Deel dit artikel
-

Aanhoudend buitenlands verlies Amazon

Amazon.com blijft rode cijfers schrijven buiten zijn thuismarkt Amerika. De onderneming blijft investeren in technische en logistieke infrastructuur om in het buitenland op te schalen. Resultaat: 18 procent omzetgroei.

Buiten Amerika boekte Amazon in het eerste kwartaal van 2014 een omzet van 7,9 miljard dollar. Dat is een stijging van achttien procent, een aanzienlijk getal dat toch wordt overgeschaduwd door de cijfers op de thuismarkt.

Operationeel resultaat buitenlandbedrijf:

In de V.S. noteert de allesverkoper namelijk een omzetgroei van 26 procent tot 11,9 miljard dollar.

Het operationeel resultaat over de gehele linie bedraagt 562 miljoen dollar. De nettowinst over de periode komt uit op 108 miljoen dollar.

De grootste verkoopgroei speelt zich af in de categoriën Algemene Goederen en Elektronica. Daar vallen ook zaken onder als Doe het Zelf, Persoonlijke Verzorging en Diervoeding.

Het gebruik van streaming dienst Prime Video groeide in de V.S. met een factor drie. Amazon is in Amerika ook een online videotheek met een klein maar groeiend aantal eigen producties. Daarmee bevindt het zich in het segment met spelers als Netflix, HBO en Hulu. Het is ook exclusief distributiepartner voor een aantal titels van Fox, BBC en MTV. Prime Video werd afgelopen kwartaal ook geïntroduceerd in Duitsland en Engeland.

Amazon gaat volgens The Wall Street Journal een eigen koeriersdienst testen om minder afhankelijk te zijn van bedrijven als UPS en FedEx. ‘Amazon kan niet afhankelijk blijven van traditionele logistieke aanbieders’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond