Deel dit artikel
-

Gedragsregels voor reclame met Bluetooth

Adverteerders die reclameboodschappen willen versturen via Bluetooth moeten uitkijken. In sommige gevallen overtreden ze Europese regels. Dat zegt de Mobile Marketing Association (MMA), een internationale belangenvereniging van mobiele marketeers.

De waarschuwing van de MMA staat in recent door de organisatie geformuleerde gedragsregels, schrijft het Britse tijdschrift NewMediaAge (NMA). De MMA adviseert adverteerders die van plan zijn een Bluetooth campagne te starten juridisch advies in te winnen. “De privacy van mobiele telefoonbezitters is in het geding omdat ze ongevraagd commerciële boodschappen via Bluetooth ontvangen. Door het versturen van zulke boodschappen overtreden adverteerders Europese regels,” zegt Nick Wiggin, voorzitter van de internationale belangenvereniging van mobiele marketeers tegen NMA.

Twee Nederlandse bedrijven, Inspiro en Blink, houden zich bezig met het aanbieden van advertenties via Bluetooth aan mobiele telefoons. Inspiro hoopt volgend jaar live te gaan, Blink gaat de technologie introduceren in winkels van een groot telefoniebedrijf. Eerder zij Erik Bakermans van Blink tegen Emerce dat zijn bedrijf ‘waakt voor een bombardement van ongewenste reclame.’ “Wij doen het alleen in winkels. De ontvangst van elk bericht moet sowieso bevestigd worden.”

Volgens MMA is Bluetooth marketing één van de meest controversiële vormen van mobiele marketing geworden. De reden: elke bezitter van een mobiele telefoon die zijn bluetoothfunctie heeft ingeschakeld – en zich bevindt op niet al te grote afstand van een zender – ontvangt een bericht. Veel mensen geloven volgens MMA  niet dat met Bluetooth marketing mobiele bellers zelf de mogelijkheid kunnen krijgen om van te voren aan te geven of ze berichten willen ontvangen (opt-in).

Deel dit bericht

6 Reacties

Marc

Natuurlijk moet een adveteerder uitkijken met hoe die zijn boodschap over brengt maar dat is niks nieuws. Ik denk dat elke adveteerder wel snapt dat hij bij dit concept moet denken vanuit de eindgebruiker. Het komt je imago niet ten goede als je mensen niet relevante booschappen verstuurt (=lastig vallen). Overigens moet naast het feit dat je in het bereik van een Bleutooth hotspot moet zijn en Bluetooth aan moet hebben staan op je telefoon, ook "discoverable" zijn en uiteindelijk moet je de boodschap altijd nog accepteren voordat je iets ontvangt. Als je geen actie onderneemt op het moment dat een bericht aangeboden wordt gebeurt er ook niks.

Roy

Ik heb in 2002/2003 een businessplan geschreven en onderzoek gedaan naar een op bluetooth gebaseerde "location based push/pull service", waarbij er een aantal problemen zijn waar je bij het inzetten van een dergelijke service tegen aan loopt….en ik was er destijds een beetje vroeg mee. Bluetooth is hiervoor op het moment de favoriete technologie door het percentage met bluetooth uitgeruste mobiele telefoons en het geeft de mogelijkheid de infrastructuur van netwerk providers als KPN grotendeels te omzeilen. SPAM issues: Wat is mobile spam?m-spam is het gevraagd of ongevraagd versturen van marketing boodschappen naar een mobiele telefoon via een van de mogelijke communicatie kanalen welke als niet wenselijk ervaren worden. Ik heb nog een veel langer verhaal en misschien een nieuwtje, maar dat kunt u op mijn blog vinden <a href' http://www.mobicult.com>www.mobicult.com</a&gt;

Michael Prozee

DIT is ABSOLUUT geen spam! de gebruikers moeten het eerst accepteren!

jurgen

mr prozee,je hebt gelijk…t is geen spam. je krijgt t op je mobiel.. je kan nog altijd nee zeggen. anders zouden zelf de mensen die op straat pamfletten een vorm van spam zijn kunnen vertegenwoordigen. want tja, zeg nou zelf, meestal is dat toch ook ongewenst… maar ook daar kan j enee zeggen!

Lars

Probleem is dat er voor zover ik kan nagaan, geen standaard is voor Bluetooth reclame. (Dat zou bij adverteerders een belletje moeten doen rinkelen dat dat ook nooit de bedoeling was, maar dat terzijde).  Als gevolg daarvan krijg je onduidelijke berichten op je telefoon. Tussen Amsterdam Zuid en Utrecht CS, waar ik tussen forens, krijg ik zo nu en dan een lange onbekende url met .3gp als extensie. Ik accepteer natuurlijk nooit van dit soort prut van onbekende bron. Dat is simpel goed en zinnig. De enige reclamevorm op basis van Bluetooth lijkt me een klassieke "pull", waarbij een reclameuiting in de vorm van een poster oid ook meldt dat je met de mobiele telefoon extra informatie kunt opvragen. 

Maria

nieuwe technieken voor reclameboodschappen

https://www.roburmarketing.nl/reclameboodschappen/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond