Deel dit artikel
-

Google gaat offline

Adverteren op internet is 'booming'. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Google vannacht presenteerde, terwijl ook Yahoo eerder deze week een forse stijging van haar advertentieomzet meldde. Nu gaat Google ook nog haar offline reclameactiviteiten uitbreiden.

Het bedrijf wil televisiereclame gaan maken en haar tijdschriftactiviteiten uitbouwen, aldus Google-baas Eric Schmidt tijdens de presentatie vannacht. Google trekt vooral veel nieuwe adverteerders uit de ‘Fortune 500’, de echte grote jongens dus.

Advertenties op de eigen sites van Google leverde het bedrijf in het derde kwartaal 885 miljoen dollar op, 56 procent van de totale inkomsten. Een stijging van 20 procent vergeleken met het vorige kwartaal. De omzet van advertenties die Google plaatst op sites van ‘partnerbedrijven’ bedroeg 675 miljoen dollar, een stijging van 7 procent. Het grootste deel van dat bedrag – 530 miljoen dollar – betaalde Google terug aan de partnerbedrijven.

Analist Safa Rashtchy geeft in de New York Times een analyse van het sterke resultaat, een verzevenvoudiging van de winst. Doorslaggevend is volgens hem dat Google in staat is geweest om grote bedrijven ervan te overtuigen dat ‘zoekmachine-adverteren’ vooral een goede manier is voor de promotie van een merk. Rashtchy: “Het gaat niet om directe verkopen, maar om ‘brand awareness’.

De resultaten van Google zijn des te opmerkelijker gezien het zogenaamde ‘zomereffect’: in de vakantiemaanden vinden minder zoekacties plaats, is er minder traffic. Door de nieuwe grote klanten en verbeterde advertentiemethoden was van dit effect niets te merken.

Analisten verwachten dat het komende kwartaal de winst straks nóg verder gaat stijgen omdat het bedrijf een nog groter deel van de advertentiemarkt weet te pakken. Online, maar ook op televisie en in drukwerk. Google-baas Schmidt hierover: “Er zijn veel mogelijkheden offline, maar we concentreren ons voorlopig nog op advertenties in drukwerk. Televisie is een veel grotere onderneming.’’

Deel dit bericht

7 Reacties

Rick

Wat een behoorlijk verwarrende titel.. 😉

Olivier B

Begin steeds meer het idee te krijgen dat Google eigenlijk nog niet eens begonnen is met zijn expansie. Volgens mij is de dominantie van Microsoft niets vergeleken met waar Google staat over 4 jaar.

Phi

Verwarrend – waarom?

Phi

Hoezo EXPANSIE

Kjeld

Ik ken al behoorlijk wat mesnen die kwa AdSense inkomsten per maand al heel erg afhankelijk zijn geworden van Google. Overture en MSN leveren bij lange na niet dergelijke bedragen op.

Peter Luit

Eindelijk begint de mediaconvergentie duidelijk door te zetten, waarbij de 'nieuwe media'-bedrijven ook hun geluk zoeken in traditionele media. De Millimeters (papier), Megabytes (internet/on-line) en Minuten (av-casting) beginnen hun convergentie-ontdekkingstocht. De kansen zijn echter niet alleen enorm voor de 'Googles', maar ook voor het MKB…..

Hermsen

Groter en groter en groter, nog groter, de grootste…. totdat ook jouw content onvindbaar is….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond