Deel dit artikel
-

Barcodes ingezet tijdens Amsterdamse Museumnacht

Wie komend weekend de Amsterdamse Museumnacht bezoekt, kan bij verschillende kunstwerken een barcode aantreffen. De bezoeker die met zijn of haar mobiele toestel een foto maakt van de barcode en deze naar een bijgeleverd e-mailadres stuurt, heeft de mogelijkheid om op zijn mobieltje aanvullende informatie over het kunstwerk te bekijken.

Tijdens de Museumnacht, komende zaterdag van 19.00 tot 02.00 uur 's nachts, openen 42 Amsterdamse musea hun deuren. Alle deelnemende instellingen organiseren tijdens 'de nacht'  bijzondere evenementen, vaak met video en muziek.

 

Het Amsterdams Historisch Museum (AHM) is, naast onder meer het Rijksmuseum, Rembrandthuis en Nemo, één van de zes deelnemende musea aan het barcodeproject. Bij vijf objecten in het AHM hangt tijdens de nacht een barcode. “We zijn benieuwd hoeveel mensen een foto maken en informatie opvragen,” vertelt Jeroen Gerlag van het AHM. De aanvullende informatie is volgens Gerlag vaak een grappig of interessant feitje met een foto van bijvoorbeeld een detail van een kunstwerk. Deze extra informatie staat op een mobiele internetpagina van het museum, die de bezoeker kan bereiken via een link die hij per e-mail ontvangt.

Een foto maken met je mobieltje, deze per e-mail versturen en vervolgens een internetpagina bezoeken; wie op zijn mobieltje extra miniatuurinformatie wil zien over een kunstwerk moet enige moeite doen. Ook moet de museumnachtbezoeker bereid zijn om kosten te maken voor het versturen van een e-mailtje en het verbinding maken met internet. “Je moet inderdaad enige moeite doen en de juiste functies op je mobieltje hebben,” verklaart woordvoerder Maaike Scholten van KPN, mede-organisator van het barcode-experiment. “Voor ons is dit een mogelijkheid om te laten zien wat je zoal kunt met een mobieltje. Een beperkte groep mensen is zich bewust van alle mogelijkheden die hun toestel heeft.” Om de met zijn mobieltje experimenterende museumnachtbezoeker een handje te helpen, wordt tijdens de Museumnacht een demonstratieteam ingezet.

Het gebruik van barcodes bevindt zich volgens het telecombedrijf nog in een beginfase. Het bedrijf verwacht dat er straks mobiele toestellen komen met scansoftware die het versturen van een foto overbodig maakt. Een volgende ontwikkeling is dat er mobieltjes komen die, door gebruik van RFID-technologie, zonder tussenkomst van barcodes of scanapparatuur informatie kunnen overdragen en ontvangen. “We zien het barcodingproject tijdens de Museumnacht als een pilot,” licht KPN toe.

Het AHM gebruikt het project vooral als een test om te kijken hoe ze een nieuwe jongere doelgroep kan bereiken. “Dit is een interessant experiment,” aldus AHM-medewerker Gerlach. “De Museumnacht trekt een veel jonger publiek dan normaal naar ons museum.  Een goed moment dus om jongeren op een andere manier met kunst in aanraking te laten komen.”

Deel dit bericht

9 Reacties

Nikki

Leuke inititatief, maar toch onzinnig! Ik denk niet dat jongeren er een paar euro voor over hebben om extra informatie op deze manier te verkrijgen. Waarom kan deze informatie niet gewoon bij het schilderij gezet worden en moet je hiervoor dus extra betalen? Weer een manier om extra geld binnen te krijgen? De musea op commerciële toer. Het zal eerder gedaan worden door mensen die een mobiele telefoon van de zaak hebben. Dat betaalt de zaak wel. En is er al bij stil gestaan dat niet alle mobiele telefoons een goede foto kunnen maken bij binnenverlichting (aantal megapixels en krachtige "flits")?

Webwolff

Gisteren bij http://www.hollandinnovation.nl was http://www.op3.com aanwezig met hun barcode, die Heineken ook al heeft gebruikt. Simpel, gratis en makkelijk. En : bovendien Nederlandsch fabrikaat 😉

lexelot

Waarom in hemelsnaam een barcode waarom niet gewoon een nummer, zit ook geen discutabele foutmarge in.

Kjeld

Wat is er mis met gewoon 1 email adres per kunstwerk?Die barcode is natuurlijk onzinig. Als je gewoon 1212@kunstwerk.nl mailt of voor een andere 1234@kunstwerk.nl heb je hetzelfde effect zonder eerst fotomaken en GPRS kosten maken en server kosten enzovoort.Lekker onzinnig dus in dit geval..

Patrick Muller

Waarom niet gewoon de Hypertag technologie van Pinkeye.nl..

Ivo

Voordat iedereen hier schaamteloos zijn eigen variant op dit product gaat zitten pluggen, is het misschien aardig om te vermelden waar al deze partijen hun inspiratie vandaan halen: http://www.semacode.org/. Met afstand de eerste met techniek en concept long time ago. Gratis, open source, probeer het zelf en nee, ik heb geen enkele relatie met deze canadese meneer Woodside. Initiatief is leuk, maar persoonlijk vind ik de MMS variant te fout-gevoelig en ingewikkeld. De reader variant (zie website) werkt erg netjes, maar komt pas echt van de grond als deze standaard in handsets zit en dat lijkt me een behoorlijke brug te ver. Al zijn er in japan al wel I-mode handsets met de Denso variant van deze techniek ingebouwd, dus wie weet …

Ed

Flauwekul. Hang gewoon een bordje met de tekst ernaast.

Leonard

Ik was zelf bij de museumnacht aanwezig en zag met veel poeha dat dit gelaunched werd (zo was er iemand ingehuurd die helemaal groen was. Waarom is me onduidelijk). Hoewel ik achter nieuwe technologie sta, ben ik het wel eens met ed; in deze opzet is het puur onzin, hang gewoon een bordje ernaast.  Waar ik wel in geloof is een andere opzet waarbij men direct een kaartje voor een concert kan kopen door alleen de barcode te scannen welke op een poster staat. In dit geval ontsnapt de gebruiker aan lange url's in te tikken op een mobieltje wat meestal niet goed gaat.

hans sandvan

wel eens van rfid gehoord?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond