Deel dit artikel
-

Trinity Mirror lanceert gewoon papieren krant

Terwijl The Independent eind deze maand stopt met de papieren editie, lanceerde de Britse uitgever Trinity Mirror afgelopen week een nieuwe nationale krant op papier. De eerste in dertig jaar: New Day.

‘We zouden natuurlijk gek zijn als we zomaar een zoveelste krant zouden lanceren. Ja, we hebben nieuws en het is gedrukt op papier. Maar daar houden de overeenkomsten wel ongeveer op’, zo luidde de verklaring.

Toch wijkt de krant niet helemaal af van de doorsnee Britse tabloid: New Day heeft kruiswoordpuzzels, showbiz gossip, recepten en horoscopen. De toon is optimistisch en de gemiddelde lezersgroep 35 tot 55 jaar.

2 miljoen exemplaren van de 40 pagina’s tellende krant werden maandag gratis uitgedeeld. Van de verkochte oplage gingen op de eerste dag 153.000 exemplaren over de toonbank, minder dan de verwachte 200.000. De krant wordt nu nog tegen een lage introductieprijs aangeboden.

Even opvallend: New Day heeft geen website. Alleen via Twitter en Facebook wordt reclame voor de krant gemaakt.

Vlaggenschip van de Trinity Mirror is The Daily Mirror, waarvan de oplage elk jaar 12 procent afneemt. Niettemin heeft deze krant nog altijd een oplage van 800.000 exemplaren.

The Independent daarentegen stopt eind deze maand met zijn papieren editie. Het krantenconcern gaat online verder. The Independent trekt gemiddeld 70 miljoen unieke bezoekers per maand.

Waarschijnlijk stopt ook de Spaanse dagblad El País met het uitgeven van een papieren krant. De papieren oplage loopt terug, maar het online lezersaantal zit in de lift.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond