Deel dit artikel
-

Rewind: valt voor Google het zwaard van Damocles?

2016 wordt een spannend jaar voor Google, waarin de Europese Commissie een hard oordeel zou kunnen vellen over het vermeende machtsmisbruik van het internetbedrijf en dat van zijn systeemsoftware Android.

Het is nog steeds wennen, die nieuwe naam voor de houdstermaatschappij van Google, Alphabet. In augustus kondigde het bedrijf een splitsing aan: De zoekmachine, Google Ads, Google Maps, Google Apps, YouTube en Android bleven Google heten, maar alle hobbyprojecten van Google oprichter Larry Page kregen een nieuwe bestemming.

Android-baas Sundar Pichai werd het nieuwe (oude) gezicht van Google, maar veel andere onderdelen als Nest en Google Fiber (glasvezel) worden losse ondernemingen met eigen CEO.

En het einde van de megasplitsing is nog niet in zicht. Er komt een apart bedrijf voor de ontwikkeling van zelfsturende auto’s, die Google waarschijnlijk samen met Ford gaat maken. Het verklaart mogelijk ook de keuze voor de naam Alphabet. Elk project kan zo langzamerhand een letter in het alfabet claimen.

Als onderdeel van de reorganisatie besloot Google ook zijn sociale netwerk Google Plus aan te pakken, waarbij volmondig erkend werd dat het netwerk niet aan de hoge ambities voldeed. In de loop van 2015 werd Google Plus verder ontmanteld. Zo verwijderde Google het foto-onderdeel uit Google Plus. De onderdelen Communities en Collecties bleven. Ook Hangouts krijgt vermoedelijk een make over na geruchten over een nieuwe berichtendienst met slimme chatbots. Google dreigt de slag om de berichtendiensten te verliezen.

Android

Voor Android was het eigenlijk een opvallend rustig jaar. Google lanceerde een minieme update voor Android (Marshmallow), naast twee nieuwe Nexus toestellen waarvan niemand echt achterover viel.

Belangrijker leek de lancering van Android Pay, een tegenhanger van Apple Pay. Google claimde bij de Amerikaanse start in september al enkele miljoenen locaties waar Android Pay wordt geaccepteerd, zoals Macy’s, Walgreens, Subway, Whole Foods en Toys R Us. Na China wil Google Android Pay in de rest van de wereld uitrollen.

De zoekmachine van Google hield de gemoederen ook bezig. Sinds april houdt ’s werelds meest gebruikte zoekmachine rekening met de ‘mobielvriendelijkheid’ van een website. Sites krijgen een lagere ranking als die alleen uit Flash animaties bestaan, of slecht leesbaar zijn op kleine schermen. Voor de impact werd maandenlang gevreesd, maar in de praktijk blijkt de schade mee te vallen. Sites met een lagere ranking zagen hun verkeer wel teruglopen, tot 10 procent.

Brussel

2016 wordt mogelijk het een spannendste jaar voor Google sinds tijden. Dat heeft alles te maken met een conflict dat afgelopen jaar wederom tot een patstelling leidde.

Gedurende heel 2015 lag Google in de clinch met de Europese Commissie. In april lanceerde Brussel na vijf jaar onderzoek een officiële aanklacht tegen het Amerikaanse concern. Volgens Brussel misbruikt Google zijn dominante marktpositie door zijn eigen diensten voorrang te geven bij zijn zoekmachine. Ook werd een onderzoek naar de monopoliepositie van Android aangekondigd.

In augustus beet Google, nadat het volgens The Guardian zelfs Amerikaanse politici betaalde om Brussel onder druk te zetten, flink van zich af. ‘De aanklacht is verkeerd: feitelijk, juridisch en economisch’, foeterde het bedrijf. Brussel zou Google te veel macht hebben toebedeeld, onvoldoende rekening hebben gehouden met de informatievoorziening van sociale media en met rivalen als Amazon.

Sindsdien is het stil gebleven. Het concern hangt een boete boven het hoofd die kan oplopen tot 10 procent van de jaaromzet. Dat zou neerkomen op ruim 5,6 miljard euro. Of en wanneer het zwaard van Damocles valt weet niemand. Brussel zal een torenhoge boete moeten afwegen tegen mogelijke consequenties. Google is immers ook een belangrijke werkgever en investeerder in Europa.

Nog meer slecht nieuws: de Europese Commissie wil de komende tijd ook gaan onderzoeken of Google en anderen moeten betalen voor korte knipsels die zij van andere media opnemen. Ook dit onderzoek volgt op klachten van een aantal grote Europese uitgevers, waaronder het Duitse Axel Springer.

Deel dit bericht

6 Reacties

Ruud

citaat bovenstaand:
“Het verklaart mogelijk ook de keuze voor de naam Alphabet. Elk project kan zo langzamerhand een letter in het alfabet claimen.”

zie deze url : h t t p s: //abc.xyz/ (!)waar staat :
As Sergey and I wrote in the original founders letter 11 years ago, “Google is not a conventional company. We do not intend to become one.”

Los daarvan, gegeven de afkomst van beide oprichters, moet je ook naar de betekenis van de letters kijken om te weten wat Larry Page wellicht ook bedoelt.

Daniel Mulder

Leuk overzicht. Zelf zou ik het feit over de beurswaarde toename met $ 60 miljard in 1 dag nog aan toevoegen. Dit was juli dit jaar. Een waardestijging van $ 60.000.000.000 in 1 dag! Ter vergelijk: Koninklijke Philips deed in 2014 een jaarwinst van 411 miljoen en Koninklijke AHOLD 1 miljard. Dat is in 1 dag: dit is 33 maal de totale winst van Philips en AHOLD samen! Ofwel de winst van deze bedrijven vanaf nu t/m het jaar 2049 samen! Niet zomaar een detail denk ik?
Zelf zie ik het niet somber in voor Google. De enige bedreiging voor Google is hun eigen succes en het onvermogen van de concurrentie om daar iets tegenover te zetten. Android monopolie? En Apple dan? En vaste telefonie, en VOIP etc. Dat zijn alternatieven en is echt geen monopolie. Eerder een oligopolie van niet Europese bedrijven.
En op zoekmachine gebied: ook niet. Want in China is Google helemaal niet dominant en dat is 20% van de online search markt voor de komende 10 jaar (gokje). Copyright op hyperlink ankerteksten en search result snippets? Dan moet je gewoon no index, no follow in je robots.txt zetten en is het opgelost: geen teksten van je website meer in Google. Opgelost toch? Of moet het zoeken en er in staan altijd mogelijk zijn, gratis en als het veel gezocht wordt betalen aan de website houder? Die EU is beetje oude economie die aan het spartelen is want ze weten het gewoon niet en zien alles als een bedreiging. Gelukkig zijn het de bedrijven die het verschil maken in dit soort dingen, niet de politici. Ik slaap voorlopig goed!

bert

Zou wat zijn: EU hakt kop eraf, gebruiker de voeten (als ads richtlijn zijn voor relevantie, dan neemt FB kop over van Google.

Wim van Deutekom

Leest als een overgenomen/vertaald/slecht onderzocht stuk.

De ware beweegredenen zijn niet vermeld, de strategie (Cloud Platform) is om op termijn de advertentie diensten een minder grote rol te geven.

Meer research doen volgende meer.

Rink

Van Deutekom: slag in de lucht met je cloudtheorie. En nog een slechte ook. De schattingen zijn dat Google in heel 2015 nog geen 400 miljoen dollar verdient met cloud. Zet dat eens af tegen de miljarden aan advertentie inkomsten van Google. Per kwartaal zo’n 16 miljard en nog altijd groeiend. Ook in het derde kwartaal, mede door mobiel. Oftewel: Doe zelf eens wat research.

Leon

@Daniel Mulder: Wat een ontzettend scheve vergelijking, de jaarwinst van Philips en AHOLD in 2014 versus de beurswaarde stijging van Google in 1 dag in 2015. Winst op omzet versus stijging van aandelen staat toch in geen enkele relatie met elkaar of mis ik hier iets?
En wat heeft verder het relatief kleine marktaandeel op Search van Google in China te maken met de EU?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond