Deel dit artikel
-

Mobiele telefoon vervangt clubkaart Roda JC

Supporters van Roda JC zullen in het nieuwe seizoen 2005 – 2006 het stadion binnen kunnen komen met hun mobiele telefoon in plaats van met hun clubcard. Het gaat om een proef met near field communication (nfc), een draadloze communicatietechniek. Philips en KPN zijn bij het project betrokken.

Vijftig supporters zullen voortaan hun mobiele telefoon kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot het Parkstad Limburg Stadion en om aankopen te doen bij horecapunten en de fanshop.  Roda JC, KPN, Philips, Bell ID, SmartPoint en KNVB ClubSupport hebben de handen ineengeslagen om de proef mogelijk te maken.

Doel van het project is te onderzoeken in hoeverre ’mobile ticketing’ op basis van de nfc-techniek voordelen kan opleveren ten opzichte van bekende vormen van ticketing, zoals het uitgeven en beheren van fysieke tickets en cards. Dit alles moet leiden tot meer gebruiksgemak voor de supporter.

De nfc-techniek, ontwikkeld door Philips en Sony, is bedoeld om draadloos over korte afstanden informatie over en weer te sturen. Fysiek contact tussen een informatiedrager en –lezer is dan overbodig. Het is met de techniek niet meer nodig om een pas door een lezer te halen. Bij de tourniquets aan het stadion van Roda JC hoeven deelnemers simpelweg de mobiele telefoon voor de lezer te houden. De gegevens op de nfc-chip in het mobieltje worden snel gecontroleerd en de supporter kan naar binnen.

De speciale mobiele telefoons (tijdens de proef wordt gebruikgemaakt van de Nokia 3220) zijn allemaal uitgerust met een nfc-chip, die alle functies van de (seizoen) clubcard overneemt. Naast toegang is het ook mogelijk om in het stadion aankopen te doen met de mobiele telefoon. Op de horecapunten in het stadion kan niet contant worden betaald omdat Roda JC gebruik maakt van een gesloten betaalsysteem; de deelnemers aan de proef kunnen een tegoed op de nfc-chip opladen door het toestel voor de opwaardeermachine te houden. Bij de horecapunten worden consumpties eveneens contactloos betaald. Deelnemers kunnen het saldo van het tegoed altijd makkelijk nakijken op het scherm van de telefoon.

In een latere fase van de proef zal het ook mogelijk worden om tickets voor een wedstrijd via de mobiele telefoon aan te schaffen. Daarnaast zal men het tegoed op de telefoon op afstand via een mobiel netwerk op kunnen waarderen, waardoor de noodzaak om telkens de opwaardeermachine te bezoeken vervalt. Tijdens de proef gaan Roda JC en KPN onderzoeken of ook andere diensten op de mobiele telefoon interessant zouden zijn voor supporters van de club. Te denken valt bijvoorbeeld aan persoonlijke aanbiedingen voor supporters via sms of mobiel internet.

Deel dit bericht

1 Reactie

Adrie van Houwelingen

Een prachtig initiatief!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond