Deel dit artikel
-

HotelSpecials: geen interesse in overname

Binnen korte tijd werden twee Nederlandse concurrenten van HotelSpecials.nl opgeslokt door grote buitenlandse partijen: Bookings (voor 110 miljoen euro) en Weekendjeweg (voor 33 miljoen euro). Nick Stals (27) en Remco Hofstede (26), die samen HotelSpecials runnen, laten zich niet verblinden door het grote geld en gaan voorlopig verder op eigen kracht.

Doel van HotelSpecials is de nummer 1-site te worden in Nederland op het gebied van hotelboekingen en Weekendjeweg in het leisure-segement van de troon te stoten. Stals en Hofstede constateren dat de trend is dat steeds meer mensen een weekendje weg willen en dat daarbinnen het segment online het hardst groeit.

“Mensen willen er gewoon regelmatig even uit. Daar profiteren wij maar ook andere partijen van. Nederland loopt wat dat betreft ook voorop, ook als je kijkt naar internetpenetratie. Vandaar dat buitenlanders hier komen shoppen en uitkomen bij partijen als Weekendjeweg en Bookings. In landen als bijvoorbeeld Spanje en België, daar zijn ze nog niet zo ver,” zegt Stals. Verder denken Stals en Hofstede dat het moeilijk is voor buitenlandse partijen om de Nederlandse markt te betreden.

Zelf heeft HotelSpecials veel tijd gestoken in en afspraken gemaakt met de hotels. “De relaties met hotels zijn gewoon heel belangrijk. De strategie van hotelketens is dat ze met een paar partijen in zee gaan om hotelkamers te slijten. Gelukkig zitten wij daar bij. Verder zijn we van mening dat het gewoon heel belangrijk is dat je weet hoe je de consument naar je site krijgt. HotelSpecials is in 2001 begonnen als een hobbyproject, maar gaandeweg en zeker in de laatste 2,5 jaar zijn we het steeds serieuzer gaan nemen. ”

Dagelijks boeken 500 mensen een hotelkamer bij HotelSpecials. Het richt zich vooral op het segment vrije tijd, zoals ook Weekendjeweg dat doet en in mindere mate op Bookings, dat zich ook heel duidelijk op de zakelijke reiziger richt. Maandelijks worden er 12.000 tot 15.000 boekingen afgehandeld. Daarbij gaat het vooral om mensen die logies en ontbijt willen. De boekingen hebben een repeat van 15 procent. Dat betekent dat 15 procent van de mensen op korte termijn terugkomt om nog eens een hotelkamer te boeken. Stals schat dat 20 procent van de boekingen telefonisch binnenkomt, de rest komt binnen via de site.

Zelf staan Stals en Hofstede voorlopig afwijzend tegen een overname. “Zolang we jaarlijks 300 tot 400 procent blijven groeien, willen we Hotelspecials zelf blijven doen. We hebben op dit moment bijvoorbeeld ook helemaal geen investeerders nodig. Alles wat we doen, kunnen we voorlopig financiëren uit de kasstroom,” zegt Hofstede.

Stals en Hofstede waren in de beginfase vooral operationeel bezig, nu houden ze zich veel meer bezig met productontwikkeling en strategie. Jongste product van het duo is BungalowSpecials.nl dat in april werd gelanceerd. Daarvoor heeft het inmiddels samenwerkingsverbanden gesloten met Landal Greenparks, Center Parcs en het minder bekende Roompot. BungalowSpecials richt zich op jonge ouders die geen zin hebben om met hun kinderen in een hotel te gaan zitten.

De meeste tijd steken Stals en Hofstede in de aanwas van nieuwe klanten. De komende tijd wil Hotelspecials gaan werken aan zijn naamsbekendheid bij het grote publiek. Vandaar dat er sinds kort ook wekelijks paginagroot geadverteerd wordt in De Telegraaf. Plannen -hoewel HotelSpecials wel actief is met een Nederlandstalige site in België – om uit te breiden in het buitenland zijn er voorlopig niet. Daarnaast hebben Stals en Hofstede ook nog Hotelaanbiedingen.nl. Daar komen 4.000 bezoekers per dag op af.

In totaal werken inclusief parttimers 28 mensen bij HotelSpecials (17 fte). Zaterdag en zondag wordt het callcenter bemand tot 16.00 uur. Dan zitten er 4 tot 5 mensen. Door de week zitten er in het callcenter altijd mensen tot 22.00 uur.

Deel dit bericht

4 Reacties

Karel Kroest

Is het niet vaak zo dat mensen het tegenovergestelde zeggen van wat ze eigenlijk willen. Als ik dit artikel zo bekijk is het bijna een prospectus…

Pietje Puk

die jongens zijn lekker bezig maar lang niet op het niveau om interessant te zijn voor een overname, de marges zijn te laag met het product wat ze verkopen..

Teep

Lees: Nog geen interesse in overname. Natuurlijk willen ze meer waarde toevoegen aan het product. Toch zullen ze een verkoop niet lang uitstellen. Er is geen innovativiteit en de gerenommeerde sites zullen niet tot in de lengte van dagen concurrenten overnemen. Daar integen zullen ze meer waarde gaan toevoegen aan hun eigen site. Enkele tientallen miljoenen betalen voor hotelspecials betekent een lange terugverdientijd en je zult dubble afspraken moeten maken. Dat doet men niet, dus linkt men door naar hun eigen site. Conclusie je koopt uiteindelijk een URL, een systeem dat je niet wilt onderhouden en een groep mensen die geen fun meer hebben en overbodig zijn. Kortom innoveren of cashen (als je kunt).

Janny Frans

Wat een lulverhaal Teep, dat je er geen hol van snapt blijkt maar. Twaalf jaar later ben je nog steeds de clown van het internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond