Deel dit artikel
-

Forrester kritisch over kansen mobiele tv

Forrester denkt dat mensen pas over 5 jaar massaal naar televisie op hun mobieltje zullen kijken. Dat komt onder andere omdat toestellen waarop mobiele televisie gekeken kan worden nog te duur zijn en omdat veel consumenten nog niet eens weten of ze wel tv willen kijken op hun mobieltje en zo ja, of ze daar wel voor willen betalen.

Wat ook speelt volgens Forrester is dat contentpartijen zoals televisiestations er goed over zullen moeten gaan nadenken wat voor beelden ze nu precies willen gaan aanbieden op het mobieltje. Content die nu op televisie wordt uitgezonden is niet zonder meer geschikt om op het mobieltje uit te zenden.

Ook is de vraag volgens Forrester of gebruikers liever ‘live’ televisie kijken of dat ze straks bepaalde filmpjes opvragen via het zogenaamde ‘on demand’-model. Gaan mensen straks naar mobisodes (korte afleveringen die moeten worden opgevraagd en waarin enkele hoogtepunten uit de uitzending te zien zijn) zitten kijken van Big Brother of bekijken ze live de hele uitzending?

In de Verenigde Staten speelt ook nog dat er momenteel met twee standaarden voor mobiele tv wordt gewerkt. Enerzijds is dat het door Nokia bedachte dbv-h, anderzijds is dat MediaFlo. Met andere woorden: er zijn twee standaarden. Gevolg is dat gebruikers moeten kiezen en de ervaring leert volgens Forrester dat dat niet handig is.

Van dat laatste hebben we in Europa minder last. Wel is het zo dat Vodafone tot nu toe beelden via het dure umts uitzendt en dat KPN nadrukkelijk kijkt naar het gebruik van dbv-h voor het uitzenden van ‘live’-beelden op de mobiele telefoon. Onlangs deed KPN een technische proef voor dbv-h met zo’n 50 gebruikers. De resultaten daarvan zijn echter nog niet bekend.

Mark de Buck, die verantwoordelijk is voor content bij Vodafone en dus ook voor mobiele televisie in het Vodafone-aaanbod, twijfelt geen seconde als hem wordt gevraagd of mobiele tv aanslaat bij het Vodafone-publiek. “Dat doet het. We zien nu al dat mensen die de mogelijkheid hebben om tv op hun mobieltje te bekijken daar gebruik van maken, of als de situatie daar om vraagt er gebruik van zullen maken. Dat werd met name heel duidelijk toen de aanslagen werden gepleegd in Londen. Mensen beseften zich ineens dat ze CNN op hun mobieltje hadden en de mogelijkheid om naar CNN te kijken gebruikten ze ook. Sommigen zelfs voor het eerst. We hebben toen in ieder geval een piek gezien.”

De Buck twijfelt weliswaar niet over de kansen van mobiele tv, wel constateert hij dat er te weinig kristische massa is op dit moment. De content is er, maar nog te weinig mensen hebben het geschikte toestel, zo constateert hij. “Dat baart me veel meer zorgen. Mensen hebben de toestellen nog niet. Dat komt deels omdat die toestellen nog te duur zijn,” zegt hij.

Verder denkt De Buck net als Forrester dat televisiemakers heel goed moeten nadenken over wat ze mobiele tv-kijkers voorschotelen. “Wat nu op televisie wordt uitgezonden, is niet zomaar geschikt om ook op het mobieltje uit te zenden. Ik denk dat er nieuwe vormen van televisie zullen ontstaan en dat er ook mobiele tv-zenders zullen ontstaan.” Volgens De Buck is ‘To-go-tv’ van Media Republic daar een goed voorbeeld van. “Dat is een tv-format dat speciaal voor het mobieltje is gemaakt.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Ralph Cohen-IceMobile

<<veel consumenten weten nog niet eens of ze wel tv willen kijken op hun mobieltje>> Om SMS, MSN, ringtones, etc heeft de consument ook nooit gevraagd….. Wat betreft TV kijken op het mobieltje: Mensen hebben hun mobiel ooit gekocht voor communicatie / interactie. Als je met mobile tv/video aan de slag gaat, denk dan in die richting. Naast CNN en een paar andere one-way diensten: Maak je video diensten interactief. Betrek de gebruiker. Je ziet dan dat gebruikers vaker terug komen en de diensten meer waarderen. Denk verder dus ook aan het retour kanaal. Het mobielje is niet alleen een 'tv' maar ook een 'videocamera'.

Gerben

Moet zeggen dat ik voorspellingen over het al dan niet aanslaan van nieuwe toepassingen ook altijd lastig vind. En de consument zelf ernaar vragen levert over het algemeen weinig waardevolle informatie op. Als je iemand voor de introductie van de magnetron had gevraagd naar het nut van snel je eten opwarmen met een nieuw apparaat, had ie waarschijnlijk ook de schouders opgehaald en gezegd: "ik heb toch al een oven"? En van SMS had ook niemand het succes voorzien, de consument zelf al zeker niet. M.a.w. laten ondernemingen als IceMobile en MediaRepublic e.d. zich vooral toeleggen op het ontdekken van mobiele TV die mogelijk wel aanslaat. Dat is nuttig pionierswerk waar we allen wat aan hebben.

Monique de Haas

Ik ben het met Mark de Buck eens dat er een ander format nodig is voor mobiele tv. Wat je daarbij echter niet moet doen is denken vanuit de oude zender gedachte; het pushen van je content. Het gaat duidelijk om pull en om conversatie. Want daar had je ooit in de eerste plaats een mobiel voor aangeschaft. Daarnaast blijft de prijselasticiteit een heel belangrijk punt. Televisie is gratis, overal is er wel een te vinden, waarom betalen om hetzelfde op je mobiel te zien?

Het Geweten

Forrester is als geen ander in staat om publiciteit te creeeren met dit soort bogus verhalen. Ik kan er alleen maar bewondering voor hebben. Wat ze eigenlijk zeggen is dat het nu nog niet zeker is wat de consument wil en hoe dat moet worden aangeboden. Niks is zeker, het muntje kan nog twee kanten opvallen. Briljant!Ik kan er alleen maar van dromen dat ik zoveel publiciteit genereer met gebakken lucht. En nu niet gaan counteren door te zeggen dat ik met deze reactie goed op weg ben :-) @ Monique de Haas:Vertel eens monique, ben jij een zwartkijker? Ik moet namelijk gewoon betalen voor mijn televisiesignaal (tenzij ik met zo'n antennetje alleen ned 1,2 3, 2 wil ontvangen). Pas maar op dat je niet gepakt wordt door de een of andere controledienst…want we weten waar je website woont jij kleine dondersteen.nl 🙂

luc boeke

@ Het Geweten In een grote studie die wij recent uitvoerden onder 2.5 en 3G klanten van een grote NL mobiele operator bleek dat Mob TV echt niet van de grond wil komen. Dit in tegenstelling tot een aantal andere mobiele diensten als email, MMS. Wat noemen consumenten zelf als argumenten voor het NIET gebruik maken van? Prijs, userfriendliness van de set-up, content. Niets nieuws dus, zou je zeggen. Luc

Monique de Haas

@ Het geweten. Ik hoef me inderdaad niet te verschuilen voor mijn reactie, zou je ook eens moeten doen of word je baas dan boos? 😉 Klopt je betaalt thuis voor je televisiesignaal, en je betaalt ook voor je breedbandverbinding. Waarom zou ik EXTRA betalen om hetzelfde op mijn mobiel te zien (nog duurder).Je hebt overigens wel een helder betoog over Forrester, goud gekakel over kip en ei, doen ze al jaren goede zaken mee. Eenoog is koning in het land der blinden.

Het Geweten

@LucLuc, ik betwist niet dat het waar kan zijn wat Forrester zegt. Wat ik probeer te zeggen dat het open deuren zijn.  Men zal de nek uit moeten steken en investeren, ik ben overigens overtuigd dat het wel gaat lukken, maar dan zullen telefoons nog iets aangepast moeten worden, dat evolueert vanzelf.En nu noemt de consument het allemaal nog duur, maar ook dat zal verschuiven. Mij oma roept nog steeds als ik haar bel " we houden het kort hoor, want mobiel bellen is zo duur voor je". Een aantal jaar geleden (een paar jaar slechts) tiep bijna iedereen dat. En kijk nu eens? Tegenwoordig lijkt het wel of die toestellen aan de oren van de mensen zijn genaaid en ze die toestelen alleen via een chirurgische ingreep kunnen verwijderen. Rekeningen van 100-200 euro worden voor lief genomen. Ik wil maar zeggen: " duur" is en relatief begrip en dat begrip verschuift met de tijd. (en ja, ik weet ook dat het mobiele bellen in absolute zin wat goedkoper is geworden, maar nog steeds is het duurder dan vast bellen). @ MoniqueJe mag het verschuilen noemen als je dat wilt (hoewel het volgens mij niet ter zake doet), maar ik gebruik inderdaad dit "pseudoniem" omdat ik dit op persoonlijke titel doe, en mijn baas er mogelijk problemen mee zou kunnen hebben als het zou lijken of ik dat als medewerker van het bedrijf doe. Maareh….als je me zo graag wilt leren kennen…. 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond