Deel dit artikel
-

Adverteerders werken aan opt-out voor fingerprinting

De Digital Advertising Alliance en het Interactive Advertising Bureau werken aan een nieuwe standaard waarmee consumenten zich kunnen afmelden voor trackingmethoden buiten traditionele cookies om. Privacygroepen vrezen dat het gaat om een poging om nieuwe technieken als browser fingerprinting te legitimeren.

Het nieuwe initiatief komt onder meer voort uit het besluit van Mozilla om standaard cookies te blokkeren in zijn populaire Firefox browser. De belangrijkste adviseur van de adverteerders blijkt het Californische bedrijf BlueKai, dat technieken ontwikkelt waarmee adverteerders grote hoeveelheden data kunnen analyseren. Deze deze meer statistisch georiënteerde oplossingen zouden op termijn de cookies kunnen vervangen. Zo kan de gebruiker worden herkend aan de instellingen van de browser: bijvoorbeeld welke plug-ins en lettertypen worden gebruikt. Daarbij wordt niets opgeslagen op de computer van de gebruiker.

Maar privacygroepen zijn er niet gerust op. Het wordt moeilijker voor consumenten om te bepalen of zij gevolgd worden en ook moeilijker om zich af te melden, zeker als dat moet bij een weinig bekende belangenorganisatie.

Overigens meldt AdAge dat ook Microsoft de trackingcookie wil vervangen door een eigen volgtechniek, in elk geval voor zoekmachine Bing en Internet Explorer. De plannen bevinden zich nog in een pril stadium, maar er zal vooral naar de configuratie van de gebruikte hardware worden gekeken. Ook Google, Facebook, Apple en Amazon zoeken naar alternatieven. Niet vanwege privacy overwegingen, maar omdat trackingcookies niet erg lenen voor mobiele apparaten, televisies of streaming video-diensten. Twintig procent van het wereldwijde webverkeer betreft smartphones.

Fingerprintingtechnieken worden steeds vaker ingezet. Onderzoekers van KU Leuven troffen onlangs op zeker vierhonderd websites fingerprintingtechnieken aan gebaseerd op JavaScript (pdf). Anderen gebruiken Flash fingerprinting.

Overigens valt fingerprinting in Nederland onder de cookiewet. Browser fingerprinting voor herkenning vereist dus net zo goed toestemming.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik Bakker

Fingerprinting is onzichtbaar. Het zal de meest gehaaide datagraaiers geen worst uitmaken. Die houding verwordt al snel tot een concurrentievoordeel, lijkt me (in lijn met hoe het nu al gaat, overigens). De pakkans is bij fingerprinting minimaal, of zie ik dat verkeerd ? De meeste consumenten maakt het overigens ook niets uit. Alleen degenen die zich eraan storen zullen nog meer moeite doen om zo onzichtbaar mogelijk te zijn voor adverteerders/affiliates e.d. Ik ga alvast op zoek naar een goede fingprint-randomizer tool. Lijkt me een goede toevoeging op ghostly, en adblock. Alles heeft zijn prijs, maar ik zie zo alleen advertenties die ik wil zien.

Als men op achterbakse wijze data probeert te vergaren over mijn gedrag ga ik in de tegenaanval. Vervuilde data is erger voor marketeers dan ontbrekende data. Alhoewel : die randomizing zal waarschijnlijk ook wel weer een bepaald patroon volgen ..

M

“Adverteerders werken aan opt-out voor fingerprinting”
Deze fingerprinting is illegaal in Nederland. Men mag eenvoudigweg geen persoonlijke gegevens verzamelen van Nederlanders zonder (groot) maatschappelijk nut. Zelfs dan moet je alsnog eerst toestemming hebben.

Als het al zo is dat het wel mag nadat je toestemming gegeven hebt, dan moet er alsnog sprake zijn van opt-in en niet van opt-out.

Kortom, de adverteerders blijven rustig doorgaan met hun totaal verwerpelijke technieken. Kans op zware boetes is ook zo goed als nul.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond