Deel dit artikel
-

Uitgevers nemen maatregelen tegen adblockers

Het aantal online uitgevers dat maatregelen neemt tegen adblockers neemt toe. Het probleem wordt inmiddels alom onderkend, aangezien 85 procent van de omzet komt van advertenties. De aanpak per uitgever is echter zeer verschillend, zo bleek op een evenement van de marketingsite Digiday.

Uitgever Forbes kiest voor de meest agressieve variant. Hoewel maar 13 procent van de bezoekers een adblocker gebruikt, houdt Forbes gebruikers met adblockers volledig buiten de deur. Dat heeft sinds de introductie in december zeker geholpen. Ongeveer de helft van de gebruikers heeft de adblocker inmiddels uitgezet.

Forbes volgt daarmee het voorbeeld van Bild, de grootste krant van Duitsland. De melding op de site verdwijnt bij Bild op het moment dat bezoekers hun adblocker uitzetten of 2,99 euro betalen voor een abonnement.

The Huffington Post heeft een comité opgericht om het probleem te analyseren. De nadruk ligt vooralsnog niet op verbieden, maar op de inzet van minder irritante (native) advertenties.

Opiniesite Slate biedt gebruikers met adblockers de mogelijkheid om een premiumabonnement af te sluiten. Zo hoopt men het omzetverlies van 8 procent te compenseren. Al te opzichtige advertenties worden voortaan geweerd. Ook Bloomberg kiest voor een ander beleid met minder drukke advertenties.

Oud-Mozilla ontwikkelaar Brendan Eich heeft inmiddels een nieuw browserconcept gepresenteerd met een ingebouwde adblocker. Eich wil zelf advertenties inkopen op basis van interesses van de gebruikers. De opbrengsten van de advertenties worden vervolgens verdeeld. Zo gaat 55 procent naar de uitgever van de site, 15 procent naar de makers van de browser (genaamd Brave) en 10 tot 15 procent naar de gebruiker. Brave – gebaseerd op Chrome – wordt ontwikkeld voor Windows, OS X, iOS en Android.

Ook Nederlandse uitgevers bestuderen het probleem van adblockers. Christian van Thillo, topman van uitgeverij de Persgroep, noemde adblockers vorig jaar ‘een doodsteek voor onze toekomst’.

Deel dit bericht

11 Reacties

bert

Opvallend dat niemand hand in eigen boezem steekt: advertenties weer zelf regelen en onderdeel magen van eigen content: beter voor de bezoeker en nagenoeg niet te blocken.

bert

Forbes werkt gewoon met adblock hoor.

bert

Bild is inderdaad hardnekkig. Pas met javascript uit is de wapsite te zien.

Frank

Tim Berners-Lee bedacht het web. Voor het overdragen van informatie, niet voor advertenties. Vervolgens beginnen bedrijven bezoekers lastig te vallen met allerlei irritante zooi. Zooi waarvoor het web dus nooit is bedoeld. De bezoekers wapenen zich daartegen en de misbruikers van het web beginnen te mekkeren en te jammeren dat ze daar zoveel last van hebben. Van het feit dat een groot aantal mensen hun misbruik niet langer tolereert. Bizar.

MODS

Inderdaad hand in eigen boezem. Geen enkele consument heeft problemen met ads, maar wel met takeovers waar je zelfs het wegklick knopje niet kan vinden of erger nog: toch een website activeert.

Uitgevers hebben dit toegelaten, we doen alles voor de klanten! Nu moeten ze op de blaren zitten. Het toch al twijfelachtige verdienmodel komt nu door eigen schuld nog verder onder druk.

Het voorbeeld van Bild klinkt wel stoer, maar ze hebben toch al 10% van hun bezoekers verloren en dat impliceert minder pageviews and clicks en dus geld

Meneer van Beheer

Alternatief: je zet gewoon alle advertentiesites in de file “hosts” zowel onder Windows als Linux. Dat maakt gebruik van het feit dat advertenties van aparte sites komen. Bij Bild.de werkt dat ook door ww251.smartadserver.com te blokkeren. De browser denkt dan dat de sites niet bereikbaar zijn en gaat gewoon verder met de rest. Niet te detecteren!. Zie: http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm.

Henk

Ik denk dat 90% van de adblock-gebruikers (waaronder ik) best begrijpen dat advertenties nodig zijn, maar zich vooral zorgen maken om hun privacy. Google, Facebook en reclamemakers hoeven niet te weten welke sites ik bezoek. Ik probeer mijn privacy zoveel mogelijk te beschermen. Gewoon aan alle adblockgebruikers advertenties bieden die op de eigen site gehost worden. Zal minder opleveren, maar meer dan niks.

Mark Vletter

Forbes… Die bieden een add-light ervaring aan. Die laadt alleen wel 33! trackers (https://twitter.com/MarkV/status/689727917568479232). De tijd van schaamteloze data aggregatie en privacyschending is voorbij. Daarnaast bieden add-netwerken nog wel eens per abuis wat malware en andere troep aan, dus security wise snap ik helemaal dat je hiervoor kiest. Dit toont ook weer aan dat indirecte businessmodellen (https://www.voys.nl/weblog/microblog-dont-do-indirect-business-models) onwijs kwetsbaar zijn.

Ronald

Laat ze zichzelf ook afvragen waarom men die Adblockers gebruikt.
Buiten de zorgen om de privacy is het vaak ook gewoon heel irritant!
Heb pas Google Chrome even opnieuw geïnstalleerd en had nog geen AB. er op gezet.
Zat net even op Marktplaats krijg je voortdurend van die scherm vullende advertenties van een loterij, met ergens een klein kruisje om hem weg te klikken!
dat was gelijk een mooie reminder om hem gelijk weer er op te zetten!!

Dave Fikkert

Tja als reclame jongen sta ik altijd in dubio over deze kwestie. Ja ik heb ook hekel aan wanstalitige take-overs en opdingerige niet weg te klikken mackeeper ads, maar ik verdien er ook mijn geld mee. Sterker nog ik denk of geloof echt dat iedereen op maat gestuurde advertenties wenst. Oaten we eerlijk zijn als jij een vintage raceauto liefhebber bent en ze zou gepaste niet irritante banners krijgen voor events bij jouw in de buurt dan klik je erop. Zeker weten, zelfde geld als je een horloge fan bent en je krijgt advetenties voor uitverkop van een of ander a-klasse merk klokkies durf ik te beweren dat je klikt en gaat kijken.
In plaats van dat we adblockers plaatsten en privacy issues hebben over wie ons tracked moeten we mischien eens nadenken of we nu wel echt zulke moraal ridders zijn. We geven met gemak 4 vrienden op met hun email en telefoongegevens om een laptop te winnen. (Geloof me we doen dit echt heb het echt mee gemaakt) maar persoonlijke oo maat gesneden advertenties en content willen we eigemlijk allemaal. Ik pleit wel voor klasse en common sense in aanpak. En daar mogen de uitgevers indeedaad in modereren…

Simon

Ik heb nooit problemen gehad met wat advertenties op een webpagina. Gewoon in de kantlijn of tussen tekstblokken. Grotere problemen met die eindeloze reclames in video’s (soms 5 keer zo lang als het filmpje zelf)en filmpjes die automatisch starten vaak met mouseover.

Maar er is er een die mij heeft doen besluiten een adblocker te installeren. Ziggo die op de site van AT5 om de zoveel seconden een mega grote balk over mijn scherm zet. Maakt de site onleesbaar en mijn irritatieniveau mega hoog. Zelfs zo hoog dat ik heb overwogen om Ziggo internet op te zeggen en naar glasvezel van een ander te gaan. Maar goed dan moest ik teveel apparatuur vervangen. Ofwel: de branche heeft het toch echt aan zichzelf te danken……..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond