Deel dit artikel
-

10 miljoen dollar voor bestrijding ad blockers

Het verzet tegen ad blockers, browserextensies die advertenties tegenhouden, gaat een volgende fase in. Een voormalige Google manager heeft 10 miljoen dollar opgehaald voor een nieuwe aanpak van ad blockers.

Google zegt dat het zo’n 6 miljard dollar per jaar verliest aan advertentieblokkers, ondanks het feit dat het miljoenen dollars betaalt om op een ‘witte lijst’ van sommige ad blockers te komen. Die laten de advertenties dan wel door, maar stellen daaraan strenge voorwaarden.

Ben Barokas kwam in 2011 bij Google terecht toen zijn advertentiebedrijf Admeld voor 400 miljoen dollar werd overgenomen. Recentelijk haalde hij 10 miljoen dollar op voor zijn nieuwe bedrijf Sourcepoint.

Barokas zegt dat hij vaak werd benaderd door uitgevers toen hij nog bij Google werkte, met het dringende verzoek om het ad blocker-probleem op te lossen. Google had immers zijn eigen browser Chrome en men ging er van uit dat die het gebruik van ad blockers wel zou kunnen verbieden.

Er zijn anti ad blockers op de markt, maar die leveren volgens Barokas onbevredigende resultaten op. Sourcepoint zorgt er voor dat de bezoeker een mededeling te zien krijgt zodra een ad blocker wordt gedetecteerd: ‘Advertenties betalen onze content, zou je die niet willen toelaten?’. Barokas denkt dat de dialoog met gebruikers nog altijd de beste optie is. Een handvol sites gebruikt de technologie inmiddels.

Barokas is een fel tegenstander van witte lijsten. Hij vind dat afspersing. ‘Het is niet eerlijk, ook al is ad blocking in veel landen legaal.’

Barokas gaat de strijd niet in zijn eentje aan. In het bestuur van zijn bedrijf zitten onder meer AppNexus CTO Geir Magnusson en een voormalige COO van LiveRail (tegenwoordig van Facebook). Geld komt van investeerders als Spark Capital, Foundry Group, Greycroft en Accel Partners Europe.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Z.Eur

In Amerika kan je nu eenmaal leuk leven op mooie praatjes zonder dat je de problemen nu daadwerkelijk oplost.

bert

Oplossing: zelf je reclame regelen. In plaats van dit bij een generieke reclameboer te kopen. Meeste kranten en tijdschriften hebben hier al een afdeling voor. Maak het onderdeel van je eigen domein en integreer het in je eigen cms en er valt niks te blocken.

Ed Vissers

Als beginnende publisher vind ik de oplossing van sourcepoint prima. Als iedere publisher dit toepast is het volgens mij snel gedaan met die adblockers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond