Deel dit artikel
-

Adblock Plus naar Emerce Performance

Het bedrijf achter de meest omstreden adblocker van dit moment Adblock Plus komt naar Emerce Performance op 19 november in Amsterdam.

Vier procent van de Nederlanders doet aan online adblocking, oftewel het wegfilteren van online advertenties. De verwachting is dat dit percentage in de komende periode sterk zal stijgen. Vooral jongeren tussen 18 en 24 jaar zijn sterk geneigd tot het inzetten van adblocking software.

Het Duitse Adblock Plus is met een marktaandeel van 51 procent de grootste speler binnen Europa op het gebied van adblocking. Woordvoerder Ben Williams van Eyeo, de ontwikkelaar van Adblock Plus, komt half november naar Emerce Performance. In een interview zal hij dieper ingaan op fenomenen als online tracking, whitelisting en acceptabele ads.

Williams zoekt de controverse regelmatig op. Advertenties zijn in zijn ogen ‘vampier-zombies’: “Advertenties zuigen je batterij leeg en maken het internet trager, en je krijgt er niets voor terug”, aldus Williams.

Na de recente juridische overwinning op uitgever Axel Springer stelde het bedrijf voor om een onafhankelijke commissie op te richten die zou gaan bepalen welke advertenties ‘acceptabel’ zijn. Critici vergelijken AdBlock Plus dan ook met een tolhuis.

Tot dusverre heeft de gevestigde mediaorde iedere slag tegen Eyeo verloren. Van RTL tot Axel Springer, ze slaagden er niet in om AdBlock Plus de mond te snoeren. Volgens de Duitse Zivilkammer, die onlangs de zaak van Axel Springer tegen AdBlock Plus moest beoordelen, is er geen sprake van een gerichte beperking van de concurrentie of van een algemene marktverstoring. Ook het constitutionele recht waarop de uitgever zich telkens meende te kunnen beroepen, vond geen genade in de ogen van de rechter.

Emerce Performance heeft ook los van AdBlock Plus een ijzersterk programma. Olivia Harvey, Mobile Solutions Specialist bij Google inc, gaat het hebben over mobiele marketing. Kinga Horvath, Group Affiliate Manager bij Euroflorist Europe, spreekt over winnende internationale affiliate strategieën. En Sanneke Boesveldt, marketingdirecteur Twitter Benelux, over de kansen van Periscope en Moment.

Emerce Performance vindt plaats op 19 november in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond