Deel dit artikel
-

Social Conference: Berichtenapps volgende stap in ‘social sharing’

Social messaging is bezig aan een explosieve groei. Mensen sturen vaker privéberichten naar elkaar en besloten groepen dan een aantal jaren geleden. Het is het volgende hoofdstuk van social sharing. Op The Social Conference, volgende week dinsdag in Pakhuis de Zwijger, vertelt Thijs van der Toom van NexportChina over de kracht van dit soort apps, en met name WeChat.

Veel bedrijven zijn al actief met social messaging; denk bijvoorbeeld aan online klantenservice via WhatsApp, dat het afgelopen jaar een enorme vlucht heeft genomen. Maar ook de andere applicaties staan niet stil: Facebook Messenger is op weg om een serieus zakelijk platform te worden en kijkt daarbij uitdrukkelijk naar zijn Chinese concurrent WeChat.

Van der Toom zal niet als enige spreken over dit onderwerp. Jeroen van de Ven van ABN vertelt hoe banken net dit fenomeen omgaan. Trendwatcher Sander Duivestein laat er zijn licht over schijnen. Net als Jarno Duursma, auteur van het boek ‘Sociale Media strategie in 60 minuten‘ en ‘WhatsApp voor bedrijven‘.

Sociale media zijn allang geen marketing speeltje meer. Sociale media beïnvloeden fundamenteel hoe we zaken doen en samenwerken – binnen en buiten de organisatie. Welke verandering moeten organisaties en medewerkers doormaken om echt social te worden? Hoe implementeer je zo’n verandering binnen de organisatie? En wie is verantwoordelijk voor de implementatie? Diana Russo zal specifiek inzoomen op het gebruik van sociale media bij HR vraagstukken.

Onder leiding van Eunice Koekkoek, manager corporate communicatie, heeft McDonald’s de succesvolle stap naar social media gemaakt. Met een Facebookstrategie gericht op McFans weet het fastservicebedrijf maandelijks miljoenen gasten te boeien en binden, zowel in de restaurants als via sociale media. Misverstanden over het merk worden weggenomen en loyale fans worden beloond met verrassende content, activaties en co-creaties.

Conversatie staat ook in het middelpunt van Conscious Hotels, beter bekend als The Conversation Hotel. Een authentieke, persoonlijke en humoristische manier van communiceren zorgt ervoor dat gasten terug blijven komen en potentiële werknemers Conscious Hotels weten te vinden. Wat hard nodig is voor de uitbreiding met twee nieuwe hotels in 2017. Je hoort er meer over van Astrid Pots.

Zelfs wetenschappers houden zich dagelijks bezig met de vraag: werkt social nu echt? Peter Kerkhof, professor Social Media aan de Vrije Universiteit Amsterdam, zag de teloorgang van de gezellige, hippieachtige sfeer op Twitter. En Peeter Verlegh ziet reclame in het licht van nieuwe vormen van beïnvloeding. Is social social een vak of farce?

Het is maar kleine greep uit een grote hoeveelheid sprekers, die het ook nog gaan hebben over Snapchat, over disruptie en de juridische aspecten van regrammen.

The Social Conference wordt komende dinsdag gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Kaarten hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond