Deel dit artikel
-

‘Te veel opleidingen voor gamecreatieven’

Er worden te veel game-ontwikkelaars en creatieven opgeleid en de kwaliteit loopt sterk uiteen. Dat zei Willem-Jan Renger van HKU Innovation Studio afgelopen vrijdag op een evenement van Growing Games in Utrecht. “We waren in 2001 de eerste, en het succes is daarna gekopieerd. Maar we zitten nu wel met de situatie dat er nu meer aanbod dan vraag is.”

Het aantal game-opleidingen is met 25 procent de laatste jaren flink doorgegroeid, van 25 in 2012 naar 44 in 2015. Dat is exclusief cursussen en kleinere trainingen. Met elkaar leveren die jaarlijkse 1600 afgestudeerden af. De totale game-industrie in Nederland biedt momenteel werk aan slechts 3000 personen, zo blijkt uit het vrijdag gepresenteerde rapport Games Monitor 2015.

“Vroeger wilde een jongen van 7 piloot of astronaut worden, tegenwoordig is het game-ontwerper”, aldus Renger. “Dan is het voor veel onderwijsinstellingen heel verleidelijk om een slecht lopende technische opleiding om te katten.” Het is echter niet de bedoeling dat er voor werkloosheid wordt opgeleid, erkent Renger.

De kwaliteit is ook onder de maat, stelt Tim Laning van Grendel Games vast. Zijn bedrijf is gevestigd in Leeuwarden, waar inmiddels aardig wat game-opleidingen worden aangeboden. “De kennis van stagiaires die wij over de vloer krijgen is soms bizar slecht en de enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de docenten geen praktijkervaring hebben en dus ook geen relevante kennis kunnen overdragen.”

Laning constateert ook de opleidingen de zakelijke aspecten negeren, waardoor beginnende bedrijven niet goed leren hoe ze hun ideeën of producten aan de man moeten brengen. Hetgeen wellicht verklaart waarom het aantal gamebedrijven in Nederland stijgt, maar er eigenlijk maar weinig nieuwe banen bijkomen. Veel bedrijven houden het ook niet lang vol.

Seth van der Meer, voormalig voorzitter van belangenclub Nederlandse Game Dagen, reageerde bij BNR Radio vrijdag meer gematigd op de gepresenteerde cijfers. Niet alle studenten gaan aan de slag bij gamebedrijven. Zo kunnen ze als 3D-ontwerper ook in heel andere sectoren terechtkomen. Maar ook Van der Meer kan niet ontkennen dat er te veel opleidingen uit de grond zijn gestampt.

Keynote spreker Jane McGonigal, directeur game research & development bij het Institute for the Future in Palo Alto, schetste in Utrecht wel een luilekkerland voor Nederlandse studenten die het vliegtuig willen pakken. Er zijn 1,78 miljard gamers wereldwijd, waarvan alleen al 569 miljoen in Europa. Call of Duty wordt 170 uur per jaar gespeeld, ‘gemiddeld een volle werkmaand.’ Mensen melden zich massaal ziek als er een nieuwe versie van Call of Duty verschijnt. De potentie om games breder in te zetten is enorm. “81 procent van werknemers voelen zich niet uitgedaagd, binnen organisaties liggen tal van mogelijkheden voor gamification.”

games

Deel dit bericht

1 Reactie

Barry

De insteek is ook verkeerd. Game developers moet je niet opleiden tot gamedev specifiek, maar eerst tot software engineer en daarna laten specialiseren tot game dev. Dan is zo iemand niet afhankelijk van de game sector en kan hij/zij altijd het gigantische te kort aan software engineers opvullen.
Enige probleem is dat er niet zoveel jongeren tegenwoordig zijn die hebben wat je nodig hebt om een goeie programmeur te zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond