Deel dit artikel
-

Connectar: solliciteren louter mobiel

De Rotterdamse startup Connectar van oprichters Dian van Heijningen en Luc de Vreede wil de banenmarkt opschudden met een app voor mobiel solliciteren. Hun nieuwe dienst werkt uitsluitend via smartphone of tablet.

Vrijwel alles gaat tegenwoordig via een mobiel apparaat. Een taxi bestellen via Uber, je liefde van je leven vinden via Tinder, muziek luisteren en delen via Spotify, je vrienden achteloos in de gaten houden via Facebook, last-minute een vakantie boeken via Trivago. ‘Is het niet vreemd dat er nog geen goede oplossing is voor mobiel solliciteren?’, vragen de Rotterdammers zich af op hun blog.

Meer dan 65 procent van de werkzoekenden oriënteert zich al via een mobiel apparaat naar vacatures. Het is sneller, makkelijker en je kunt het onderweg doen. Via de app kunnen bijvoorbeeld eenvoudig documenten worden toegevoegd, zoals een cv. Ook kan de app de status van de sollicitatie melden, bijvoorbeeld of de advertentie is bekeken.

Met dit soort mogelijkheden onderscheidt de dienst zich van bestaande banensites, zegt Mariëlle Sonneveld van Connectar tegen Emerce. “Er zijn inderdaad meerdere banenapps, maar die zijn eerder ondersteunend aan een website.”

De twee oprichters hebben overigens geen directe ervaring met online recruitment. Van Heijningen werkte enkele jaren voor Rijkswaterstaat en als datacenter specialist voor KPN. De Vreede heeft ook bij Rijkswaterstaat en bij ICT dienstverlener Saemen gewerkt. Sonneveld komt als enige uit de IT recruitment.

De startup werkt met geld van private investeerders, waarover het bedrijf geen nadere mededelingen wil doen. Met de financiering worden nieuwe ontwikkelaars aangetrokken en wordt ook de geplande lancering eind februari gefinancierd. Dan ook zijn tegelijk de apps voor Android en iOS beschikbaar.

Een businessmodel is er nog niet. Bedrijven kunnen voorlopig gratis advertenties plaatsen.

Deel dit bericht

6 Reacties

tjeerd

Go Marielle!

losse vlodder

Lekker gemotiveerde en honkvaste medewerkers levert dat op. Een baan als wegwerpproduct.
Ik heb laatst nog een best goede sollicitant de deur gewezen omdat hij zich niet in mijn bedrijf had verdiept. Zijn argument dat hij wel veel sollicitaties had lopen en daardoor weinig tijd had zich voor te bereiden, maken geen positieve indruk.

Gijs Vroom (Emerce)

@losse vlodder
Allereerst, onbegrijpelijk dat je voor deze comment een pseudoniem gebruikt.
Er staat nergens in de tekst dat mobiel betekent dat een baan een wegwerpproduct wordt. Ik begrijp de redenering niet? De link tussen het voorbeeld van de sollicitant en deze startup is ook niet te volgen?

Thomas

Ik vraag me bij dit soort nieuwe concepten altijd af, welk (groot) probleem lost het op. Solliciteren op een tablet begrijp ik, maar dat is met een goede website ook op te lossen. Het is een extra kanaal, meer niet. Alleen denk ik dat veel bedrijven niet alleen op een app zullen inzetten bij het recruiteren van nieuwe mensen.
Hoop voor ze dat het een succes wordt.

losse vlodder

@Gijs
Ik interpreteer de tekst van het artikel, dan wel het concept van mobiel solliciteren, als een drempelverlagend product om makkelijker te kunnen solliciteren: “even snel onderweg”.
Het voorbeeld wat ik aanhaalde had niets met deze startup van doen, maar was een advies dat je beter selectief en goed voorbereid op banenjacht kunt gaan.

Eduard Vos

Het belangrijkste probleem op de banenmarkt is de informatiechaos. Individuen die solliciteren moeten steeds uitvissen wat een bedrijf bedoelt en samen met vele anderen tijd investeren door te solliciteren op 5,5 miljoen online postings, waarvan 1,5 miljoen uniek en via meer dan 60.000 vacature-kanalen. En komen dagelijks nieuwe kanalen bij. Qua model is dit nog steeds een kopie van de krantenadvertentie maar destijds via enkele massa-mediale kanalen. Door nu weer een innovatief kanaal toe te voegen maak je het probleem groter en het proces inefficiënter. Een oplossing is het omkeren van vraag-aanbod. Dus individuen adverteren zichzelf en de vragers (stages, projecten en banen die wereldwijd elke seconde ontstaan) zoeken direct in een overzichtelijk assortiment van mensen die de uitdaging kunnen oplossen. Sites als LinkedIn, Github, Dribbble, Upwork etc. doen dit al maar hun assortiment is óf niet breed genoeg (één tool voor al het aanbod) ó niet diep genoeg (er zijn inmiddels dertien soorten ‘Nanotechnologen’). Degene die dit oplost, ontdekt een blue ocean.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond