Deel dit artikel
-

Hyves laat adverteerders toe

Sociaal netwerk Hyves gaat vanaf 1 oktober voor het eerst adverteerders toelaten. Dat gebeurt wel onder strikte voorwaarden. Gijs van der Klei die afkomstig is van mediaedge:cia komt, neemt een deel van de advertentieverkoop voor Hyves op zich en gaat ook concepten ontwikkelen voor en met adverteerders. Verder zal Webads een deel van de advertentie-exploitatie doen op Hyves.

“Twee maanden geleden hebben we de hyvers gevraagd hoe we hier mee om moeten gaan. Toen bleek er geen bezwaar te zijn tegen reclame, afgezien van pop ups en flikkerende banners natuurlijk,” laat Raymond Spanjar, een van de oprichters van Hyves weten. 

Dat is de reden dat Hyves adverteerders per 1 oktober toegang geeft tot het grootste sociale netwerk van Nederland. Dit biedt merken een scala aan mogelijkheden voor virale concepten, targeting en interactie met een zeer interessante doelgroep in een unieke sociale context, denkt Spanjar.

Hyves telt 1,2 miljoen leden (waarvan 500.000 in Nederland) en heeft 1 jaar na oprichting maandelijks 100 miljoen pageviews. Adverteren op Hyves was tot nu toe niet mogelijk. Ter behoud van de unieke sfeer van een communicatieplatform voor vrienden, is het adverteren gebonden aan enkele stringente regels, die Hyves zelf de Tien Geboden van het Hyverteren noemt.  

Zo wordt van adverteerders verwacht dat ze toegevoegde waarde hebben voor Hyves-leden en dat ze korting geven op bepaalde producten die worden aangeprezen. Verder is bepaald dat er 1 positie per pagina is. Ook zullen aanbieders van samples, premiere kaartjes en andere douceurtjes extra views krijgen in een speciaal getarget format (“tryvertising”).

“Het zal een mix zijn van advertentievormen, we zullen ook meedraaien met “gewone” campagnes. Maar ons uitgangspunt is dat adverteerders waarde aan de community moeten toevoegen, en zo uiteindelijk ook de meeste waarde voor zichzelf creëren”, aldus Spanjar.

Om de relaties met adverteerders te onderhouden heeft Hyves per 1 september Gijs van der Klei van Mediaedge:cia aangetrokken. Hij zal samen met adverteerders en bureaus nieuwe concepten gaan ontwikkelen voor de Hyvers. “Wij hebben expres voor iemand met een achtergrond als adviseur gekozen in plaats van iemand die veel ervaring heeft op het gebied van sales. Met meer dan 5 jaar ervaring met waarde creatie voor adverteerders bij oa Mediaedge en @breakaway brengt Gijs een schat aan ervaring binnen. De komende maanden zal Van der Klei nieuwe mogelijkheden gaan ontwikkelen voor sponsors, vooral gebaseerd op het virale potentieel, onze gedetailleerde informatie van leden en de sterke sociale context”, vervolgt Spanjar.

Daarnaast gaat Hyves met WebAds samenwerken voor de exploitatie. “Als marktleider en specialist op het gebied van online adverteren is WebAds de partij om in nauwe samenwerking met ons eigen team de exploitatie te verzorgen. Bovendien sluit WebAds verzameling van hoogwaardige titels met dezelfde doelgroep zoals MTV goed aan bij onze filosofie van Hyves als exclusief merk voor adverteerders,” aldus Spanjar.

Naast een uniek merk biedt Hyves als enig sociaal netwerk van Nederland naar eigen zeggen adverteerders een scala aan mogelijkheden:

Targeting – Iedere bezoeker is ingelogd. Persoonsgegevens zijn accuraat omdat deze op de profielen zichtbaar zijn. Dit biedt adverteerders nauwkeurige targeting mogelijkheden op leeftijd, geslacht, woonplaats en interesse, en maakt advertenties voor de Hyvers (leden van Hyves) relevanter.

Viraal platform – Hyves is binnen 1 jaar gegroeid van 0 naar 1.2 miljoen leden en 100 miljoen pageviews per maand (top 15 positie van best bezochte Nederlandse websites). Dit is mede veroorzaakt door de virale structuur van 1ste, 2de en 3de graads vriendennetwerken. Adverteerders kunnen deze structuur nu inzetten voor hun merk, mits interessant genoeg voor de Hyvers.

Interactie – Adverteerders kunnen toetreden tot het netwerk door een eigen profiel of hyve (club) met extra mogelijkheden aan te maken. Zo kunnen zij mini communities over hun merk starten voor ambassadors en de dialoog aangaan met hun doelgroep. Hyvers kunnen zo hun identiteit verder uitdragen door zich te associëren met hun favoriete merken.

Nieuwe technologie – Als multimediaal platform introduceert Hyves de komende maanden een aantal innovaties voor o.a. mobiel internet. De innovators onder de adverteerders kunnen met Hyves vroeg op de leercurve stappen.

Deel dit bericht

30 Reacties

O-Ishi

Hyves is mij toch te hype-er-ig en te corporaal. Een soort Schoolbank voor het corps. Drie maanden terug waarde het door mijn vriendengroep en binnen no time had een ieder een account. Nu drie maanden later is er niemand meer die ik ken met regelmaat online. Zo kom ik ook wel aan de 1,2 miljoen. Het breidt zich nog steeds als een dolle uit, maar vraag is blijft men het wel gebruiken, is het niet gewoon een leuke gimmick? En reclame lijkt me wel zo verstandig, want ergens moet toch het geld van die surfers vandaan komen.

Karel den Besten

Hyves breidt zich uit dmv spam te versturen. Zodra je je aanmeldt krijgen al je (hotmail) contacten ongevraagd een mail van hyves. Ik krijg er iedere dag wel 10, soms van mensen die ik helemaal niet ken. Natuurlijk volgt er nu reclame, dat is het doel geweest van dag 1. Zoveel mogelijk spam versturen en dan de boel uitmelken dmv advertenties. Iemand zou ze moeten aanklagen net zoals andere spammers al zijn aangeklaagd.

Olivier B

De nieuwe leden wordt wel gevraagd of hun hotmailadressen gebruikt mag worden om vrienden uit te nodigen. Spam is het dus niet, vervelend is het wel.

Jan

Het is wel degelijk spam. Ook al sta je toe dat hyves jouw e-mail gebruikt wil dat nog niet zeggen dat de ontvangers het toestaan. Ik heb echt geen behoefte aan die rotzooi in mn inbox. Ik ben zelf ook bezig met de ontwikkeling van een jongerensite en ik hoop dat deze op een wat positievere manier een groot netwerk op zal bouwen;).

Erik

Dit valt niet onder spam. Iemand die jou in zijn adres boek heeft staan, denkt dat jij geinteresseerd zou kunnen zijn om Hyves ook te gebruiken. Hyves gebruikt deze mail adressen niet ongevraagd, maar een van je "vrienden/bekenden" geeft toestemming.

Arend

Hyves misleidt zijn gebruikers, want veel gebruikers hebben niet door dat er een mail wordt gestuurd naar alle contacten in het hotmailadresboek.  

Jim

Hyves is stout, want ik lees net dat er al voor 1 oktober adverteerders op de site stonden. Canon is de eerste adverteerder. Vooropgezet plan, waarbij adverteerders al lange tijd geleden zijn benaderd? http://www.hyped.nl/hyped/archives/00001539.htm

Ester

Ik snap deze negatieve reacties niet zo goed. Ik ben al heel lang lid bij hyves. Nu al één jaar lang geen SPAM of Corporaal gedoe! Wel veel positieve berichtgeving in de pers en onder mijn vrienden.Inmiddels ben ik met mijn elftal lid en in de agenda staan onze wedstrijden en trainingen. In de berichten staan elke week onze ouwehoerverhalen. En in ons fotoalbum staan de foto's van de wedstrijden en nu ook van de trouwerij van een teamgenootje. Allemaal leuk toch? En bovenal gratis!Dit is maar een voorbeeld van één van de hyves waar ik lid van ben. Regelmatig lees ik reacties. Bekijk ik foto's in andere hyves. Lees ik wat vrienden aan het doen zijn in de www's. En vooral leuk is te zien als vrienden van vrienden van vrienden ook weer bekenden van jou blijken te zijn.Verder is de site geheel vrijblijvend. Je kunt zelf bepalen of je door adverteerders per mail benadert wil worden. Je kunt zelf bepalen of je vrienden accepteerd. Je kun zelf bepalen wie je persoonlijke gegevens zien. Je kunt zelf bepalen in hoeverre je eigen profiel invult. Je kunt zelf bepalen of je hyves aan je hotmail-adressenbestand koppelt. Maar bovenal je kun meedenken in de gaarkeuken van Hyves. Ga maar eens naar de "hyvers-hyve". Daarin wordt ook door de hyvers zelf nagedacht over mogelijkheden om Hyves gratis te houden en in hoeverre adverteerders tot Hyves toegelaten kunnen/mogen/moeten worden.Ik denk niet dat ik de enige ben die zo over hyves denkt.

Saskia

Goed voor die jongens van Hyves! Discussie van hierboven: je geeft zelf aan welke van je vrienden, je wel een uitnodiging stuurt. Opa & Oma niet, vriendje in Utrecht wel. Leuke manier om een overzicht te behouden van bezigheden van iedereen. Zeker met nieuwe toepassing. Mocht de ontvanger van uitnodiging NIET geinteresseerd zijn, is de e-mail met uitnodiging zo gedeleted. (heb ik ook de eerste 20x gedaan…!)

Koen Kam

We merken bij Hyves niet zo veel van inzakkend enthousiasme, eerder het tegenover gestelde! Alles neemt toe: nieuwe leden, pageviews, terugkerende bezoekers… Spam? Hyves heeft juist een enorme hekel aan spam. Alle berichten die Hyves verstuurt, worden verstuurd als notificatie: een van je vrienden doet iets (bijvoorbeeld een krabbel schrijven of een foto plaatsen). Je kunt dat gewoon uitzetten als het teveel wordt. Het kan wel gebeuren dat veel mensen uit je netwerk je uitnodigen voor Hyves, maar dat komt omdat er al zoveel mensen lid zijn. koen@hyves

Raymond

@Saskia: :-)))) @Karel: we sturen nooit ongevraagd mail. Spam is volgens mij niet mail van je vrienden die je liever niet ontvangt, maar commerciele mail van onbekenden… @ester: dank voor de steun van een objectieve hyver! 😉

Olivier

@Raymond+Koen: Dat vrienden uitnodig systeem wordt door heel veel mensen als irritant ervaren, zeker als veel "semi-bekende" je adres hebben. Als ik voor de 20ste keer een uitnodiging binnenkrijg is dat erg irritant. Het is geen officieel geen spam, maar dus wel irritant. Ik merk via verschillende vriendenclubs die lid zijn geworden dat iedereen wel lid wordt maar dat het na een week of twee in elkaar zakt en uitsterft. Het lijkt heel wat maar als je alles gezien hebt is het niet zo bijzonder en ga je gewoon weer msn-en. @Ester: Je klinkt precies als de PR afdeling van Hyves.

Jan

Als ik het goed heb wordt er aan je gevraagd of je wilt checken wie er nog meer lid zijn, vervolgens wordt er een quasi mailtje naar al je (meestal msn) contactpersonen gestuurd. De definitie van spam zal nooit helemaal duidelijk zijn, wel is het zo dat ik ongevraagd op de hoogte wordt gebracht van hyves. Als mensen zo graag hun vrienden lid willen maken dan benaderen ze deze wel persoonlijk. Wat hyves graag doet is hele msn lijsten tegelijk benaderen. Hyves is de enige grote jongerensite die dit toe heeft gepast, ik denk dat hier dan ook het succes aan is te danken. Slim maar niet nieuw, je krijgt tegenwoordig van tal van sites dergelijke mailtjes. Persoonlijk vind ik het vervelende reclame, jammer dat zoiets toch succesvol is.

Jan

Als je trouwens via een webarchiver oude paginas van hyves bekijkt zie je trouwens dat dit al vanaf het begin op de homepage staat: "Een prachtig initiatief" "Erg makkelijk die groepen, mijn hele elftal is lid!" "Via Hyves blijf ik in contact met vrienden die ik anders weinig spreek, bedankt!"  Ook een beetje goedkoop to be honest. "Hyves groeit met 30% per week! " Als ik dat lees dan ga ik ervan uit dat het totale aantal iedere week met 30% toeneemt. Dit staat er ook al een hele poos, afgelopen juli zaten ze op 1 miljoen leden, beetje apart dat het er nu nog geen 1.3 zijn. Ik gun ze het succes wel, maar ze verdienen het in mijn ogen niet.

Jan

op hyves:Profiel Naam: Ester Leeftijd: 29Kinderen: Berend is van Koen Kam "@ester: dank voor de steun van een objectieve hyver! 😉 " Zou dit toeval zijn?;)

bas

Ik mis m even: sinds wanneer is het een schande om geld te verdienen met de commerciele exploitatie van een website of portal? Daar GAAT het toch over op EMERCE? Vind het persoonlijk vrij slim om de nieuwe Hyvers een helpende hand toe te steken bij het mailen van hun vrienden; mensen zijn in beginsel lui en daarop is hiermee perfect ingespeeld. Kan me overigens voorstellen dat, als je geen vrienden hebt, dergelijke berichten als SPAM beschouwd kunnen worden, en dat sommige Hyves inzakken als er bepaalde mensen berichten gaan plaatsen;-) Ik vind Hyves TOP. Simpel, toegankelijk en bijna iedereen is er aan! Als de Hyvers ook nog een bestrokken worden bij de wijze waarop er geadverteerd kan worden kan het zonder meer uitgroeien tot een zeer waardevol platvorm, waarin adverteerders misschien wel een dialoog kunnen aangaan met hun doelgroep. Over toegevoegde waarde gesproken! En als Canon bezoekers (indirect) 'helpt' bij het plaatsen van hun foto's op internet is dat toch hartstikke mooi? En dan zijn het ook nog eens die platen die ze graag met hun vrienden willen delen? Lijkt mij peroonlijk een positief Umfeld met extreme relevantie? Ga zo door gasten… Ben benieuwd, Jan, of je Jongerenportal een succes wordt. Ik gun het je in ieder geval van harte! Zal niet makkelijk worden zonder verdienmodel.

Michel

@Jan: het zit je, gezien je reacties, wel echt heel dwars eh dat Hyves succesvol is?? Ik weet niet wat hieraan ten grondslag zit, maar Hyves is een succesvolle community gebleken tussen de al bestaande friendsters, ork-uts, myspaces enzovoort. Toch niet zo gek dat ze nu adverteerder en Hyvers de mogelijkheid willen bieden om bij elkaar te laten komen? Wordt er misschien ook nog een beetje geld verdiend door die jongens. Leuk toch voor ze? 😉

Het Geweten

@ErikErik schreef: "Dit valt niet onder spam. Iemand die jou in zijn adres boek heeft staan, denkt dat jij geinteresseerd zou kunnen zijn om Hyves ook te gebruiken. Hyves gebruikt deze mail adressen niet ongevraagd, maar een van je "vrienden/bekenden" geeft toestemming. " Iemand denk dat iedereen in zijn adres boek geinteresseerd is in viagra en penisvergroting en zet jou op een mailinglist (anderen zouden dit een spamlist noemen). Vervolgens ontvangt iedereen in jou lijst emails met de vraag of ze een stukkie aan jongeheer willen, en van anderen devraag of ze viagra willen kopen. Mijn vraag aan Erik: Nog steeds geen spam? Bij de het vaststellen of dat iets spam is, is het helemaal niet van belang of een ander vind dat jij wel een bepaalde reclame mag ontvangen omdat hij denkt dat het nodig is. Wat bepalend is, is of de ontvanger van de email het wil ontvangen of niet.

Jan

Opvallend dat de mensen die positief zijn afwijken van het onderwerp van kritiek. Ik vind Hyves inderdaad een irritante site daar kom ik zeker voor uit. Onsuccesvol zal ik het niet noemen. Maar als ik de punten van kritiek op een rijtje leg en dan ook nog eens zie hoe smakeloos mensen van Hyves op dit draadje posten alsof ze objectief zijn proef ik toch een bijsmaakje. Advertenties hadden ze al veel eerder mee moeten beginnen.

Bart Zoetmulder

@ de negatievelingen; Je mag best kritisch zijn, maar beperk je dan in ieder geval tot de feiten. Feit is dat Hyves een partij is die heel erg serieus bezig is met het concept Hyven. Zo zullen ze vanuit hun eigen ideologie niet spammen en vind ik het heel goed en helder dat ze overal de gebruiker mee laten praten. Noem mij maar een een bedrijf dat dit voorop stelt boven commercie. Chapeau juist dat ze op een gebruikersvriendelijke manier reclame en advertising toestaan op de site. De Canon uiting is een goed voorbeeld van het scherpe beleid dat ze hanteren. Een aanrader voor adverteerders die op een positieve en vriendelijke manier toegevoegde waarde willen bieden aan de (potentiële) gebruiker. Ik wens de mensen van Hyves heel veel succes met de plannen en ga er vanuit dat ze op deze goede manier doorgaan met het winstgevend maken van de site.

O-Ishi

MySpace ook zo'n mooi verhaal. Iedereen die ik ken met msn heeft wel een space aangemaakt, maar niemand die het na twee weken nog gebruikte en dan wel naar buiten brengen dat je een paar miljoen inschrijvingen hebt.

Bart Zoetmulder

Natuurlijk zitten er tussen die 1,3 miljoen leden een hele hoop die er niets mee doen… Wat dacht jezelf. Feit is dat degene die er niets mee doen er toch de moeite voor hebben genomen om zich uitgebreid in te schrijven en dus ergens wel interesse hadden voor het medium. Ander feit is dat Hyves ondertussen een top 15 site is qua aantal hits in NL, dus degene die wel actief Hyven (persoonlijk denk ik dik meer dan 50% van de leden) zijn er heel erg gedreven mee bezig en hebben, net als ik, ook veel plezier van de site en zijn opties. @ Jan; waarom ben je eigenlijk zo negatief hierover? Je geeft er behoorlijk wat tijd en woorden aan om aan te duiden dat het je niet zint.

Olivier B

In Amerika zit elke student op myyearbook.com (alleen met een .edu emailadres kom je erin), bestaat al een aantal jaren … zo als zo vaak vindt je de beste ideeën in Amerika, ziet er naar uit dat de Hyvers twee jaar terug een studiereisje Verenigde States hebben gedaan. @Bart: Top 15 site qua hits in NL. Hyves is een Europees, beter nog een wereldwijd bedrijf. En maar aannemen dat 50 % zeer actief is slaat natuurlijk nergens op, echte cijfers heb je nodig voor dergelijke uitspraken. En voor je erop los gaat, ik Hyve nu al een maandje of 4. Vind het een leuke site maar het werkt het best in groepen die buiten Hyves ook zal zeer actief netwerken.

Bart Zoetmulder

Beste Olivier, Dank je voor je reactie, volgens mij ben ik in mijn stukje duidelijk dat ik persoonlijk denk dat 50% actief is. Totaal niet gebaseerd op cijfers, zou leuk zijn als Hyves met cijfers hierover zou komen. Verder is het inderdaad handig om buiten Hyves ook een leven (netwerk) te hebben, je moet iets als basis hebben om het leuk te maken voor jezelf.

Robin Friend

Snap niet dat er een aantal mensen is die hun negatieve energie omzetten in kritiek op het 'product' Hyves. Natuurlijk, iedereen mag zijn of haar mening geven. Maar feit blijft dat Hyves een platform is waarbij veel mensen zijn aangesloten en het aantal personen dat zich aanlsuit blijft enorm groeien. Dit gebeurt niet zo maar. Zoals eerder gememoreerd door een persoon; je dient jezelf aan te melden. Dat doet Hyves niet voor je! Dat doen de mensen zelf. Dat mensen kritiek geven is hun goed recht, maar jullie moeten eens de tijd nemen om Hyves goed te bekijken. Bij het gros van de Hyvers staan foto's van hen zelf, hun omgeving, etc. Volgens mij zetten de mensen deze foto's er ook zelf op. Dat duidt erop dat mensen wel degelijk actief met Hyves bezig zijn. Hyves is een erg leuk product wat goed in elkaar steekt en wat op een leuke manier commercieel veel potentie heeft.  Hoop dat er in de toekomst meer initiatieven zullen zijn van mensen die op een mooie wijze, waar wij allemaal wat aan hebben, een leuk product neer zetten. En als de oprichters hier dan ook nog wat mee kunnen verdienen, good for them!  Dat is leuk ondernemen…….. En mensen, het is zo makkelijk om zo snel kritiek te hebben!Jan, hoop oprecht dat je ook een leuk product ontwikkelt (commercieel of niet-commercieel, dat maakt me niet zoveel uit). Mail mij het adres hiervan dan. Succes…..

Olivier

Ik wordt erg moe van die mensen die kritiek verwarren met negatieve energie. Andersom ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die hun tijd geven om positieve geluiden over Hyves te schrijven. Ik zit zelf ook al maanden op Hyves en het gros heeft maar 1 fotootje op zijn site staan, summiere persoonsomschrijving. Het overgrote deel van mijn netwerk en het subnetwerk op Hyves heeft er twee weken meegespeeld en is toen weer fijn gaan msn-en. Grappig te zien dat de "positivo's" het steeds hebben over dat ze de oprichters het geld gunnen, terwijl niemand van de negativo's het heeft over geld verdienen. Deze hadden het over de wijze van communiceren en dat er oa al reclame op de site was toen men nog sugereerde reclamevrij te zien. Niemand trapt hier het product in de grond, we zijn gewoon een beetje allergisch voor iets te harde jubelgeluiden en zeker als blijkt dat die geluiden van de Hyves Pr afdeling afkomstig zijn.

Bart Zoetmulder

Olivier, voor het eerst vind ik dat er vanuit de kritische kant een beetje fatsoenlijke reactie komt. Toch heb ik toch wel moeite met je bevinding dat het gros er één foto opzet en daarna nooit meer terugkomt. Die mensen zitten er vast tussen, dat geloof ik meteen, maar het ligt denk ik sterk aan het netwerk waar iemand in zit. Ik zit namelijk ik een zeer actief deel van de site. Veel foto's, berichten enz. Tuurlijk heeft het systeem best zijn beperkingen en is het tijd voor weer wat nieuwe tools, maar just 4 fun is het een prima site. En de manier waarop de site met adverteerders omgaat is best uniek, en dat waardeer ik. En vanuit mijn beroep weet ik dat de adverteerder het ook waardeert.

Arthur

Wat een ophef! Het is leuk voor foto's en studieontwijkendgedrag, meer niet. Maar ik vind ze daar stukken sympathieker dan bij vergelijkbare concepten. Maargoed, zo ervaar ik het… Over dat spammen: hou daar alsjeblieft over op, want het is geen spam. Klaag lekker bij de persoon waarvan je de uitnodiging krijgt, want die heeft bij jouw naam een vinkje laten staan in de lijst… Als ik besluit om mijn hele adresbestand een mailtje te sturen met iets waarvan ik denk dat de ontvanger er plezier van heeft, dan spreek je toch niet van spam? Als je dit wel vindt moet je maar zorgvuldiger met je emailadres omspringen! Maar wat een gedoe eigenlijk over niets, zelfs ik maak me er schuldig aan!

Olivier

Hyves heeft nu een schoolbank applicatie ingebouwd, kijk nu wordt het weer wat interesanter, maar nog steeds is het akelig stil in mijn netwerk. Zie eigenlijk alleen dat studenten heel actief.

Berenice

Hyves.. Helemaal top!! Ik ben nu ongeveer een half jaar lid en mijn vriendennetwerk blijft groeien.. Ik kom mensen van mijn basisschool, mijn oude dansgroep, en uit mijn buurt tegen. Als je deze manier van communicatie niet leuk vind. Dat word je toch gewoon niet lid?? Ik begrijp het probleem van deze discussie niet. Net als die reclame. Het is toch logisch dat zo'n populaire site, op een gegeven moment reclame gaat plaatsen op de site. Ik heb er absoluut geen last van. Ik ben dan nog wel jong (17) maar ik denk juist dat ik een perfecte bijdrage kan geven aan de mening over hyves. Omdat er zoveel jongere lid zijn. Het is volgens mij inderdaad vooral voor studenten!! Over dat spam: wat een onzin. Dat regel je inderdaad zelf..Ik hoop dat er in de toekomst nog meer leuke snufjes bij komen, zoals : '' pimp my hyves'' en ''schoolbank applicatie'', ik zat zelf te denken aan iets zodat je kan zien wie er ''ONLINE'' op de site is als je inlogd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond