Deel dit artikel
-

“Meer onderscheid iDeal-aanbieders nodig”

Voor eigenaren van internetwinkels is het vaak onduidelijk bij welke bank ze het beste een contract kunnen afsluiten om gebruik te kunnen maken van het online betalingssysteem iDeal. Dat zegt Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl. “Banken moeten beter communiceren over de prijs van en dienstverlening bij een iDeal-pakket,” aldus Gelderman.

Hoewel het internetbetaalsysteem als gezamenlijk initiatief van de banken is geïntroduceerd, moet een internetwinkel voor het afsluiten van een contract een keuze maken tussen één van de deelnemende banken. Gelderman: “Als internetwinkel kan het nogal een verschil uitmaken of je een contract afsluit bij de Rabobank of Postbank, om maar een voorbeeld te noemen.”  Welke bank het goedkoopste iDeal-pakket aanbiedt, is volgens hem afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het aantal transacties.

Begin oktober introduceerden de Rabobank, Postbank, ING Bank en ABN Amro gezamenlijk het internetbetaalsysteem iDeal waarbij een klant in de online betaalomgeving van zijn eigen bank een internettransactie kan verrichten. Nu beginnen de banken pas met ‘het optuigen van de communicatie’, zo zegt woordvoerder Paul van den Berg van de Rabobank. “We zijn op dit moment bezig met het actief benaderen van onze klanten.”

Banken zijn volgens Van den Berg wettelijk verplicht om zich te onderscheiden met hun iDeal-pakket. “Het is absoluut verboden om prijsafspraken te maken. Anders tikt de NMA ons op de vingers.”


Hoe kunnen banken met elkaar concurreren? Cindy Penders, woordvoerder van de Postbank, noemt als voorbeeld de dienstverlening bij de technische invoering van het iDeal-systeem. ”
Volgens Gelderman van Kortingswinkel.nl begint de concurrentie tussen de banken nu pas los te barsten. “Uit gesprekken met collega's maak ik op dat de prijzen tussen de verschillende banken nogal uiteenlopen.”
Gelderman verwacht geen grote omzettoename door de introductie van iDeal. Hij rekent op een groei van maximaal tien tot vijftien procent.

 

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Anders Floor

Het argument van "meer onderscheid" zie ik niet zo goed. Er zijn drie bankpartijen bij betrokken. ING/Postbank rekent geen abonnements- of aansluitkosten en hanteert een doodeenvoudig staffeltarief. ABN AMRO rekent aansluit- en abonnementskosten en een percentage over het transactiebedrag, de Rabobank hanteert eveneens aansluit- en abonnementskosten maar heeft vaste tarieven voor transacties en bijschrijvingen. Onderscheidender kan het bijna niet. Ik ben het er mee eens dat er verder nog veel onduidelijkheid is. Komen er bij ABN en ING/Postbank nog kosten voor het bijschrijven bij? Hoe gaat het (dure) bijschrijven in zijn werk bij de Rabobank: wordt elke transactie apart bijgeschreven of worden ze dagelijks gezamenlijk in 1 keer bijgeschreven? Dat kan tientallen procenten schelen in prijs, maar de bank is er hopeloos onduidelijk in. Wat is bij de iDEAL Only Kassa van ABN AMRO het verschil tussen een "iDEAL transactie" en "transactiekosten kassa"? Waarom legt de bank het verschil niet uit tussen iDEAL Only Kassa, Internetkassa en iDEAL? Hoe kon het dat de Postbank eind september beweerde dat zakelijke klanten bij alle betrokken banken niet met iDEAL zouden kunnen betalen? Kort gezegd vind ik het onderscheid in tariefmethode het enige dat vrij goed is aan de positionering van iDEAL. Wat de zakelijke communicatie betreft hebben alledrie de partijen een onthutsende berg steken laten vallen.

Olivier B

Ik heb het iDEAL info pakket zo'n drie maanden geleden aangevraagd en ik kreeg twee weken terug eindelijk een foeilelijke powerpointpresentatie opgestuurd waar niks nieuws instond. Ik had bij mijn aanvraag ook expliciet gesteld dit ook meteen in een site te willen gaan hangen (moet het hebben zeg maar), maar daar wordt helemaal niet op in gegaan. En van een followup heeft ook niemand gehorod. Het lijt haast of ze er zelf ook niet echt hard voor lopen.

Peter Bonjernoor

Wat ik in die presentatie ook vrij schokkend vond is dat ABN-AMRO een pakket aanbiedt in samenwerking met Ogone, en dat websites die het in principe zelf willen ontwikkelen geconfronteerd worden met een instapbedrag van 400 euro versus 100 tot 250, en de mededeling dat er ook nog rekening gehouden moet worden met 60 IT-uren om dit te realiseren – met andere woorden duizenden euro's extra. Op deze manier zijn ze heel erg bezig om ondernemers te demotiveren zelf iDeal te implementeren, en toch vooral voor de samenwerking met Ogone te kiezen. Verder is het natuurlijk niet in orde dat je, als je niet voor de combinatie met Ogone kiest, je geen korting op je maandabonnement krijgt. Zoals Anders Floor al zei – ze hebben een enorme berg steken laten vallen met dat hele iDeal. Nu maar hopen dat het nog goedkomt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond