Deel dit artikel
-

Toading: nieuwe manier van adverteren in zoekmachines

Toading is een nieuw bedrijf dat adverteren op zoekmachines anders gaat aanpakken. Daarbij staan het verbeteren van de conversieratio van de advertenties en het automatisch ontsluiten van het gehele aanbod van aanbieders centraal, aldus oprichters Mathijs van Abbe en Iwan Luiten. “Wij gaan ons richten op de kwalitatieve resultaten,” zegt Van Abbe.

“Steeds meer bedrijven hebben de voordelen van het adverteren op zoekmachines ontdekt. Hierdoor zijn de prijzen voor populaire zoektermen steeds verder opgedreven. Zoek je bijvoorbeeld in Google op het woord ’vakantie’, dan is de kolom met gesponsorde links enorm. Als adverteerder betaal je al bijna een euro per klik, om bij de top 3 te komen. Minder prettige bijkomstigheid? Je komt vaak alleen op de homepage van de adverteerder en niet op de pagina, waar het de bezoeker om gaat,” zo stellen Luiten en Van Abbe. 

Daarom hebben ze een manier bedacht waarbij adverteerders minder betalen en toch de juiste bezoekers op de voor hen relevante pagina’s van de website krijgen. Luiten en Van Abbe startten begin 2005 met het ontwikkelen van Toading.

“Iwan heeft zich zes jaar beziggehouden met arbeidscommunicatie, ik hield me vanuit mijn achtergrond bezig met applicaties die zijn gebaseerd op het asp-model. Iwan hield zich vanuit zijn rol bezig met het inkopen van trefwoorden. We zijn samen op een gegeven moment gaan kijken naar de effectieviteit van zoekmachinemarketing en of er nog dingen verbeterd konden worden. Wat we zagen is dat heel veel bedrijven zich blind staren op de populaire zoektermen in plaats van zich te  richten op kwalitatieve resultaten. Wij willen ons dus met name op dat laatste richten,” zegt mede-oprichter Mathijs van Abbe van Toading.

Daarbij bedient Toading zich van een nieuwe techniek, die het online aanbod van producten, diensten, vacatures of nieuwsitems van een aanbieder op het internet, direct, zonder omhaal automatisch en continu vertaalt naar op de vraag toegespitste tekstadvertenties. Dat bespaart veel tijd, verlaagt de (klik)kosten voor de aanbieder en de conversie ratio (het aantal verkopen per betaalde klik) wordt wel met een factor vier verhoogd. “Als de implementatie rond is, kun je je eigen advertenties genereren. Dan heb je je eigen individuele advertentiemodel voor al je producten. Je kan namelijk al je producten ontsluiten op die manier,” aldus Van Abbe.

Onlangs rondde Toading de implementatie af voor de grootste verhuurder van vakantiewoningen in Europa. Hierbij is het totale aanbod van 20.000 vakantiewoningen, automatisch vertaald naar individuele advertenties. Wanneer er gezocht wordt op een bepaalde bestemming verschijnt er direct een specifieke tekstadvertentie met een omschrijving van de woning, het aantal sterren, het maximaal aantal personen en de beschikbaarheid. 

Daarnaast linkt de advertentie ook nog eens direct door naar de betreffende vakantiewoning op de site van de adverteerder. Toading wordt daarom ook wel een ’one click search and find solution’ genoemd. “Je zoekt, klikt en komt direct op de voor jou relevante pagina,” besluit Van Abbe.

Deel dit bericht

5 Reacties

M

Ik zie niet zo heel goed wat het revolutionaire is van Toading. Dat is ook niet echt goed te beoordelen want er wordt erg weinig informatie gegeven. Onder het kopje "Hoe werkt het?" op de Toading sites staat immers helemaal niet uitgelegd hoe "het" werkt. Er staat wel met zoveel woorden wat het resultaat is, dus wel wat het doet, maar niet hoe het werkt. Het koppelen van keywords aan dieperliggende pagina's op de eigen site is echter niet iets dat revolutionair genoemd kan worden. Wie voor zijn traffic grotendeels van (zoekmachine-)ads afhankelijk is doet dat zowiezo al. En enige vorm van automatisering (rapportage, effectiviteitsmetingen, correlatie-analyse van keywords en content, conversies etc.) is nou ook niet bepaald nieuw te noemen. Wat hoogstens enigzins vernieuwend is dat dit in een ASP model gegoten is.

Nick

Ik heb moeite met het begrijpen van het nut van 'Toading'. Eén van de eerste dingen die je in elk AdWord-optimalisatieboek/-nieuwsbrief/-weblog zult lezen, is dat je op moet houden met adverteren op algemene zoekwoorden. Hoe specifieker de zoekopdracht (en de advertentie), hoe hoger de CTR en nog belangrijker: de conversie. Iemand die 'vakantie' intypt in Google bevindt zich in een andere koopfase dan iemand die 'friese vakantiebungalow met zwembad' zoekt. (uit eigen ervaring weet ik dat dit niet altijd opgaat – de meest algemene AdGroup heeft bij mij alsnog de hoogste conversie) Als ik het goed lees, is Toading een techniek die relevante advertenties op netwerken als Google en Overture plaatst, op basis van content in je database. Bestaat het belangrijkste onderdeel hiervan niet al gewoon? Met de Google AdWords API ( http://www.google.com/apis/adwords/ ) is het mogelijk om vanuit je eigen database tekstadvertenties in te voeren, bij te werken en uit te schakelen. Ik snap dat Toading de schakel vormt tussen de Google API en je eigen CMS. Maar is het niet zo dat je dan alsnog een schakel moet maken tussen de Toading-dienst en je CMS? Dan kun je dat toch beter meteen voor de API doen?

Iwan Luiten

Naar aanleiding van de reacties hebben we hieronder nog het een en ander aan toelichting op Toading. Simpel gezegd koppelen we de producten/diensten etc. database van een bedrijf aan eigen database. M.b.v. onze software genereren we voor ieder individueel product/dienst een aparte advertentie in ons systeem. De advertentie is opgebouwd uit een aantal vaste en flexibele waarden. De flexibele waarden zijn bijvoorbeeld prijzen, titels, specs. etc. De mogelijkheden zijn behoorlijk. Denk maar aan vliegtickets, music stores (zoek op een titel of artiest in Google en krijg een ad met die titel/artiest, de prijs en een deeplink), computer winkels etc. etc. Maar ook voor bedrijven met veel vacatures is het interessant daar, zoals je waarschijnlijk weet, de kosten om een vacature op een jobboard/krant etc. te plaatsen aanzienlijk hoger zijn in vergelijking met adverteren op CPC basis. Je laat de ad opkomen wanneer iemand op de functie zoekt en stelt bijv. 0,40 per klik in. De “kandidaat” klikt en zit direct op de juiste pagina op de jobsite van bijvoorbeeld een Unilever of ABN. Bottom line is het zo dat we met Toading kunnen adverteren op een wijze die “handmatig” bijna niet te doen is. Naast een groot aantal test campagnes hebben we nu dus Interhome draaien en zijn al bezig met de volgende. De software is zodanig opgebouwd dat we de dienst ook gemakkelijk kunnen aanbieden aan zoekmachine marketing bedrijven die reeds campagnes hebben draaien voor klanten en naast de “traditionele populaire zoekwoorden campagne” ook op product niveau willen adverteren. De planning is om ook snel in het buitenland aan de slag te gaan (VS) daar de markt daar wat groter is en het aantal specifieke zoekopdrachten groter is. We draaien nu ook experimenten die de locatie als variabele meenemen. Deze is nl. ook in te stellen en zorgt er voor dat als iemand in LA zoekt op “ticket New York” hij/zij een ad met een ticket van LA naar New York te zien krijgt, uiteraard met de actuele prijs, airline etc. Wanneer iemand in San Diego zoekt op “ticket New York” krijgt hij/zij een ad met een ticket van San Diego naar New York te zien. Ik hoop dat we voor een ieder wat duidelijker hebben kunnen maken wat Toading te bieden heeft. Zoals Nick al aangeeft is het niet zo dat alle componenten van Toading "nieuw" zijn. Maar de combinatie en het gebruik er van duidelijk wel. Ik heb wel een aantal campagnes zien langskomen waarbij van grote hoeveelheden advertenties gebruik gemaakt werd. Bijv. die van e-Bay. Maar daar was het keyword als zoekwoord in de doorklik verwerkt en kon je aan de advertentie verder niets zien. Met Toading is het zo dat het aanbod dat je ziet in de advertentie ook daadwerkelijk het aanbod is dat je te zien krijgt op de site. 

Daniel Markus

Ik zie het nut en ben enthousiast.  Toch zag ik nog een bugje bij Toading. Als je zoekt op 'vakantiehuizen Achensee' krijg ik een adword advertentie naar 'Vilars.'  Als je nog een tester zoekt:) Veel succes in ieder geval

Mathijs

@ Daniel, dank voor je testinspanningen, maar als ik op Achensee zoekt krijg ik wel degelijk het juiste huisje voor mijn snufferd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond