Deel dit artikel
-

2017: Driekwart internetgebruik op smartphone

Volgend jaar vindt driekwart van het particuliere internetgebruik plaats op mobiele telefoons, aldus de vaak scherpe inschattingen van mediabureau ZenithOptimedia.

De mediawereld is rap tempo veranderd en primair op mobiele dragers georiënteerd geraakt. In 2012 was 40 procent van het internetgebruik mobiel, in 2016 was dat 68 procent en in 2018 ligt dat percentage op 78 procent.

Adverteerders volgen ook, ziet het internationaal werkende ZenithOptimedia. In het nu lopende jaar stijgt het mobiele aandeel in de digitale mediabudgetten van 44 naar 52 procent. in 2018 bedraagt dat naar verwachting zestig procent. Omgerekend: 134 miljard dollar, oftewel: meer dan kranten, tijdschriften, bioscoop en outdoor samen.

Het bureau: “Adverteerders doen er verstandig aan al hun digitale communicatie mobile first te maken, van hun brand website tot videoreclame.”

West-Europa en Azië zijn de voorlopers wat mobiel internetten betreft. In de meeste landen heeft tachtig procent of meer van de inwoners een smartphone. Tablets zijn meer een luxe-item.

Foto: Maurizio Costanzo (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Kenis Paula

Vind ik goed

bert

En nou de webdesigners nog. Stap af van de ergernis die Responsive heet, en ga over op flexible: gebruiker bepaald de mate van dumbing-down van een website.
Ik heb een fantastische telefoon met 5,7 inch scherm, maar 9 van de 10 sites zijn nu voor 320×240 geoptimaliseerd. Het is alsof je een mobiele Teletekst machine hebt. Veel functies van de desktopsite ontbreken. Ergste zijn sites die je voorkeur voor een desktopversie negeren zoals Marktplaats en Etsy.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond