Deel dit artikel
-

ABN: 2013 moeilijk jaar voor TMT-sector, licht herstel in 2014

De technologie en mediasector kamp met een volumekrimp van 1 procent in 2013 en doet het daarmee minder goed doet dan verwacht. Dat stelt ABN AMRO in een Sector Update. Voor 2014 verwachte de bank een stabilisering van de volumes.

De Media, IT Dienstverlening en Telecom sectoren bevinden zich volgens ABN AMRO (pdf) in een overgangsfase naar nieuwe business- en verdienmodellen. Alle reden om de bakens te verzetten, innovatie te stimuleren en om aan te haken op de internationale techrally die deze tijd zo bijzonder maakt.

De vestiging van buitenlandse techbedrijven in Nederland lijkt een bedreiging. Google neemt het leeuwendeel van de groei in online advertising in Nederland voor zijn rekening. En Twitter noemt Nederland als een van de vier groeilanden waarin geïnvesteerd wordt, naast Brazilië, Ierland en Australië. Netflix en Fox hebben voet aan de grond gezet. De komst van Amazon is aanstaande. Buitenlandse IT bedrijven richten zich met cloud diensten op de Nederlandse markt. Zo zijn er Salesforce.com en het snelgroeiende Servicenow, dat Nederland gekozen heeft als vestigingsland voor het Europese hoofdkantoor. En in de telecomsector richtte America Movil zijn pijlen op KPN als uitvalsbasis voor een Europese consolidatieslag. Voor de Nederlandse TMT bedrijven betekent dit extra concurrentie. Voor zakelijke afnemers en consumenten extra mogelijkheden.

Nederlandse softwarebedrijven blijven het echter relatief goed doen met een omzetgroei van ruim 2 procent. De markt voor apps groeit bovengemiddeld en ook beveiligingssoftware is populair. ABN AMRO ziet ook innovatie. Bedrijven als Fast50 winnaar Adyen, Sprout Challenger finalist TravelBird en Metrological zoeken met snelle groei meteen het internationale speelveld op. Concurrentie is tegenwoordig wereldwijd en de Nederlandse markt is te klein. En dan blijken Nederlanders creatief en in staat om door groot te denken een rol te spelen op het internationale toneel. ‘Het spreekwoordelijke perspectief voor Nederlandse groei ligt eens te meer overzees.’

Het digitale aanbod aan kranten en tijdschriften is in Nederland namelijk nog lang niet volledig te noemen. De belangrijkste landelijke dagbladen bieden wel al langere tijd digitale abonnementen. Op lange termijn is er dus wel degelijk verbetering te verwachten voor de mediabranches. Mogelijk kunnen nieuwe diensten als Blendle en eLinea een nieuwe digitaliseringsfase betekenen. Deze websites bieden losse artikelen uit een keur van media ter verkoop aan.

Op korte termijn blijven de vooruitzichten echter mager, aangezien de advertentiemarkt krimpt in 2013 en ook in 2014 nog geen herstel laat zien. Het bedrijfsleven investeert nog niet volop in marketing, omdat door de overheidsbezuinigingen de koopkracht van de Nederlanders ook volgend jaar nog daalt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond