Deel dit artikel
-

Brancheorganisatie DDMA ‘voorzichtig positief’ over EU-VS Privacy Shield

De brancheorganisatie voor data-driven marketing DDMA is ‘voorzichtig positief’ over de EU-US Privacy Shield, de  versterkte vervanger van het Safe Harbor-verdrag, dat in november ongeldig werd verklaard door het Europese Hof van Justitie.

De nieuwe regeling moet uitwisseling van persoonsgegevens met de Verenigde Staten mogelijk maken, zonder dat Europese burgers onderworpen worden aan grootschalige surveillance door Amerikaanse overheden.

Het akkoord betekent in elk geval dat Nederlandse bedrijven gebruik kunnen blijven maken van Amerikaanse clouddiensten of CRM systemen, aldus de branchevereniging.

‘Het is natuurlijk van de zotte dat voorheen de VS de privacy van haar eigen burgers beschermde met het Vierde Amendment, maar Europese burgers vogelvrij waren onder de Patriot Act. Dat wil men nu eindelijk rechtzetten,’ zegt directeur Diana Janssen.

Het ligt echter aan de uitwerking van de voorstellen of het pakket regels de toets der kritiek doorstaat. Deze uitwerking gaat de komende weken plaatsvinden, na advies van de Europese privacytoezichthouders.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond