0900 dienst voor opnemen telefoongesprekken

The Power Foon heeft een nieuwe 0900-dienst TapeCall gelanceerd, waarmee ieder (zakelijk) telefoongesprek kan worden opgenomen en via www.TapeCall.net als geluidsbestand direct beluisterd kan worden of opgeslagen op de computer.

De dienst bedoeld voor mensen die bepaalde zakelijke afspraken, bijvoorbeeld over de aankoop van artikelen, willen laten vastleggen. Met TapeCall kan het exacte gesprek en dus ook de afspraak worden teruggeroepen.

Iedereen kan via naambellen 0900-TapeCall (0900 – 8273225) bellen. Een abonnement is niet nodig. De beller krijgt een logincode en een wachtwoord om later toegang te krijgen tot de opname. Men geeft vervolgens het nummer in van degene die gebeld moet worden, het systeem belt het nummer en brengt de verbinding tot stand. Na het gesprek is de opname beschikbaar via www.TapeCall.net als geluidsbestand in WAV-formaat. Bellen via TapeCall kost 70 eurocent per minuut.

De Lint zegt het idee te hebben gekregen nadat hij een meningsverschil kreeg over een aankoop. “Ik heb toen gezocht naar virtuele telefoonrecorders op internet. Die waren er wel, maar waren niet goedkoop.”

The Power Foon dringt er bij gebruikers op aan dat de dienst alleen gebruikt mag worden wanneer men de andere partij meldt dat het gesprek wordt opgenomen. “Het is niet zo dat de opname anders niet als bewijs in een rechtszaak kan worden gebruikt,” verduidelijkt directeur Hans-Willem de Lint. “Maar het is wel zo netjes.” Gebruikersgegevens worden door TapeCall overigens niet bewaard.



13 Reacties

Goh, wat een nieuws, een ware primeur. Is dit een grap? Ik heb al tien jaar een eenvoudig telefoonstekkertje, waaraan je een minidisc of ander opnameapparaat kunt koppelen. Kosten: 1 euro. En geen ongevraagde meeluisteraars van The Power Foon.

@ Charles: Leuk initatief! Ik denk het in de toekomst wel te gaan gebruiken. Waarom? Omdat ik geen minidisc of ander opnameapparaat heb. Heb je daar al eens bij stil gestaan?

Beste Maarten,Je kunt ook opnemen via de geluidskaart in je pc, daar is niet eens een apart apparaat voor nodig. Dan staat het bestand meteen op je harde schijf zonder dat je eerst een zwaar WAV-bestand moet downloaden. Maar als je liever 70 eurocent per minuut betaalt, is dat natuurlijk ook goed. Mij lijkt het een naïef en overbodig initiatief, dat gedoemd is te mislukken.Charles

Welnee, dat is allemaal veel te omslachtig. Wat heb ik aan die technische oplossingen als ik vanuit de auto of een andere locatie dan mijn kantoor wil bellen? En wat is nu 70 eurocent per minuut? Een gemiddeld telefoongesprek duurt slechts een paar minuten, dan zou het versturen van een aangetekende brief nog duurder zijn. Terwijl een opgenomen gesprek natuurlijk veel waardevoller is. Ook over het downloaden van zo'n WAV-bestand zit ik niet in met de huidige ADSL-verbindingen. Dat is een argument waarmee je vijf jaar geleden misschien veel los maakte, maar tegenwoordig lachen mensen daarom. Terwijl mijn PC op de achtergrond dat bestand download, pak ik nog eens een kopje koffie. Ik denk niet dat het een gat in de markt is. Kostendekkend zal het (bij voldoende promotie) wel worden, maar de marges zijn veel te klein om er echt op te kunnen verdienen. Misschien leest een van de slimme mensen van KPN Research dit bericht wel en introduceren zij volgende week ook zo'n dienst. Dan is het gedaan met TapeCall. Overigens zie ik nog genoeg kansen om het product beter in de markt te zetten. Want als ik onderweg ben, heb ik lang niet altijd pen en papier bij de hand om die inlogcodes op te schrijven. Met nummerherkenning en een toezendservice per e-mail (of zelfs cd?) moet dat veel gebruiksvriendelijker kunnen.

Antwoordapparaten bestaan ook al decennialang. Toch is voicemail bijzonder populair geworden, ondanks dat ze bij KPN, T-Mobile en Vodafone de hele dag gesprekken af zitten te luisteren. Althans, volgens sommigen dan. 70 eurocent per minuut is bovendien peanuts voor zakelijke ondernemers, zeker als het ze achteraf urenlang gesteggel kan schelen over wat er nou precies gezegd is.

Er zijn tenminste twee hobbels te nemen:1. College Bescherming Persoonsgegevens 2. 0900 is vaak geblokkeerd bij de bedrijfstelefooncentrale, mobiel en pre-selectDe op de website vermelde Disclaimer met betrekking tot bescherming persoonsgegevens is wat magertjes.Gelet op enkele op de site vandaag weergegeven technische problemen met bepaalde Operators heb ik de indruk dat een en ander te snel op de markt is gezet. Ik geloof dan ook niet dat de zakelijke gebruiker deze voorziening zal gaan gebruiken, al is het alleen maar omdat er geen enkele garantie is dat er niet kan worden ingebroken op de opgeslagen WAV file en dat daarmee de inhoud van het gesprek ''op straat'' komt te liggen. Bedrijven die werkelijk behoefte hebben om gesprekken vast te leggen en soms daartoe wettelijk gedwongen zijn hebben in-house voorzieningen. Misschien een aardigheidje voor particulieren als zij tenminste bereid zijn om 70 cent per minuut te betalen of nog veel meer bij gebruik van een mobiele telefoon (vandaar de kleine lettertjes op de website: 70 cent per minuut, Euro centen wel te verstaan). Dat betekent echter voor TapeCall dat er geinvesteerd moet worden in marketing en advertenties.Kortom, leuk initiatief maar bedenk iets beters. 

Goeie ideeën worden altijd op meerdere plekken tegelijk bedacht. Ik heb het eerder dit jaar als idee op de Halfbakery gezet. Het is dus nu een volbakken idee. Ik had het 0900 RECORDIT genoemd, zie http://www.halfbakery.com/idea/0900-RECORDIT

Wellicht dat er met een mogelijkheid om Conference Calls en dergelijke geinitieerd kunnen worden er een duidelijke meerwaarde ontstaat. De dienst werkt overigens super en de geluidskwaliteit is ook prima. Kortom doorontwikkelen….

kijk maar eens bij modem spy het werkt

Een mobiel gesprek opnemen kan ook met een vrij nieuw mobieltje van een aantal merken.Dat werkt uitstekend voor inkomend en uitgaand verkeer.Alleen Nokia laat een pieptoontje om de paar sec. horen die niet uit te zetten is. Het is zo irritant dat je niet meer normaal kan bellen.

Hoi Charles,Ik ben absoluut niet technisch maar wil wel met mijn,oud model,Nokia mobiele telefoon een (inkomend) gesprek opnemen.Kun je in lekentermen uitleggen wat ik nodig heb en waar ik het kan kopen? Thanks

Zal wel prijzig zijn zo'n nummer. Ruben van Diermen

Hoi Charles, Kan je mij vertellen wat voor stekkertje dat is? Of weet iemand met welk merk en type mobiele telefoon je kan opnemen?

Reactie plaatsen