  beschouwd.

Flickr blijft de gemoederen ook elders nog steeds bezighouden. Zo ontwikkelde Charles Coxhead een digitale ansichtkaartenservice op basis van Flickr-foto's die Delivr heet. Van iedere willekeurige foto die op Flickr staat, kan met behulp van een template een Flickr-ansichtkaart gemaakt worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond