Deel dit artikel
-

ABN ziet opleving TMT-sector door economisch herstel

ABN AMRO is optimistisch over de technologie en mediasector. Wel zijn er duidelijke verschillen tussen sectoren. Uitgeverijen, drukkerijen en communicatiebureaus blijven namelijk licht krimpen. Herstel is te zien in televisie, radio en informatietechnologie. Voor de gehele sector geldt dat zij zich kan opmaken voor een ingrijpende gedragsverandering onder consumenten en bedrijven.

Na twee moeilijke jaren voor televisie en radio zijn de vooruitzichten positief door het economisch herstel en evenementen als de Olympische Winterspelen in Sochi en het WK Voetbal in Brazilië.  In 2013 daalden de inkomsten uit televisiereclame nog met 3 procent. Radio herstelde zich sneller en realiseerde over heel 2013 een groei van ruim 2 procent.

Volgens ABN AMRO zorgde het herstel van de economie vanaf de zomer voor meer omzet en investeerden bedrijven in de marketing van hun merken en producten. Deze omzetgroei zet ook de komende jaren door.

De bank verwacht dat streaming steeds belangrijker wordt. Nederlanders kijken en luisteren steeds vaker op meerdere apparaten en vooral de tablet zorgt voor een sterke groei van mobiel televisie kijken. Een andere trend is de aanwezigheid van buitenlandse tv-bedrijven. Hierdoor zal de concurrentie verhevigen, niet alleen tussen zenders, maar ook met nieuwe aanbieders van content. In het spoor van Netflix betreden streamingdiensten als Videoland, Wappzapp en NLZiet de markt.

Telecom en internet profiteren volgens ABN AMRO niet van de economische opleving. In 2013 bedroeg de totale omzet in de telecom en internetsector 29,3 miljard euro. Er was sprake van een zeer bescheiden omzetstijging van één procent ten opzichte van 2012.

Er is volgens ABN AMRO sprake van verschuivingen tussen diensten. De omzetgroei in mobiele data en breedbandinternet en televisie kan de krimp in telefonie niet langer compenseren. De groei in data kalft af door hoge tarieven en de daling van de omzet uit sms-berichten. Ook is de breedbandmarkt verzadigd, nu 88 procent van de huishoudens beschikt over breedband internet en digitale televisie.

Software is een aanjager voor groei in de gehele TMT-sector. Softwareleveranciers profiteerden van bezuinigingen bij bedrijven die softwareproducten inzetten om de efficiency te verbeteren. Bovendien neemt het belang van software door digitalisering, mobiliteit en de impact van internet toe. Hierdoor groeit de vraag naar innovatieve producten, zoals nieuwe platforms en applicaties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond