Deel dit artikel
-

Adfactor maakt bloggers tot social media-producenten

Site-exploitant Adfactor zet de op zijn netwerk aangesloten bloggers in om content te produceren voor de socialmediakanalen van adverteerders. De kreet dat ‘adverteerders als uitgevers moeten denken’ krijgt zo steeds duidelijker gestalte.

Phileas Fox van AdFactor legt hieronder hoe hij de ontwikkeling van contentmarketing (of gewoon: nieuwerwetsche advertorials) zich ziet ontvouwen.

Adverteerders moeten volgens jou leren denken als uitgevers. Maar waarom dan toch?
“In 2005 begon Adfactor met het verbinden van adverteerders aan invloedrijke blogs. Toen was dat echt iets nieuws. Er ontstond een hype met adverteren via blogs, zoals er elk jaar een hype of ‘jaar van’ is. In de jaren erop hebben de sociale netwerken de toon gezet binnen de online marketing. Wij merken nu een nieuwe ontwikkeling waarbij er voor bloggers een belangrijke rol is weggelegd in online marketingplannen. Via owned en social media staat de adverteerder continu in contact met zijn doelgroep. De kunst van het boeien wordt daardoor steeds belangrijker. Boeien doe je met originele, inspirerende content. Voor Adfactor betekent dit dat we onze blogs niet alleen inzetten als advertisingplatform, maar de bloggers ook als ‘content creator’ participeren om deze content te produceren.”

Waarom is nu het juiste moment om bloggers kopij te laten maken voor adverteerders?
“Kijk bijvoorbeeld naar Simon Sineks theorie in ‘Start with why’. Daarin legt hij aan de hand van de werking van onze hersenen uit dat een aansprekend verhaal het ‘waarom’ en het bestaansrecht van een merk verstevigt. En juist nu, in een tijd waarin niet alleen de consument maar ook de adverteerder ‘always on’ is, wordt die invulling meer nodig dan ooit. Niet alleen wat of hoe je iets doet, maar vooral ook waarom iets je product of dienst bijzonder maakt. Display advertising (althans de meeste vormen) zijn daar minder geschikt voor. Contentmarketing biedt de sleutel.”

Adverteerders zijn eigenlijk helemaal geen verhalenvertellers. Hoe zie je contentmarketing als vorm zich ontwikkelen?
“Het ligt niet voor de hand dat alle adverteerders in staat zijn om hun doelgroep te boeien met content. Er zal daarin ook een bepaalde mate van verzadiging ontstaan. Er is beperkte ruimte voor inhakers, virals, filmpjes, prijsvragen en dergelijke. Autoriteit van de contentcreators speelt hierin een belangrijke rol. Die draagt bij aan momentum. Enkel autoriteit is echter niet genoeg. De netwerkfunctie van het internet en social media gaat straks een belangrijke rol spelen in contentcreatie. Waar deze nu een filterfunctie heeft in het verspreiden van content, denk ik dat dit model andersom net zo belangrijk wordt als het gaat om contentcreatie via de long tail. Adfactor voegt in deze ontwikkeling waarde toe met haar groeiende netwerk van contentcreators.”

Foto: Angry JulieMonday (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond