Deel dit artikel
-

Fletcher (Bloglines): podcasting overhyped

Mark Fletcher van Bloglines vindt podcasting een interessant fenomeen, maar verder vindt hij het erg overhyped en krijgt het wat hem betreft te veel aandacht. Fletcher, die door Emerce gestrikt was voor een keynote-speech op eday in Amsterdam, zei dat woensdag ten overstaande van een overvolle zaal in de Amsterdam Convention Factory.

Fletcher noemde de kwaliteit van veel podcasts onder de maat. Verder noemde hij ze inflexibel omdat ze niet doorzoekbaar zijn en zei hij ook dat ze totaal ongeschikt zijn voor massaconsumptie.  Ook zei hij zich erover verbaasd te hebben dat start ups als Odeo (van Blogger-oprichter Evan Williams) en Podshow (van Adam Curry) erin geslaagd zijn om meer dan 8 miljoen dollar 'funding' voor hun podcast-plannen op te halen.

Verder zei Fletcher dat 'search' niet langer een killer application (iets dat vele mensen uit zichzelf gaan gebruiken en waaraan ze vanzelf verslaafd raken) is, maar dat het hebben van een goede zoekervaring vooral dankzij Google vandaag de dag gemeengoed is geworden.  “Mensen verwachten tegenwoordig gewoon een goede dienst als ze een zoekopdracht intikken,” zo hield Fletcher zijn gehoor voor.

Ook zei Fletcher dat hij vindt dat te veel start ups zich op het fenomeen 'mapping' concentreren. “Van de 10 start ups op een belangrijke Web 2.0 conferentie waar ik vorige week was waren er 10 die mapping (a la Google maps) in hun businessplan hadden opgenomen. Dat lijkt mij wat te veel van het goede. Mapping is op zich natuurlijk interessant, maar in mijn optiek holt nu iedereen te veel achter hetzelfde aan. Dit is overkill.”

Een ander interessant fenomeen noemde Fletcher de toenemende 'verticalization' op het gebied van vacatures. Interessante voorbeelden van verticals noemde hij op dat gebied Indeed.com en SimplyHired. Ze maken volgens Fletcher onder meer handig gebruik van message boards en van rss-alerts om werkzoekenden te waarschuwen als er iets is dat voor hen mogelijk interessant kan zijn.

Verder noemde hij 'blogsearch' (het doorzoeken van weblogs) een nog altijd oprukkend fenomeen. Fletcher: “Interessant is dat voor het doorzoeken van weblogs hele andere criteria gelden dan normale search. Bij blogsearch wordt gekeken naar verversing (hoe vaak er iets nieuws gemeld op een weblog). Ook gelden hele andere regels voor relevantie binnen blogsearch. Zo wordt binnen blogsearch in feite niet gekeken naar autoriteit, maar naar conversatie. Hoe vaak wordt iets onder webloggers besproken en wat komt er uit die discussies in de blogosphere voort. Dat is iets dat relevant wordt gevonden binnen blogsearch, maar een stuk minder belangrijk wordt geacht binnen traditionele search.” Binnen Bloglines zijn er volgens Fletcher sinds juni 2003 al 800 miljoen artikelen geindexeerd.

Iets dat er volgens Fletcher op wijst dat webloggen en webloggers niet mogen worden onderschat en dat webloggen niet zo maar van de ene op de andere dag zal verdwijnen, is de toenemende invloed van weblogs op de publieke opinie en de toenemende mate waarmee ze beginnen te concurreren met traditionele mate.

“Binnen Bloglines heeft een invloedrijk weblog als BoingBoing al twee keer zo veel lezers als de New York Times online.” Dat ook traditionele media blogs in toenemende mate serieus beginnen te nemen wordt volgens Fletcher bijvoorbeeld gestaafd door het feit dat AOL (inmiddels ook alweer een tradiotioneel mediabedrijf in de ogen van Fletcher) onlangs Weblogs, Inc overnam.

Tot slot zei hij dat wiki's van groot belang zijn, maar dat ze nog altijd 'te nerdy' zijn voor een groot publiek en dat het daardoor moeilijk is voor datzelfde publiek om het belang ervan in te zien. Toch noemde Fletcher wiki's en rss-aggregators vormen waarbij de 'customer in control' is. “Consumenten bepalen zelf wat ze willen lezen met aggregators als Bloglines en met wiki's helpen ze aan bepaalde dingen meebouwen,” aldus Fletcher. 

Deel dit bericht

7 Reacties

simone

Podcasting is inderdaad vluchtig en onmeetbaar. Jan met de Pet is er snel zat van en de omroep kan geen effect rapporteren. RSS daarentegen is een stillere maar veel grotere revolutie. RSS is voor de komende jaren wat de hyperlink in de jaren 90 was. Apple heeft zojuist vodcasting omarmd met de iPod video, Frontrow (Media Center) en iTunes 6. Dit is nog maar het begin.

Olivier

en Vodcasting was ook al bedacht door Adam Curry. Hij wilde toch met Jamby/Freedom Ranger voor iedereen eigen tv kanaal om op uit te zenden. Ik heb Podcasting nooit zo bijzonder gevonden. Tis niet veel meer dan dat je vroeger met een bandje de iets van de radio opnam en afluisterde op je walkman. En het merendeel van de podcasters zijn geen radiomakers … dat is welhaast nog het grootste gemis.

ben solleveld

Podcasting is niet overhyped. Het heeft mogelijkheden. Denk aan het via MMS podcasts sturen naar mobiele telefoons, bijvoorbeeld vakinformatie in een stijl zoals radio 1. Hiermee kunnen mensen in de auto of trein luisteren en wordt verloren tijd gewonnen tijd. Kijk naar het succes van gesproken boeken of cursussen op cd. Ik zie wel kansen. En het is veel rijker en laagdrempeliger dan lezen.

Joe

Of Podcasting iets gaat worden zal de toekomst uitwijzen. SMS is ook bedacht als leuke neven-functionaliteit dat met GSM erbij kon en is een extra communicatiemedium geworden.  

bas

Prima uitspraak, tenminste iemand die er afstand van heeft, info verzamelt en een kritische noot laat horen ipv van meerennen met de massa. Daar hebben we eind 90-er jaren wel genoeg van gehad nietwaar?

Het Geweten

Podcasting is inderdaad overhyped, in die zin dat het veel media aandacht krijgt terwijl maar relatief zeer weinig mensen er echt mee bezig zijn. Het is eigenlijk en beetje hetzelfde met Jamby van Curry en consorten enige tijd geleden. Veel lawaai en media exposure, en weinig echte resultaten.Maar ondanks het feit dat zowel Jamby indertijd als podcasting nu overhyped zijn, geeft het wel een indicatie van ontwikkelingen die straks gaan komen. Podcasting. Vodcasting, het zijn allemaal voorlopers van zaken die straks echt ingeburgerd en algemeen geaccepteerd zullen zijn. Het licht ook dicht tegen video (sound?) on demand aan. Wat echter nu gebeurt is dat relatief veel aandacht uitgaat naar Podcasting, terwijl dat helemaal nog niet zo geaccepteerd en geadopteerd is, met uitzondering van een paar "Tecchies".Is dat erg? Nee, ik denk het niet. Er is alleen een gevaar dat als straks blijkt dat het toch niet een doorslaand succes wordt dat de internet/techniek sceptici zulen zeggen " zie je wel..weer een hype die nergens toe leidt". Het gevolg daarvan is dat eventuele nieuwe ontwikkelingen met nog meer scepsis bekeken zullen worden en het nog moeilijker krijgen om geaccepteerd te worden. Maar we hebben dit soort pioniers, visonairs en eventuele mislukkingen wel nodig om verder te komen in de technologische ontwikkelingen. In het verleden zijn er legio voorbeelden van uitvindingen die dezelfde weg hebben doorlopen. Men vindt iets uit, blijkt geen succes. Vervolgens doet men enige modificaties en opeens is het wel bruikbaar. Of men vindt ineens een hele andere toepassing voor het uitgevonden en dan wordt het wel een succes. Het enige verschil met vroeger was dat er nu veel media zijn en dat informatie veel sneller en massaler tot de mensen komt. Men krijgt dus ook veel eerder en veel vaker kennis van dit soort ontwikkelingen. Men ziet dus nu ook mislukkingen, waar men vroeger alleen de successen zag. Kortom: overhyped? Ja denk het wel!Is dat erg? Nee helemaal niet, het is zelfs bijna een must voor verdrere ontwikkelingen.

Friso

Podcasting is technisch gezien niks bijzonders, in die zin is het overhyped.  Maar het is een goede ontwikkeling, en een logische ontwikkeling – omdat het rechtstreeks aansluit bij de democratiserende werking die internet heeft op de verspreiding van informatie. Zeker voor audio en video betekent het dat eenvoudige distributie van audio en video (vodcast) in ieders handen komt, zoals dat op internet met tekst al lang het geval was. Met de enorme populariteit van digitale video en editing op pc's kan er een bloeiende underground tv-cultuur ontstaan. Podcasting is het geekstadium allang voorbij, mede dankzij de integratie in iTunes en de enorme distributiekracht en eenvoud die daarmee gepaard gaat. De devices en software van Apple zijn een belangrijke motor en die gaat alleen maar harder draaien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond