Deel dit artikel
-

Adobe Nederland voorziet snelle uitbreiding

Adobe Nederland wil de komende jaren flink uitbreiden. Dat zegt de nieuwe country manager Jules Pieters tegen Emerce. “We hebben ambitieuze doelstellingen. Onze digitale marketingactiviteiten groeien met 30 procent per jaar.”

De organisatie kent nu nog een bescheiden omvang – zo’n vijftig werknemers staan op de loonlijst in Amsterdam, die zeker honderd klanten begeleiden – maar de digitale transitie bij de enterprise gaat snel. Onder meer bij Adidas en de voedingstak van Unilever, twee klanten die Adobe Nederland dit jaar binnenhaalde. “Ook Unilever, dat zich traditioneel erg op televisiereclame richtte, maakt een snelle digitale verandering door”, zegt marketing manager Marco Disseldorp. Een ander voorbeeld is kabelbedrijf Liberty Global (eigenaar van Ziggo), dat volledig datagedreven is geworden.

Die transitie is echter niet eenvoudig. Trajecten van maanden gaan vaak vooraf aan concrete implementaties, en niet zelden met behulp van systeemhuizen en andere partners die klanten kunnen adviseren over de juiste aanpak.

Bedrijven hebben nog altijd grote moeite om digitaal talent binnen te halen. “Wij proberen dat te ondervangen door trainingen te geven of bedrijven te adviseren bij het aantrekken van jong datatalent”, zegt Disseldorp. In de top van ondernemingen ontbreekt het echter nog vaak aan digitale kennis. “Het betekent dat je je omzetstromen moet verleggen, maar ook dat je tijdig op nieuwe ontwikkelingen anticipeert, zoals wearables. Niemand weet precies wat de impact daarvan gaat worden.”

Pieters heeft zich tot nu toe grotendeels gericht op het aanhalen van de banden met partners. De Nederlander komt uit het Microsoft partnerkanaal. “Mijn achtergrond is enterprise software: ERP en CRM, niet marketing en ook geen Photoshop,” zegt hij met verwijzing naar het softwarepakket waar Adobe nog altijd zijn bekendheid aan dankt.

De meeste van die partners liepen de afgelopen week rond op de Adobe EMEA Summit in Londen, waar het Amerikaanse bedrijf zijn nieuwste marketingtechnologie toonde. Opvallend was een samenwerking die Microsoft en Adobe aankondigden. Beide bedrijven gaan hun CRM en marketingsoftware integreren, zodat marketeers en verkoopteams uit dezelfde klantdata kunnen putten.

Adobe ziet zijn marketingcloud – waaronder thans een achttal virtuele oplossingen hangen – als een grote datavijver waarvan klanten, maar ook partners gebruik kunnen maken. Vanuit die vijver zijn makkelijk uitstapjes te maken. Ook Disseldorp verwacht dat Adobe de stap naar verdere ondersteuning voor e-commerce gaat zetten. “Wij hebben al klanten die onze optimalisatiesoftware gebruiken voor targeting.” Adobe heeft zijn marketingcloud tot nu toe voornamelijk via acquisities uitgebreid, mogelijk gaat dat ook met e-commerce gebeuren.

En dan is er nog de koppeling met de Document Cloud, een nieuwe propositie voortgekomen uit de pdf-technologie van Adobe Acrobat. Een conversietraject met behulp van marketingtechnologie eindigt voor een verzekeraar in een transactiemoment, de ondertekening van een contract. E-signing is onderdeel van deze clouddienst.

En Adobe vergeet zijn DNA – de creatieve industrie – niet. Disseldorp: “Splitsing van creatief en marketing gaat echt niet gebeuren. We brengen dat juist samen. Voor het eerst krijgen ook creatieven inzicht in de effectiviteit van hun werk. Wat dat betreft zitten we in een renaissance van de marketing, gedreven door data en technologie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond