Deel dit artikel
-

Accenture tegen energiebedrijven: doe meer met interactie

Energiebedrijven die hun consumenten meer keuze, webgebaseerde interactie en loyaliteitsprogramma’s bieden hebben de beste groeikansen. Dat zegt Accenture.

De meeste consumenten willen volgens Accenture interactie via webgebaseerde kanalen, zoals webportals, mobiele applicaties of e-mail. Bijvoorbeeld voor adreswijzigingen (57 procent) en het ontvangen van facturen (71 procent). Consumenten tonen ook meer interesse in interactie via social media. Dertig procent van de respondenten wil of heeft interactie met elektriciteitsbedrijven via sociale netwerken. Zij posten commentaren of volgen de tweets van hun leverancier.

Zo’n tweederde (68 procent) van de respondenten in opkomende markten zoals Brazilië, China, Zuid-Korea en Zuid-Afrika is van plan om – of gebruikt al – sociale media voor discussies over energie gerelateerde onderwerpen met andere consumenten of binnen groepen. In meer volwassen economieën is dat 29 procent.

Meer dan de helft van de onderzochte consumenten heeft sowieso interesse in extra producten en diensten van hun elektriciteitsleverancier. Ook heeft meer dan de helft interesse in producten of middelen die energieverbruik verminderen. Ook als hiervoor kleine ingrepen in huis nodig zijn. Een even grote groep is ook bereid producten zoals zonnepanelen of geothermische installaties aan te schaffen om zelf energie op te wekken.

Het is echter opvallend dat de Nederlandse consumenten het minst bereid zijn om extra te betalen voor nieuwe diensten. Ook zijn zij het minst geïnteresseerd in kortingen in ruil voor beperkte klantenservice.

Op het gebied van klanttevredenheid en loyaliteit zijn Nederlandse consumenten het meest tevreden over hun energieleverancier (82 procent). Toch overweegt een kwart van de Nederlandse respondenten, net als het gemiddelde van de andere respondenten, de komende twaalf maanden van leverancier te veranderen. Geld besparen is de belangrijkste reden om over te stappen. Voor 83 procent van de Nederlandse respondenten zou een lagere elektriciteitsrekening een belangrijke reden voor een overstap zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Gabri

Ik hoorde laatst op de radio dat je inderdaad vele honderden euro’s per jaar kunt besparen. Voor mij is dat bijna een internetabonnement per maand qua kostenbesparing. Via internet heb ik een aantal aanbieders vergeleken en heb ik BudgetEnergie genomen. Waar ik het voordeligst uit zou zijn voor paar jaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond