Deel dit artikel
-

Focus B2B-marketeer meer op rendement

B2B-marketeers hebben vorig jaar veel meer aandacht besteed aan het rendement op hun activiteiten dan in 2014. Zo kende in 2014 slechts 18 procent van de marketeers de kosten van een nieuwe klant, in 2015 was dat 32 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse B2B Marktbewerkingsonderzoek, uitgevoerd door Marketing intelligence bedrijf Sizo onder de top 250 B2B bedrijven in Nederland.

B2B-marketeers zijn zich bewuster van het noodzakelijke rendement op marketing activiteiten. 73 procent van de B2B-marketeers definieert bijvoorbeeld duidelijke KPI’s voor marktbewerkingsacties. Daarnaast is het aantal marketeers wat respons analyses doet op campagnes met bijna 20 procent toegenomen.

Dat komt vooral doordat de resultaten van campagnes steeds vaker worden vastgelegd in CRM of marketing automation systemen. Circa een derde van de marketeers weet inmiddels wat een nieuwe lead of klant kost.

Naast focus op ROI hebben B2B-marketeers digitale kanalen meer omarmt. Waar in 2014 nog 59 procent structureel SEA-activiteiten deed, is dat in 2015 toegenomen tot 77 procent. Daarnaast doet 82 procent structureel aan SEO. Ook nam het gebruik van sociale media als marketingkanaal sterk toe, 18 procent meer dan in 2014.

Daarnaast investeerden marketeers meer in e-mailapplicaties, het gebruik nam met 14 procent toe. 77 procent van de top 250 B2B-bedrijven beschikt over een e-mailapplicatie. De meetbaarheid van digitale kanalen is doorgaans beter dan offline kanalen, waardoor de B2B-marketeer beter kan evalueren en bijsturen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond