Deel dit artikel
-

Internet belangrijk binnen multimediale strategie FD

Internet is integraal onderdeel geworden van de uitgeefstrategie van de FD Mediagroep (uitgever van Het Financieele Dagblad en eigenaar van BNR Nieuwsradio). Dat zegt directeur Philip Alberdingk Thijm. “Behalve dat je de krant en de radiozender naar elkaar toe ziet groeien is er ook voor het medium internet een steeds belangrijkere rol weggelegd.” Dat zijn ook de drie pijlers waarop de strategie van de FD Mediagroep steunt.

Na een aantal moeilijke jaren wordt er door de FD Mediagroep weer geïnvesteerd in internet en worden er ook vanuit de krant en de radio diverse nieuwe internetinitiatieven ontwikkeld. Dat varieert van het plaatsen van filmpjes van de Autorai op de site van Het FD, het starten van een weblog over de aanslagen in Londen en het zetten van audio-files op de FD-site. Ook stijgt de personele bezetting op de internetredactie weer.

In het afgelopen jaar verdubbelde het aantal medewerkers op de site van Het FD van 3 naar 6 personen. Komend jaar wil directeur Philip Alberdingk Thijm van de FD Mediagroep ook weer meer geld gaan steken in de site, maar daarover moet nog een beslissing worden genomen. Volgens Alberdingk Thijm zijn de internetactiviteiten van Het FD wel winstgevend.

In 2003 moest er nog flink gesneden worden in de internetactiviteiten van de site van Het Financieele Dagblad en werd Alberdingk Thijm gedwongen tot het nemen van impopulaire maatregelen zoals het ontslaan van 8 internetredacteuren die werkten op de nieuwsdienst. Uit kostenoverwegingen werd het nieuws voortaan ingekocht. Het tij is inmiddels gekeerd voor Het FD en Alberdingk Thijm ziet ook weer de nodige kansen op internet. Niet als een opzichzelfstaande activiteit, maar als onderdeel van het geheel, waarbij krant, radio en internet elkaar prima kunnen aanvullen.

Multimediaal

“Van alle krantenconcerns zijn wij misschien wel de meest multimediale. Als enige zetten wij drie media in. Juist door BNR Nieuwsradio hebben we in ieder geval een aardige voorsprong tem opzichte van de andere mediaconcerns. Wij hebben ons op tijd gerealiseerd dat nieuws er nu 24 uur per dag is en dat de vroegere beperkingen van tijd en plaats er niet meer zijn. Dat heeft tot gevolg gehad dat we nu in een overgangsperiode zitten en de boel aan het ‘finetunen’ zijn. Wij zijn niet uitsluitend meer bezig met het maken van een krant. Wij maken nieuws voor ondernemende mensen. Dat heeft er volgens Alberdink-Thijm toe geleid de FD Mediagroep verschillende journalistieke producten is gaan maken.

“De doelgroep moet bij ons nu eenmaal kunnen vinden wat ze hebben wil. Praktisch betekent dit dat we zowel een krant maken, een radiostation runnen en een internetsite maken en dat er tussen de verschillende media een wisselwerking dient plaats te vinden, waardoor wij niet louter informatie herproduceren, maar kennis creëren waardoor onze verhalen meer toegevoegde waarde kennen voor onze doelgroep en waardoor wij ons kunnen onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Dat gebeurt steeds meer en dat begint ook zijn vruchten af te werpen. Bovendien ben je door crossmediaal te opereren ook aantrekkelijker voor adverteerders en heb je een duidelijkere propositie naar hen toe,” zegt Alberdingk Thijm.

Volgens de directeur van de FD Mediagroep beginnen de contouren van de nieuwe strategie zichtbaar te worden en hebben alle drie mediavormen het afgelopen jaar stevige groeicijfers laten zien. “Volgende week verschijnen de oplagecijfers van het HOI. Daaruit zal blijken dat de oplage van Het Financieele Dagblad aan het stijgen is. Verder heeft BNR onlangs voor het eerst een zenderaandeel van 0,6 gehaald, waar we volgens het CLO (Continue Luister Onderzoek) vier maanden geleden nog op 0,3 zaten. De pageviews zitten ook flink in de lift.” De traffic op de site is in de afgelopen maanden ook met 20 tot 30 procent toegenomen. Ook het aantal abonnees dat de site is de afgelopen tijd bijna met 20 procent toegenomen. Absolute aantallen wil de directeur van de FD Mediagroep echter niet noemen.

Site nog te veel krant op internet

Op de vraag of er op korte termijn nog wat veranderd gaat worden aan de internetsite van Het Financieele Dagblad antwoordt Alberdingk Thijm: “Dat zou best kunnen. Ik denk dat de site nu nog steeds te zeer een afspiegeling van de krant op internet is en nog te weinig een op zichzelf staand journalistiek product. Ik denk dat we op internetgebied in ieder geval nog wel een aantal grote slagen te maken hebben.” Volgens de directeur van de FD Mediagroep wordt op dit moment aan de herziene strategie gewerkt.

“We zijn nu nog heel erg bezig met radio. Maar ik sluit bijvoorbeeld ook niet uit dat we op termijn zelf ook video’s gaan produceren. Per saldo is er groot enthousiasme bij onze medewerkers over de multimediale aanpak binnen het bedrijf. Onlangs hebben de journalisten van de krant een radiotraining gevolgd. Daarbij zag je dat driekwart zich spontaan aanmeldde daarvoor.” De krantenjournalisten hoor je daardoor volgens de directeur van de FD Mediagroep ook steeds vaker op de radio.

“Als de topman van Heineken opstapt, dan wordt dat eerst in de uitzending van BNR gemeld en op de internetsite gezet. Vervolgens wordt de redacteur van Het FD nog eens in de uitzending van BNR gehaald en geeft daarin zijn kijk op het vertrek van de topman. Onze journalisten worden steeds meer storytellers. De rol van de krant is ook veranderd. Dat komt onder meer door internet. Met kaal nieuws kom je er niet meer in de krant. Daardoor moeten we ook andere verhalen zetten in de krant. Dat betekent ook dat we van Het FD ook een zakenkrant aan het maken zijn in plaats van een beurskrant.”

Filmpjes

Verder betekent het volgens de directeur van de FD Mediagroep ook dat je media naar elkaar toe moet laten groeien. “Zo komt bijna alle audio van BNR op de site. We hebben hier ook een centrale nieuwsdesk die er voor zorgt dat er snel geschakeld kan worden tussen de verschillende redacties.” Verder is er natuurlijk ook nog een samenwerking met de actualiteitenrubriek Nova. Die houdt sowieso in dat er voltijds een redacteur van Het FD bij de actualiteitenrubriek gedetacheerd is. Alberdingk Thijm sluit niet uit dat er op termijn ook ter zake doende filmpjes van Nova op de site van Het FD te zien zullen zijn, maar zover is het nu nog niet.

“Dat ligt nu echter nog wat moeilijk omdat de mediawet bepaalde beperkingen oplegt. Zo mag er door de publieke omroep geen geld worden verdiend aan content.” Op videogebied waren er laatst ook reportages vanaf de Autorai die door journalisten van Het FD/BNR Nieuwsradio werden gemaakt. “Het maken van televisie is geen doel op zich. Het is een heel ander medium. Er moet wel toegevoegde waarde in zitten. Bovendien ga je als er sprake is van beeld al heel snel naar vormen van entertainment toe, terwijl het ons juist om de inhoud gaat. Het moet dus een aanvulling zijn op de kennispropositie die wij voor onze doelgroep willen creëren.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Eelco Romeijn

Deze week hoorde ik in de auto een interessante commercial op BNR van een totaal onbekende adverteerder. Zoals veel radiospots eindigde die in het noemen van een internetadres. Handig! Blijkt dat nou een alles behalve makkelijk te onthouden naam te zijn. Als heavy internet user denk je dan dat er op de website van BNR weleen lijstje met links van adverteerders te vinden is maar…? Niks hoor. Mijn advies aan BNR is duidelijk lijkt me. Als je de synergie zoekt tussen beide media en adverteerders werkelijk cross mediaal wilt bedienen begin dan met een adverteerders index op de site. Tijdschriften doen dat volgens mij al jaren. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond