Deel dit artikel
-

Ogone: weinig vragen van klanten over Ideal

Internetkassaleverancier Ogone heeft, hoewel de introductie van Ideal aanstaande is, nog nauwelijks vragen van klanten gehad over het nieuwe betalingssysteem. Dat zegt commercieel directeur Peter de Caluwe van Ogone dat Ideal ook gaat ondersteunen.

Ogone dat 1000 klanten, waarvan het merendeel webwinkels, in Nederland heeft, merkt dat klanten tot nu toe een zeer afwachtende houding hebben ten opzichte van het nieuwe betaalplatform van de banken (Rabobank , ING, Postbank en ABN Amro) op internet. De payment service provider kreeg eigenlijk alleen vragen over Ideal op het moment  dat het werd aankondigd.

“Toen was er even een piek en kregen we vragen van klanten als moet ik een extra kassa kopen en wat gaat het me kosten? Die vragen krijgen we nu eigenlijk niet meer. Maar ik denk dat webwinkeliers vooral benieuwd zijn naar de productsheet en tariefkaart van Ideal. Die zal wel voor de nodige vragen gaan zorgen. Ook zullen er vragen komen over de tarieven. Er is nu veel onzekerheid bij webwinkeliers over Ideal,” stelt De Caluwe.

Het is precies twee weken geleden dat het van oorsprong Belgische Ogone in een test de eerste Ideal-transactie in ons land afrondde. Volgens De Caluwe verliep die test in ieder geval voorspoedig. De commercieel directeur van Ogone heeft er dan ook alle vertrouwen in dat Ideal een succes wordt. Dat komt onder meer omdat drie grote banken zich achter het initiatief hebben geschaard. Volgens hem moeten de banken alleen niet vergeten dat je er met Ideal alleen niet komt. Andere betaalmethoden zullen er volgens hem gewoon naast blijven bestaan.

“Ik heb toen Ideal werd aangekondigd bankiers horen zeggen dat met de komst van Ideal alle andere betaalmethoden op internet zouden gaan verdwijnen. Dat is natuurlijk niet zo. Zeker niet als je bedenkt dat iets meer dan de helft van het betalingsverkeer bij Nederlandse webwinkels waar wij voor werken uit het buitenland komt (uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk). Die kunnen helemaal niet met Ideal werken. Daarom zal de creditcard mijns inziens een belangrijke rol blijven spelen in het internetbetalingsverkeer. Ook in Nederland,” vervolgt De Caluwe.  

Volgens de commercieel directeur werd bij de webwinkels die met Ogone werken 70 procent van de e-commerce transacties met de creditcard gedaan en 26 procent van de transacties met Rabo Direct. Wat het totaal transacties en het transactievolume uitgedrukt in geld was, wil De Caluwe uit concurrentie-overwegingen niet vertellen. Wel dat het aantal transacties in de eerste 7 maanden van 2005 is toegenomen met 52 procent ten opzichte van dezelfde periode vorige jaar. Daarbij gaat het vooral om nieuwe gebruikers. Niet om bestaande gebruikers die meer transacties gaan doen.

Ogone stevent dit jaar in Nederland af op een omzetverdubbeling. Kwam de omzet vorig jaar uit op circa 650.000 euro, dit jaar zal deze doorgroeien naar 1,2 miljoen euro. Het bedrijf behaalde in 2004 een totaalomzet van circa 3,5 miljoen euro. Ongeveer 1/5e van de klanten van Ogone zit in Nederland. Het bedrijf heeft 5000 klanten verspreid over 20 landen. België is de grootste afzetmarkt, gevolgd door Nederland en daarna Frankrijk. In ons land heeft Ogone klanten als T-for-Telecom, Martinair en muziekdownloadservice Lyzia.

Deel dit bericht

4 Reacties

Axel Beune

Ik ben het helemaal eens met Peter de Caluwe. Creditcard en Ideal zullen alleen in NL de twee dominerende betaal methoden worden voor conventionele webshops. De fraude gevoelige online incasso's, het bankgebonden Rabodirect en het bieden van acceptgiro's zal langzaam uit ons online betaalwereld verdwijnen. Hoge verwachtingen heb ik nog wel van Bill (SNS bank) via Messenger als alternatief low-cost en snel kanaal.

J de Jonge

IDEAL zal ongetwijfeld aanslaan, ik denk persoonlijk dat dit direct invloed heeft op het aantal transacties dat nu (nog) via CC wordt afgehandeld. Nederland is en blijft het land waar men "eerst het pakje in de hand" wil hebben alvorens te betalen. Er zal dus zeker ruimte blijven voor een POST PAYMENT methode (en of dat nou een Acceptgiro is of een E-bill, dat doet niet terzake).

Ben Barendrecht

Wellicht is Peter de Caluwe niet helemaal, of helemaal niet aangesloten bij zijn eigen bedrijf? Van medewerkers van Ogone hoor ik juist het tegenovergestelde…. Zeer druk ! …..

Frank

Peter is een Belg die af en toe Nederland bezoekt. Hij weet wat dat betreft natuurlijk niet alles van de Nederlandse markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond