Deel dit artikel
-

Samenwerking Heineken en Google

In een nieuwe virale campagne om het Tapvat te promoten werkt Heineken samen met Google. In de online actie maakt de bierbrouwer gebruik van Google Image Search, zo laat Rogier Vijverberg van Qi, het bureau dat de campagne bedacht, Emerce weten.

De campagne Tapvat on Tour draait om het zelf maken van een digitale ansichtkaart waarop een afbeelding staat van het wegwerptapje met op de achtergrond een reisbestemming. De deelnemer aan de actie moet daarbij gebruik maken van Google Image Search om een illustratie te zoeken van de bestemming die hij met het Tapvat zou willen bezoeken. Het Google-zoekvenster is volledig in de actiesite geïntegreerd.

Volgens Rogier Vijverberg van Qi is de testfase nu afgerond en ‘kan de actie echt beginnen.’ De actie is sinds twee dagen online te bezoeken. Een kleine test van Emerce leverde nog wel een redelijk aantal foutmeldingen op. Wie een door Google gevonden plaatje uitzoekt voor zijn ansichtkaart ziet in het ‘previewscherm’ soms een ‘error 404’– melding staan.
“Dit soort foutmeldingen willen we zoveel mogelijk voorkomen,” verklaart Vijverberg. “Maar soms gebeurt dit, net als bij de normale afbeeldingenzoekfunctie.” Voor de campagne is overigens een aantal extra ‘checks’ op het zoeksysteem geplaatst. Vijverberg: “Wij zorgen ervoor dat er geen staande plaatjes tussen de zoekresultaten zitten, want die passen niet op de ansichtkaarten. Ook ‘checken’ we de resolutie. Een plaatje met onvoldoende pixels levert natuurlijk geen mooi resultaat op.” Safe search zorgt ervoor dat alleen nette beelden worden getoond.

De actie heeft een viraal karakter omdat deelnemers hun kaartje niet alleen aan Heineken moeten sturen, maar ook aan één of meerdere bekenden. Op die manier hoopt Heineken zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Alle deelnemers ontvangen een e-mail van Heineken waarin deelname wordt bevestigd en de bierbrouwer wijst op de mogelijkheid om een profiel aan te maken. Vijverberg benadrukt dat het verzamelen van persoonsgegevens niet het hoofddoel van de actie is. “We willen de doelgroep vooral op een originele manier benaderen.”

 

Ook de vorm van de campagne moet volgens Vijverberg bijdragen aan het bereik. “We willen het de mensen zo eenvoudig mogelijk maken.” De actie past volgens hem in de huidige trend van ‘consumer generated data’, het zelf maken van en knutselen aan foto’s en andersoortige content. De hoofdprijs van de actie gaat naar de meest ‘originele kaart’ en is een reis naar de bestemming die de deelnemer op zijn kaart heeft geplaatst.

Deel dit bericht

9 Reacties

gerard

http://party.heineken.com  Over dat tapvat gesproken, ik kwam dit tegen is ook wel aardig.

Wiebe Cnossen

Iedereen kan gebruik maken van Google Image Search, dat is nog geen 'samenwerking met Google'. Wat is dit toch voor doorzichtig non-nieuws? Ik ga voor straf Emerce 2 weken niet meer lezen.

Vencken

Helaas…paar keer geprobeerd maar elke keer verschijnt een pop-up die meldt dat er een communicatiefout is opgetreden.

Olivier B

@Wiebe: Een regel verder staat ook dat ze er gebruik van maken. Maar goed het is inderdaad absoluut non-news. De laatste tijd zie je dat vaker op Emerce, worden iets te klakkeloos zaken op het net gezet. Onderwerpen als dit kunnen beter als advertorial bestempeld worden.

Joris

Volgens mij is het de eerste keer dat een a-merk google op deze manier inzet. Leuk bedacht.

K

Het lijkt erop dat de actiesite niet helemaal lekker werkt in Mozilla Firefox. Daar krijg ik ook de "communicatie fout" melding. In Internet Explorer werkt alles prima. De Image Search is mooi geintergreerd met de site. Leuk concept, beetje traag dat wel.

Henk

Hebben ze bij QI wel eens nagedacht over het feit dat op foto's die je via google kan vinden ook copyright kan zitten. Het zal ze waarschijnlijk worst wezen. De site is inderdaad traag als "je weet wel" door een trechter. :) Henk 

Erik

Altijd mooi als er iets nieuws wordt geprobeerd. Heb het meteen maar even uitgeprobeerd. Wat opvalt is dat het allemaal wat lang duurt, dat haalt de fun een beetje weg. Tevens staat in het artikel dat het een viraal karakter heeft omdat je vrienden ook het kaartje moet sturen. Ik heb dat in ieder geval niet hoeven doen. Wat als laatste opvalt is dat je bij foto's natuurlijk te maken hebt met rechten van de fotograaf. Daar is in de voorwaarden een oplossing voor gevonden; je moet zelf even contact opnemen met de website eigenaar en toestemming vragen. Maar goed, het zijn details Toch vind ik het leuk als er nieuwe dingen worden geprobeerd en dat doet Heineken vaak.  Erik

B van den Beld - NetTraject

Het ziet er goed uit vindt ik hoor. En het is natuurlijk gewoon slim bedacht deze combi, het levert de nodige aandacht op, daar gaat het natuurlijk om.  Ik zou zelf alleen bij het versturen aan vrienden de mogelijkheid geven direct meer adressen in te voeren, nu mag je er eerst maar eentje versturen en wordt vervolgens gevraagd of je er meer wil doen. Weer een extra stap en dus drempel om meerdere mensen te mailen. Overigens is de door mij verstuurde kaart (voorlopig) nog niet aangekomen… Kort samengevat: technisch redelijk, idee goed, marketingwijs gezien slim.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond