Deel dit artikel
-

Marktplaats wil meer uit bannerverkoop halen

Marktplaats wil meer banners verkopen. Nu wordt nog geen 5 procent van de 1100 bannerposities die op Marktplaats staan daadwerkelijk verkocht. Daarin moet volgens directeur Oscar Diele van Marktplaats verandering komen. “Behalve een koop- en verkoopsite willen we ook een platform zijn voor adverteerders, “zegt hij. Marktplaats gaat zich aansluiten bij de STIR.

Marktplaats is qua bereik na Google de grootste site van Nederland. “Ik denk daarom dat we heel interessant zijn voor online adverteerders. Zij krijgen bij Marktplaats de kans om snel en gesegmenteerd hun doelgroep te bereiken. Als ik kijk naar het marktaandeel van Marktplaats en naar ons bereik dan ben ik daar heel tevreden mee, maar als ik kijk naar het percentage van de online reclamebestedingen dat bij ons terecht komt, dan ben ik dat absoluut niet,” stelt Diele.

Marktplaats heeft een bereik van 52 procent. In juni bezochten 5,6 miljoen mensen Marktplaats. De helft van alle internetters komt tenminste een keer per maand op Marktplaats. En maandelijks worden er 2 miljoen advertenties geplaatst op de site. “Op een goede dag wordt er zelfs een advertentie per seconde geplaatst,” zegt de directeur van Marktplaats (kijk op de site van Markplaats voor meer cijfers). 

Tot voor kort had Marktplaats altijd een reactief advertentiebeleid. “Pas als er iemand belde naar onze advertentie-afdeling met de mededeling dat die een bannerpositie wilde, werd er in actie gekomen. We hebben zelf nooit de telefoon opgepakt en zijn gaan bellen. Daarin gaat nu verandering komen,” houdt de directeur van Marktplaats voor. 

Marktplaats had tot voor kort twee mensen in dienst die zich bezighielden met online sales. Onlangs is daar een derde bijgekomen en Diele sluit niet uit dat het salesteam verder uitgebreid wordt. Marktplaats is niet de enige die banneradvertenties op de site toelaat. Sinds kort experimenteert de grote concurrent van Marktplaats, Speurders er ook mee. Zij het mondjesmaat. Speurders wil namelijk niet dat het stoort met de “gebruikerservaring.” Marktplaats heeft eenzelfde soort beleid.

Om adverteerders beter te bedienen gaat het binnenkort meer informatie op de site zetten, waaronder een kaart met de advertentietarieven. Ook wil Diele dat zijn salesmensen langsgaan bij de mediabureaus om Marktplaats te 'verkopen'. “Het komt erop neer dat we met een relevante propositie richting adverteerders willen komen.” Dat is ook een van de redenen dat Marktplaats zich bij de STIR gaat aansluiten. “We hebben het gevoel dat de mediabureaus meer en meer naar de STIR-cijfers kijken,” zo licht hij toe.

Deel dit bericht

9 Reacties

Johan van de Velde

Heer Diele,Graag contact hoe dit in B2B vorm te geven.Ik ben zakelijk zeer geinteresseerd in mede vorm geven hieraan.Graag afspraak begin september,nu vakantie vieren in frankrijk. Groet, Johan van de Velde

Richard Otto

Ik heb ook veel interesse in het plaatsen van banners. Ik kan echter nergens een telefoonnummer van Marktplaats.nl vinden.

D en G

@ Johan & RichardProbeer het volgende webformulier eens: http://www.marktplaats.nl/help/help.htm#banner

michiel

1 week voorpagina marktplaats 12.000 euro.Sales: Ben van Luttikhuizen: b.vanluttikhuizen@marktplaats.nl. Doe Ben de groeten van mij. Vorig jaar zouden alle banners er nog af gaan. Stelling bij Marktplaats was "we verdienen toch genoeg aan die advertenties". Blijkbaar moet er nu 225 miljoen terugverdiend worden. Homepage marktplaats is een goede positie, maar behoorlijk aan de prijs. gr.Michiel

Bernard Hartong

In tegenstelling tot de grote jongens Speurders en Marktplaats, is 2dehands.nl juist bezig om de site zoveel mogelijk bannervrij te maken. Wij zien meer toekomst in contextuele tekstadvertenties. 

M Roelofs

Hey Michiel! Leuk wat van je te horen. Had niet verwacht dat je ook emerce zou lezen. bel Phileas nog ff.

Barry

Weet iemand (Maarten) wat de voorpagina van Speurders dan voor een weekje kost? Bereik is volgens Multiscope even groot (zoniet groter)… Misschien iets voor jou Michiel?

Michiel

Hee Barry, Gezellige club hier. Het antwoord zit in de opmerking van Maarten: "bel Phileas nog ff". Phileas Fox van Adfactor doet de bannerverkoop voor Speurders/Maarten. Factsheet voor speurders op http://www.adfactor.nl/doc/Adfactor_factsheet_Speurders.pdf  (Phil, denk je aan mijn commissie 😉 ?

Willy

Heb geen verstand van banner verkoop,maar het is nu al ellende om een advertentie te plaatsen,dus laat oude systeem weer terug komen of komt men onderhand met dat ze de kinderziektes er uit gaan halen of met een verhaal dat ze dat ondekt hebben het het verbeteren gaan onder het mom van wordt steeds beter wat al goed was.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond