Deel dit artikel
-

IAB: netto online bestedingen 2e kwartaal 24,2 miljoen

De netto online bestedingen kwamen over het tweede kwartaal kwamen uit op 24,2 miljoen euro. Dat heeft IAB Nederland samen met haar 18 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank in kaart gebracht.

“Over het tweede kwartaal van 2004 bedroegen de netto online reclamebestedingen nog € 15,6 miljoen, dus € 8,6 miljoen meer over het tweede kwartaal van 2005 is een stijging van 55 procent. We kunnen dus concluderen dat de groei zich doorzet,” aldus voorzitter Igor Beuker van het IAB.

Branches die voorop liepen qua online reclame bestedingen over het eerste kwartaal van 2005 waren Media met 21 procent, Telecom/ICT met 21 procent, Financiële Dienstverlening met 15 procent, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8 procent. Daarna volgt een grote middenmoot.

De online advertentiebestedingen naar soort: 46 procent kwam tot stand door banners & skyscrapers, 35 procent uit contentintegratie & sponsoring, 8 procent uit pop-ups, interstitials en full screen ads, e-mail 5 procent, overig 3 procent en search op 3 procent.

De omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan de registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

Deel dit bericht

2 Reacties

MRoelofs

Uitstekend! Met een voorzichtige schatting van een paar ontbrekende partijen; daisycon, google, overture, mailmedia, adpepper en de providers-portals (schatting: 3+7+4+,5+1+2) en je kunt er 16,5 mio bij optellen.  ps: schattingen op eigen titel, niet afkomstig van een van de partijen.

Barry

Hey Maarten, Ik denk dat de eerste nog wat hoger zit, maar dat terzijde. Mis ik ook het Telegraaf concern, of geeft die alleen maar geld uit ;-) 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond